Siinäpä aluksi...
Lähdin viemään vaimoni Kemin rautatieasemalle illansuussa hänen lähtiessä "piikomaan" Helsinkiin muutamaksi päiväksi.
Se ei toki aiheuttanut kiroilukiintiön täyttymista. Kaikki lähti liikkeelle poikkeuksellisesta valaistuksesta, johon löysin vastauksen kotiin tultuani Pohjolan Sanomien sivuilta seuraavasti:
Katuvalot sammuivat Kemissä maanantai-iltana koko keskustan alueella. Myös osa Karihaaraa pimeni.
Kemin Energian vikapäivystäjän mukaan pimenemisen syy oli vika ohjauskaapelissa. Vian vuoksi valojen etäohjaus lakkasi toimimasta.
Keskeisimpien katujen valot käytiin illan aikana sytyttämässä käsin. Loput katuvalot jäivät pimeiksi loppuyön ajaksi.
Kemin Energiasta arvioitiin maanantai-iltana, että vika saadaan korjattua tiistain aikana.
____________________
Olipa outoa ajaa pimeässä kaupungissa jotakuinkin vain omien autonvalojen loisteessa.
Saavuimme rautatieaseman alaparkkialueelle hyvissä ajoin ennen junan lähtöä.
Hyvissä ajoin juontaa minun työtaustaani. Tunsin olevani myöhässä, jos en ollut työpöytäni ääressä vähintään puolta tuntia aikaisemmin kuin tunnit alkoivat.
Saavuimme rautatieaseman alaparkkialueelle hyvissä ajoin ennen junan lähtöä.
Hyvissä ajoin juontaa minun työtaustaani. Tunsin olevani myöhässä, jos en ollut työpöytäni ääressä vähintään puolta tuntia aikaisemmin kuin tunnit alkoivat.
Onneksi olimme ajoissa, sillä hiukan ihmettelimme asemalaiturilla olleiden matkustajien outoa liikehdintää. Mekin nousimme autosta poikkeuksellisen aikaisin ja kävelimme infotaulujen juureen.
Niinpä! Pitihän sen arvata! Rovainiemeltä Helsinkiin menevä juna saapuu lähtee 2. laiturilta. Sitä ennen Helsingistä pohjoiseen menevä juna saapuu ja lähtee 1. laiturilta. Voi jumalauta...
Eihän se auttanut kuin lähteä kantamuksineen köpöttelemään muutama sata metriä pohjoiseen, jotta pääsi 2. laiturille.
Kaiken lisäksi kiireessä jäi katsomatta, millä kohdalla vaunu 20 sijaitsi junassa.
Arvannet varmaan jo missä?
Päästessämme 2. laiturille juna jo saapuikin ja se vaunu nro 20 oli totta kai junassa ensimmäisena, joten kävelmatka lähes tuplaantui. Vaimoni nousi junaan muistaakseni vaunun nro 24 kohdalla ja sanoi kävelevänsä junassa lopun matkan ensimäiseen vaunuun.
Minä kiersin 1. laiturille eteläpäädystä. Näin vaimoni nousevan toiseen kerrokseen, josta hän huiskutteli junan lähtiessä hyvästiksi...
Ja nyt sitten itse asiaan...
Kemin rautieaseman ratapiha on niin sanottu "suunnittelun kukkanen". Sitä ei ole turhaan parjattu.
Muistaakseni VR:n organisaatiossa puhutaan palveluhenkisyydestä ja ihmisten = maksavien matkustajien huomioon ottamisesta.
Kemin rautatieasemalla on laajahko ratapiha, joka jakaantuu henkilöliikenteen raiteisiin sekä tavararatapihaan. Ratapiha on kokonaan uusittu ja sähköistetty vuosina 2001-2004.
Rautatieasemalta johtaa myös sivurata Ajoksen satamaan. Tällä sivuradalla ovat lisäksi Veitsiluodon, Rivin ja Ajoksen ratapihat. Aseman pohjoispuolella johtaa myös sivurata Metsä-Groupin tehtaalle.
Siinä vaiheessa, kun Kemin rautatieaseman ratapihaa uusittiin, muistaakseni sellainenkin vaihtoehto, jossa matkustajat pääsevä asemarakennuksen kohdalta tunnelia tai kevytrakenteista ylikulkusiltaa pitkin 1. laiturilta 2.laiturille, oli esillä.
Tunnelivaihtoehto olisi ollut järkevä, matkustajaystävällinen vaihtoehto ja se tuskin maksoi siihen maailman aikaan maltaita.
Mielestäni se ei olisi temppu eikä mikään nykyäänkään rakentaa. VR saisi komeasti sulkia hattuun nykyisessä kilpailutilanteessa...
______________________________________________________________
Miehen sanavarastosta löytyi rempseää ilmaisua, jota ei tähän kirjoitukseen ole soveliasta laittaa.
No iltalenkkihän tuossa samalla tuli tehdyksi...
Granholmin suunnittelema asemarakennus | |
Perustiedot | |
Lyhenne | Kem |
Rataosa | Oulu–Tornio Ajos–Kemi |
Sijainti | |
Osoite | Rautatiekatu 3, 94100 Kemi |
Etäisyydet | Oulu 108 km Rovaniemi 113 km Tornio 26 km |
Avattu | 1903 |
Liikenne | |
Käyttäjiä | 185 000 (v. 2008) [1] |
Operaattori(t) | VR Group |
Kaukoliikenne | Helsinki–Rovaniemi Helsinki–Kolari |
Tavaraliikenne | paperiteollisuuden tuotteet, puutavara, kemikaalit |
Vaihtoyhteydet | linja-autoyhteys Tornioon |
Muut tiedot | junakohtauspaikka |
Matkustajalaituri(t) | |
Korkeus | 55 cm [2] |
Lyhin ja pisin pituus | 450 m [2] |
Pinnoite | Asfaltti ja betoni |
Infonäytöt | 2 kpl [2] |
Asemarakennus | |
Tyyppi | Granholmin puurakenteinen asemarakennus |
Lipunmyynti | lippuautomaatti |
Ratapiha | |
Raiteisto | 3 laituriraidetta [2] (raiteet 1–3) 11 ratapiharaidetta (raiteet 4–14) 2 kuormausraidetta 7 talliraidetta |
Aiheesta muualla | |
.
Kiitos kirjoituksestasi. Olipa harmia matkalla. Junamatkustuksen sujuvuus ja turvallisuus on VR:lle tärkeää. Suomen rautatieasemat omistaa Liikennevirasto, jolle on välitetty toive Kemin aseman parantamisesta. Virasto vastaa junaliikenteen ohjaamisesta, laiturialueista, tunneleista, asemainformaatiosta ja rata-alueista. Toivotaan, että rahaa asema-alueen kehittämiseen löytyisi.
VastaaPoistaMukavaa kuitenkin, kun saimme mummon meille:) Piikomiselle ei tälläkään kertaa ole tarvetta, mutta on mukavaa, kun syyslomalaisilla on seuraa. Ihanaa syksynjatkoa sinullekin, Aki! t. Kaisa
VastaaPoista