Mielestäni Volswagenilta on aivan turhan hätäinen ratkaisu Das Auto-sloganista luopuminen.
Miksi?
Siksi, että em. automerkin lisäksi monilla muillakin automerkeillä on mediatietojen mukaan ollut samantyyppisiä päästömanipulointivirityksiä eikä niistä ole kovinkaan suurta hälyä nostatettu. Volkswagen on ollut jäävuoren huippu!
Meillä on ollut - niin kuin olen moneen kertaan kirjoittanutkin - vuodesta 1989 lähtien VW Doppel TD niin sanottu kesäautomme. Autolla on ajettu tähän mennessä yli 300.000 km eikä se ole kertaakaan jättänyt meitä välille. Se on ollut erinomainen käyttöauto. Tässä yhteydessä on syytä koputtaa maalaamatonta puuta...
Tällä hetkellä auto on pois liikenteestä ja seisoo päärakennuksemme päädyssä "parkissa".
Ensi keväänä ennen katsastusta on syytä tarkistaa/tarkistuttaa polttoaineen syöttöpumppu, pääjarrusylinteri ja jotain pienempää. Meillä saattaa ensi vuonna löytyä uusia ratkaisuja autoasioissamme, sen aika näyttää.
Edelliseen liittyvänä kukaties luovumme = myymme em. kesäautomme ja talviautomme eli Land Rover Freelanderin, mikäli totumme uusiin ratkaisuihin.
Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:
Volkswagen ei ole enää ”Das Auto” – yhtiö luopuu sloganistaan, koska se on skandaalin jälkeen liian mahtaileva
Das Auto viestii, että Volkswagen on auto ylitse muiden – vaan ei ole enää.
FABIAN BIMMER
Saksalaisen Volkswagenin slogan on ytimekäs: Das Auto.
Suomeksi se kääntyy huonommin, mutta englanniksi ja monilla muilla kielillä se viestii siitä, että Volkswagen on jollain tavalla auto ylitse muiden: The Car.
Syksyllä paljastuneen päästöskandaalin jälkeen Das Auto on viestinyt jotain ihan muuta.
Siksi Volkswagen on luopumassa vuonna 2007 julkaistusta sloganistaan, kertoo uutistoimisto Reutersin haastattelemat lähteet Volkswagenin johdosta.
Päästöskandaalin ryvettämä Volkswagen haluaa nyt viestiä nöyryyttä, ja Volkswagenin johto pitää Das Auto -slogania liian ylimielisenä ja mahtailevana.
Tulevissa mainoskampanjoissa yhtiö aikoo jättää sloganin pois ja liittää yhtiön logon viereen vain nimen Volkswagen.
Volkswagen julkaisi Das Auto -sloganinsa Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä vuonna 2007.
Tänä vuonna Volkswagen esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä tulevaisuuttaan ympäristöystävällisenä, sähköautoihin panostavana yhtiönä. Mutta kesken maailman suurimpien automessujen maailma sai kuulla yhtiön huijanneen päästötestejä Yhdysvalloissa.
Huijausohjelmisto oli asennettu yli 11 miljoonaan Volkswagen-konsernin autoon.
Pari viikkoa sitten Volkswagenin ylin johto piti tiedotustilaisuuden, jossa yhtiö avasi sitä, miten se on reagoinut päästöskandaaliin.
Tilaisuudessa kaksi vakavaa miestä pyyteli useampaan kertaan anteeksi ja vannoi, että mitään vastaavaa ei enää koskaan tapahdu.
”Kukaan ei voinut kuvitellakaan, että yhtiömme päätyisi tällaiseen tilanteeseen”, Volkswagenin hallintoneuvoston puheenjohtaja Hans Dieter Pötsch sanoi tiedotustilaisuudessa yhtiön pääkonttorissa Saksan Wolfsburgissa.
Pötschin mukaan Volkswagenin oma tutkimus valmistuu ensi vuoden huhtikuussa, mutta tiedotustilaisuudessa hän kertoi jo jotain alustavia tietoja asiasta.
Pötsch vieritti syytä huijauksesta yksittäisten työntekijöiden niskaan.
”Kyse oli henkilökohtaisista väärinkäytöksistä eräällä alueella. Toiseksi ongelmia oli omissa prosesseissamme. Ja kolmanneksi kyse oli joidenkin yksikköjen asenteesta, yksikköjen, jotka sallivat sääntöjen rikkomukset.”
Pötsch kertoi, että Volkswagen on antanut ulkopuolisten tutkijoiden käyttöön suuren määrän tietoja.
”He tarvitsevat paljon aikaa käydäkseen kaiken läpi. Heidän pitää analysoida valtava määrä dataa ja sähköpostiviestejä ja asettaa ne oikeaan kontekstiin. Tutkimus tulee olemaan vaikea.”
Pötschin mukaan tutkijoille on annettu yli 100 teratavua dataa, mikä vastaa Pötschin mukaan ”50 miljoonaa laatikollista tavaraa”.
Lisäksi työntekijöiltä on takavarikoitu usb-tikkuja, älypuhelimia ja tietokoneita. Yhteensä tutkimuksissa on yli 1 500 työntekijöiden käyttämää laitetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti