Mitäpä tuohon muuta sanomaan/kirjoittamaan...
Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:
Turkulainen Admares toimittaa luksussaaren Arabiemiraatteihin
Turkulaisyhtiö Admares toimittaa Dubaihin loisteliaan saaren ravintoloineen, uima-altaineen ja cabanoineen. Saaren osia lastataan parhaillaan Raumalla.
Raumalla lastataan parhaillaan luksussaaren kansirakenteita erikoisalukseen. Hanke on ainutlaatuinen.
Rakennus-, offshore- ja laivanrakennusteollisuuden ratkaisuja yhdistävä turkulainen Admares-yhtiö toimittaa saaren Dubain Burj Al Arab -hotellin yhteyteen. Purjeenmuotoinen hotelli on yksi maailman tunnetuimmista rakennuksista.
Admares toimittaa saaren avaimet käteen -periaatteella ja on tehnyt sen teknillisen suunnittelun sekä tilannut terästyöt RMC Rauma Marine Constructionilta eli Rauman telakalta, joka rakentaa normaalisti risteilyaluksia, autolauttoja ja muita erikoisaluksia.
Saaren suunnitteluun on osallistunut turkulainen arkkitehtitoimisto Sigge, ja sisustussuunnittelun on tehnyt turkulainen sisustussuunnittelutoimisto Kudos.
Kokoa virkistyssaaren kansirakenteella on 10 000 neliömetriä, ja se valmistetaan kokonaan Suomessa. Tämä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun näin suuri tämäntyyppinen rakenne viedään valmistusmaasta toiseen maahan asennettavaksi ja käytettäväksi.
Admares on jo rakennuttanut asennusta varten Dubaihin 90 kappaletta halkaisijaltaan vajaan metrin teräspilareita, joiden varaan kansi asennetaan. Kannelle tulee uima-altaita, porealtaita sekä hotellivieraiden ja liikemiesten käyttöön cabana-majoja.
”Koska kansi rakennetaan Suomessa, Burj Al Arab -hotelli voi jatkaa toimintaansa lähes häiriöttä, eikä hotellin ympäristö muutu rakennustyömaaksi”, Admaresin toimitusjohtaja Mikael Hedberg kertoo.
Tiukkojen salassapitomääräysten takia saarta on valmistettu Raumalla salassa.
Lastauksen alettua projektista alkoi kuitenkin ilmestyä paljon juttuja, joissa oli Hedbergin mukaan paljon virheitä.
Lastauksen alettua projektista alkoi kuitenkin ilmestyä paljon juttuja, joissa oli Hedbergin mukaan paljon virheitä.
”Saimme kaupat maaliskuun lopussa, terästyöt ovat nyt valmiit ja pilarit Dubaissa pystyssä. Kansi matkaa laivalla 22 päivää paikan päälle. Sen jälkeen alkavat asennustyöt. Koko projekti on valmis maaliskuun lopulla”, Hedberg kertoo.
Kuljetusta hoitaa saksalaisen varustamon suomalainen tytäryhtiö SAL Heavy Lift Finland Oy. Virkistyskeskuksen teräskansia nostetaan parhaillaan kuutena palana Svenja-raskasnostosalukseen. Lasti painaa 3,4 miljoonaa kiloa, eli noin 3 000 henkilöauton verran.
Monissa Dubain rakennushankkeissa uutta maata tehdään täytemaalla mereen, mutta Burj Al Arabin mallilla ympäristövaikutukset jäävät huomattavasti pienemmiksi. Hedbergin mukaan saari tarjoaa jopa varjopaikkoja kaloille ja muille mereneläville.
Kun rakenteet tehdään telakalla, se mahdollistaa Hedbergin mukaan rakentamisen ja viimeistelyn korkean laadun.
”Projektissa käytetään uusinta ympäristöteknologiaa, joka on erittäin luotettavaa ja helppoa huoltaa”, Hedberg sanoo.
Luksussaaren toimitus on Admarekselle Hedbergin mukaan muutaman kymmenen miljoonan euron kauppa.
Admares-yhtiö on irrokki 1998 perustetusta Almaco Groupista, jolla on pitkä kokemus risteilyalusten, offshore-rakentamisen ja talonrakennuksen moduliratkaisuista. Merelle Almaco on rakentanut jo pitkään hyttejä, laivojen yleisiä tiloja sekä öljynporauslauttojen asuinrakennuksia. Maalle Almaco on toimittanut modulaarisia huoneita esimerkiksi hotelleihin.
Hedberg on yksi Almaco Groupin perustajista ja istuu yhä yhtiön hallituksessa. Admareksen johtoryhmään kuuluu myös Meyerin Turun telakan entinen projektijohtaja Toivo Ilvonen.
”Offsite-rakentamisessa on paljon mahdollisuuksia. Laatu pysyy hyvänä, eikä viedä työmaata paikan päälle. Tehtaassa rakennettu Bentley on vähän toisenlainen kuin työmaalla rakennettu Bentley”, Hedberg vertaa.
Admares on saanut Hedbergin mukaan viime aikoina paljon kyselyjä kelluvista hotelleista ja saari-ratkaisuista.
"Uskon, että tällä alallla on nyt paljon potentiaalia kaikkialla, missä on rannikkoa. Admares tarjoaa kaikenlaisia ratkaisuja sadan neliön villoista ylöspäin, ja Dubain-projekti antaa meille nyt hyvä referenssin, joka tuo meille lisää töitä, koska olemme hoitaneet koko luksussaaren suunnittelun ja rakentamisen avaimet käteen periaatteella.”
Hedbergin mukaan maailmalla on paljon tarjolla kelluvia taloja, mutta harva yritys tarjoaa niihin myös tekniset ratkaisut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti