tiistai 22. joulukuuta 2015

Mielenkiintoinen ydinrahtilaiva arktisille merialueille...

Tutun näköinen alus, kukaties olen nähnytkin sen Muurmanskissa siellä aikanaan useaankin kertaan käydessämme. Minulle ja vaimolleni esiteltiin kaupunkia isäntiemme toimesta, liikuimme myös Muurmanskin satama-alueilla... 

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Pelätty venäläinen ydinrahtilaiva aloittaa liikennöinnin arktisella alueella

Venäjä kunnosti maailman ainoan ydinvoimalla kulkevan rahtilaivan huoltamaan arktisia sotilastukikohtia. Aikoinaan edes Neuvostoliiton omat kaupungit eivät halunneet päästää sitä satamiinsa.

ULKOMAAT 
ROSATOMFLOT
Sevmorputin kannella näkyy suuri suomalaisen Koneen rakentama nosturi.
Sevmorputin kannella näkyy suuri suomalaisen Koneen rakentama nosturi.

Venäjä on saamassa valmiiksi maailman ainoan ydinkäyttöisen rahtilaivan kunnostuksen. Sevmorput-niminen alus kävi testiajoissa Barentsinmerellä marraskuun lopulla. Sen on määrä aloittaa liikennöinti arktisella alueella helmi–maaliskuun aikana.
Sevmorput oli aikoinaan pelätty laiva. Neuvostoliitossa rakennettu alus valmistui ukrainalaiselta telakalta vuonna 1988. Alukseen asetettiin paljon toiveita, mutta se törmäsi vastustukseen jo omassa maassaan.
Edes Neuvostoliiton omat kaupungit eivät halunneet päästää sitä satamiinsa, ja alusta vastaan osoitettiin mieltä. Satamien työntekijät pelkäsivät laivaa ja pitivät sitä turvallisuusriskinä.

Advertisement
Sevmorputia käytettiinkin lopulta 1990-luvulla pääosin pohjoisessa arktisilla vesillä, jossa se kulki Murmanskin ja Dudinkan väliä.
Murmanskissa seisonutta alusta oltiin jo romuttamassa kolmisen vuotta sitten sitten, kun aluksen omistaja päätti yllättäen joulukuussa 2003 ryhtyä sen kunnostamiseen. Aluksen omistaja on Suomeenkin ydinvoimalaa rakentava Rosatom.
Sevmorputin kunnostuksen taustalla lienee Venäjän asevoimat, sillä Sevmorputia aiotaan käyttää Venäjän pohjoiseen suunnittelemien sotilastukikohtien rakentamiseen ja huoltamiseen. Venäjä on avaamassa useita Neuvostoliiton aikaisia Arktisessa sijaitsevia sotilastukikohtia lähivuosina.
Rosatomin mukaan alus sopii kuitenkin myös Novaja Zemljalla olevan lyijy- ja sinkkikaivoksen sekä arktisten öljykenttien huoltoon. Sevmorput on rakennettu niin, että se pystyy kulkemaan metrin paksuisessa jäässä.
Sevmorputin kunnostus on sikäli erikoinen ratkaisu, että maailmassa on rakennettu vain neljä ydinvoimalla kulkevaa kauppalaivaa. Yksikään niistä ei ole osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi.
Sevmorput on muutenkin harvinainen laiva. Se on niin sanottu LASH-alus (Lighter Aboard Ship) eli proomuemälaiva, joka pystyy kuljettamaan myös kontteja.
Proomuemälaiva lastaa kyytiinsä täyteen lastattuja proomuja. LASH-järjestelmässä proomut hinataan lastauspaikalta merelle, jossa ne nostetaan laivan kyytiin. Emälaiva kuljettaa proomut lähelle määränpäätä, jossa proomut puretaan aluksesta ja hinataan lopulliseen määränpäähän. Järjestelmä sopii hyvin esimerkiksi jokialueille.
Sevmorputin kyytiin mahtuu lähes 80 proomua, joita siirrellään suurella suomalaisen Kone-yhtiön rakentamalla nosturilla. Sevmorput on 260 metriä pitkä, ja sen voimanlähteenä on yksi 135 megawatin ydinreaktori.
ROSATOMFLOT
Sevmorputissa on voimanlähteenä yksi ydinreaktori.
Sevmorputissa on voimanlähteenä yksi ydinreaktori.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti