tiistai 18. lokakuuta 2016

Suomi houkuttelee USA:ta murtajakaupoille – Amerikassa murtaja mielletään sotalaivaksi...

Kyllä! Suomessa löytyy alla mainittua jäämurtajaosaamista.

Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:

Suomi houkuttelee USA:ta murtajakaupoille – Amerikassa murtaja mielletään sotalaivaksi

USA tulkitsee murtajat sotalaivoiksi, jotka pitää rakentaa kotimaassa. Suomi yrittää päästä kisaan miljardikaupoista.

NINA SUSI
Suomi ja Ruotsi ovat tehneet yhteistyötä jäänmurrossa jo yli 50 vuotta. Ruotsin murtaja Frej avusti toissa keväänä laivoja suomalaissatamiin Perämerellä. Frej valmistui Wärtsilän telakalta Helsingissä 1975.
Henripekka Kallio
Suomen meriklusteri yrittää napsia onnistuneiden risteilijäkauppojen jatkeeksi tilauskirjoihin täytettä Yhdysvaltojen ja Kanadan jäänmurtajista.
– Yhdysvaltojen rannikkovartioston pitkän aikavälin pyrkimyksenä on hankkia kolme raskasta polaarimurtajaa ja kolme keskiraskasta jäänmurtajaa, kertoo lähtystöneuvos Stefan Lindström ulkoministeriön Pohjois-Amerikan yksiköstä.
Yhdysvaltain nykyisten murtajien käyttöikä alkaa Lindströmin mukaan olla vääjäämättä lopussa, ja Suomella on mitä tarjota.
– Kaikista maailmassa koskaan rakennetuista murtajista 60 prosenttia on suomalaisia. Meillä on ihan ylivoimainen teknologinen osaaminen, joka kattaa koko arvoketjun, Lindström sanoo.
Venäjä uusii jo murtajiaan, mikä on tuonut töitä Suomeen.
Kauppojen saaminen Yhdysvaltoihin on monimutkainen kysymys, sillä murtajat purjehtivat rannikkovartioston lipun alla. Ne tulkitaan siksi sotalaivoiksi, ja Yhdysvaltain lainsäädännön mukaan maan sotalaivat pitää rakentaa kotimaassa.
– Mitä se käytännössä tarkoittaa? Pitääkö 50,1 prosenttia rakentaa Yhdysvalloissa, vai tarkoittaako se koko prosessia? Emme tiedä, sillä hankintaprosessi on vielä alkuvaiheessa, Lindström sanoo.
Suomalainen meriteollisuus, viranomaiset ja valtionyhtiö Arctia ovat Stefan Lindströmin mukaan paiskineet yhdessä hartiavoimin töitä, jotta suomalaiset pääsisivät mukaan tuleviin tarjouskilpailuihin.
– Uskaltaisin sanoa, että lähetystömme keskustelee Yhdysvaltojen viranomaisten kanssa joka päivä asiasta, Lindström kuvailee.
Suomalaisyritykset voivat saada Yhdysvaltain murtajahankinnoista töitä, vaikka ne rakennettaisiinkin Pohjois-Amerikassa.
– Amerikkalaisilla telakoilla ei ole arktista osaamista, jota tarvitaan murtajien rakentamiseen, vaan heidän pitää ostaa tietotaitoa ja suunnittelua ulkopuolelta. Voi kestää jopa kymmenen vuotta ennen kuin he saavat ensimmäisen uuden murtajan valmiiksi, Lindström sanoo.
Jos Yhdysvallat päätyy rakentamaan uudet murtajansa itse, siihen voi kulua niin paljon aikaa, että nykyisten ikääntyvien alusten tilalle tarvitaan tilapäisratkaisuja. Suomen murtajille etsitään koko ajan lisätöitä ulkomailta.
– Jotain heidän on tehtävä, mutta aikataulu on auki. Tämä on monimutkainen yhtälö, joka riippuu muun muassa presidentinvaaleista, maan budjetista, rannikkovartioston ja laivaston tarpeista, sekä siitä, miten he tulkitsevat sääntöjään, Lindström kuvailee.
Yhdysvaltain kongressi myönsi jo rannikkovartiostolle 150 miljoonaa dollaria murtajahankintojen suunnitteluun.
Kongressi on esittänyt ensi vuoden budjettiin miljardia dollaria murtajien rakentamiseksi joko laivastolle tai rannikkovartiostolle.
Koska murtajien lopullinen operoija on auki, rannikkovartiosto ja laivasto ovat perustamassa yhteistä hankintatoimistoa murtajien uusimista varten.
Itämereltä tuttujen keskiraskaiden murtajien rakentaminen maksaa varustuksesta riippuen 100–200 miljoonaa euroa. Raskaiden murtajien hinta nousee neljännesmiljardiin.
Suomalaisyritykset voivat saada Yhdysvaltain murtajahankinnoista töitä, vaikka ne rakennettaisiinkin Pohjois-Amerikassa.

Halvimmaksi tulisi alusten yhteiskäyttö

Henripekka Kallio
Entäpä, jos eri valtiot muodostaisivat kalustoistaan yhteisesti käytettävän jäänmurtajalaivaston arktisille alueille?
Verkkolehti Independent Barents Observerin mukaan tällaisen näkymän esitti Yhdysvaltain arktinen erityisedustaja, amiraali Robert J. Papp Reykjavikin Arctic Circle -konferenssissa toissa viikolla. Ennen nykyistä tehtäväänsä Papp toimi kotimaansa rannikkovartioston komentajana.
Valtion
jäänmurtajia operoivan Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste esitti samansuuntaisia ajatuksia suositussa amerikkalaisessa verkkolehdessä Huffington Postissa elokuussa.
Vauraste muistutti, että Itämeren jäänmurtajat voivat olla kesäkaudella muidenkin maiden käytössä.
Vaurasteen mukaan yhteistyö muiden murtajavaltioiden kanssa tulisi Yhdysvalloille halvemmaksi kuin kokonaan uuden raskaan jäänmurtajan rakentaminen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti