perjantai 25. joulukuuta 2015

Hyvä painatusidea Suomesta, Sastamalan Karkusta...

Mitäpä tuohon alla olevaan artikkeliin muuta sanomaan/kirjoittamaan...

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Yli sata vuotta vanhoista sanomalehden sivuista syntyi hittikääre – lahjapaperipainossa eletään jo ensi joulua

Ruumiinpesuilmoitukset jäivät pois lopullisesta lahjapaperista. Sitä myydään Novosibirskia myöten.

TALOUS  
REIJO HIETANEN
Näyttää vanhalta sanomalehdeltä, mutta on oikeasti lahjapaperi- tai kukkakääre. Tyrwään Sanomien etusivuista syntyi suosittu kääre Sastamalan Karkussa, jossa Lasse Borg pyörittää Carccu-painotaloa.
Näyttää vanhalta sanomalehdeltä, mutta on oikeasti lahjapaperi- tai kukkakääre. Tyrwään Sanomien etusivuista syntyi suosittu kääre Sastamalan Karkussa, jossa Lasse Borg pyörittää Carccu-painotaloa.

Sastamala
Räätäli Wiktor ei välttämättä arvannut 105 vuotta sitten Tyrväässä, millaisen näkyvyyden hänen yhden palstan ilmoituksensa Tyrwään Sanomissa saisi joskus tulevaisuudessa ja vielä täysin ilmaiseksi.
Hänen vaatimattomaan ilmoitukseensa kääritään nyt joulukukkia ja -lahjoja Länsi-Euroopasta Novosibirskiin. Räätälin ilmoitus on pieni osa hitiksi noussutta käärepaperia, jota painetaan painotalossa Sastamalan Karkussa.
Advertisement
Idea syntyi muutama vuosi sitten. Käärepaperiin painettiin yhdistelmä paikallislehti Tyrwään Sanomien etusivuja joulukuulta 1910 ja siitä tuli nopeasti painotalon suosikkituote. Tällä lehdellä on yli 800 tilaajaa!, huutaa yksi kääreen otsikoista.
”Tuohon aikaan myytiin myös ruumiinpesupalveluksia, mutta sellaista ilmoitusta ei tietenkään voinut käyttää”, sanoo toimitusjohtaja Lasse Borg EPP-Packistä, jonka tuotemerkki on Carccu – siis Carccu Karkusta.
Borg laskee taskulaskimellaan, että käärettä on painettu noin puoli miljoonaa neliömetriä.
”Novosibirskiin sitä juuri meni rekka-autollinen”, hän kertoo.
Yli sata vuotta vanhat tekstit ovat osin vaikealukuisia, mutta Borgin mukaan ne käytiin tarkkaan läpi, jotta vastaavia ruumisjuttuja ei löydy.
”Joku voi vielä jotain löytää, emme osanneet kaikkea tekstiä lukea”, hän naurahtaa.
”Kävi myös tuuri, sillä Pariisin muotinäytöksessä oli saman tyylin vaatteita. Osuttiin trendiin siinä.”
Karkku on pieni pirkanmaalainen tuhannen asukkaan kylä.
Se tunnetaan kivikirkostaan, mutta viime vuosina yhä enemmän myös Carcusta. Ja painotalossa on näinä aikoina kiire.
Carccu-kääreisin kiepautetaan suurin osa Suomen kukkakaupan myynnistä sekä osa lahjoista. Eikä pelkästään Suomessa, sillä vientiin menee puolet tuotteista. Siksi Karkusta tuli Carccu.
”EPP Pack ei ollut myyvä nimi. Mietittiin markkinointi-ihmisten kanssa, että mitä jos Karkku kirjoitettaisiin italialaisittain, vähän kuin Gucci. Italialaiset sanoivat, että hassu mutta toimii.”
Joululahjakääreitä valmistava yritys ei pääse eroon joulusta silloin kuin muut. Borgin joulu jatkuu heti tammikuussa ammattilaisten joulumarkkinoilla Frankfurtissa, jossa yritys metsästää tilauksia ja haistelee alan uusia tuulia.
”Minun jouluni kestää periaatteessa kymmenen kuukautta. Onneksi kesällä saa levätä.”
Joululahja- ja kukkakääre on yhä hyvin perinteinen tuote. Skandinaviassa kysyntää on yhä piparkakkutaloille ja punaisille omenoilla, joilla taas ei ole kysyntää Venäjällä. Etelä-Euroopassa halutaan graafisempaa linjaa. Tyylikkyys ja design ovat kasvattaneet suosiotaan. Tonttuhahmojen suosio on vähentynyt.
”Monet haluavat hyvälaatuisen paperin, joka ei repeä, mutta sellainen maksaa. Trendi on, että halutaan parempaa, mutta vähemmän. Graafiset kääreet ovat tulossa eikä enää pelätä värejä niin paljon.”
Yksi median viime vuosien iso ilmiö, tabloidiin siirtyminen, näkyy Borgin mukaan käärepapereiden kasvaneena kysyntänä.
”Kun lehdet siirtyivät tabloidiin, kukkakaupoilla ei ole enää riittävän isoa paperia.”
Carccu on kuusi ihmistä työllistävä ja noin puolentoista miljoonan euron verran liikevaihtoa tekevä yritys, jonka Borg peri isältään. Hän edustaa suvun neljättä yrittäjäpolvea ja kertoo saaneensa oppinsa kantapään kautta maailmalla.
”Juhlapuheissa sanotaan, että menkää pk-yrityksen vientimarkkinoille. Mutta ei se ole niin yksinkertaista. Yrityksiä pitää tukea, ei vain ottaa”, Borg sanoo.
”Saksassa leipurin on mahdollista laittaa sämpylät polkupyörän tavaratelineelle ja viedä ne läheisen hotellin ovelle. Olisiko sama mahdollista Suomessa? Täällä moni asia on liian tarkkaa.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti