Mikään ei ole niin epävarmaa kuin ennustaminen – varsinkin tulevaisuuden ennustaminen, mutta silti visioistaan tunnettu Google yrittää. Google Now’n johtaja Aparna Chennapragada esimerkiksi haluaa nähdä, millaisia älypuhelimia tai muita älylaitteita me kannamme mukanamme viiden vuoden kuluttua.
Chennapragada tarkastelee asiaa nimen omaan käyttäjän kannalta.
Johtaja jaksaa uskoa teknologian vahvaan murrokseen. Siinä keskeinen asia on tieto, varsinkin se, millaista tietoa laitteiden kautta on saatavissa. Viiden vuoden kuluttua on paljon suurempi mahdollisuus siihen, että oikea tieto löytää oikean ihmisen.
Se tarkoittaa muun muassa sitä, että informaatio, jota käyttäjä tarvitsee ja haluaa, tulee laitteisiin jo ennakoivasti.
”Puhelimella haluat vastauksia heti. Sinulla ei ole aikaa kahlata läpi näyttöjä. Haluat nopeasti vastauksia.”
”Toisin kuin pöytäkoneissa, joissa hakukone on synonyymi tiedon löytämiselle, puhelimet hoitavat homman itsestään. Kyse voi olla Spotify-musiikista tai soittamisesta Uberiin. Tietyssä mielessä kyseessä ei ole vastausten saaminen, vaan se, että hommat hoituvat.”
Chennapragada huomauttaa, että jo nyt maailmassa on 3,5 miljardia puhelimen omistavaa ihmistä. Kun laitteista tulee yhä tehokkaampia ja älykkäämpiä, jokainen on käytännössä koko ajan kiinni tietoverkoissa ja laajakaistassa.
Silloin tarvitaan valikointia ja suodatusta. Laitteista tulee niin älykkäitä, että ne osaavat suodattaa oikean tiedon tästä huumaavasta verkkomelusta ilman, että käyttäjän tarvitsee tehdä mitään.
Maailmalla puhutaankin jo paljon erilaisista virtuaalisista avustajista: monet merkittävät alan toimijat kehittävät juuri nyt niitä.
Kokonaan toinen, mielenkiintoinen asia hänen mukaansa on se, mitä tapahtuu ”seuraavan sukupolven sovelluksille”. Hän jopa ennustaa nykyisenkaltaisten sovellusten kuolemaa. Sovellusten lopulliseen kuolemaan sinällään hän ei usko.
Tärkeintä Chennapragadan mukaan on sovellusten toiminnallisuus. Hän ottaa esimerkiksi musiikkipalvelu Spotifyn. Käyttäjät eivät välitä siitä, tulviiko musiikki ladatun sovelluksen kautta, pöytäkoneen verkkosivulta tai työpöydän pienistä hyötyohjelmista, widgetistä.
Tärkeintä on johtajan mukaan toiminnallisuus, tässä tapauksessa musiikin kuuntelu. Sitä ihmiset haluavat, eivät erilaisia ”sovellussiiloja”.
Jos jossakin ongelmia tulee, niitä tulee Chennapragadan mukaan älypuhelinten laitteistoissa. Ne voivat rajoittaa muuten valmiiden keksintöjen ja ideoiden leviämistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti