perjantai 9. syyskuuta 2016

Palvelua - kiitos! Ennen oli ennen nyt on nyt...

Entiseen hyvää aikaan silloin kun presidentitkin olivat Kekkosia, sai liikkeistä, esimerkiksi puhelinpalveluja myyvistä liikkeistä todella hyvää palvelua ja ennen kaikkea nopeasti. Tuskin ehti liikkeen ovesta sisään, kun yksi myyjistä tiedusteli kohteliaasti: "Hyvää päivää! Miten voin palvella?"

Ja itse asia lähti rullaamaan. Asia kuin asia tuli hoidetuksi vartissa viimeistään puolessa tunnissa.

Seurasin tänään eräässä marketissa sivullisena myyntitykki Huikkasen tyyppisen myyjän toimintaa. Olennaista joustavan palvelun kannalta oli se, että hän oli myyntitiskillä ypöyksin.

Me olimme jonossa neljäntenä. Olin varmuuden vuoksi kehottanut asianosaista, avustettavaani ottamaan myymäläkärryn, johon voi tarvittaessa tukeutua/nojata, koska istuinpenkkejä, jonotuspenkkejä ei näyttänyt olevana näköetäisyydellä. 

Jonossa ensimmäiset oli pari viisikymppistä tumma-asuista miestä. Tietoja haettiin, muutettiin, SIM-kortteja räplättiin, taas tarkistettiin ja ...
Toinen miehistä häipyi marketin puolelle ja toinen jäi seuraamaan kännykkäkaupan edistymistä = edistymättömyyttä, koska jotain tietoa myyjä ei löytänyt. Kuulin toteavan: "Kun tuo konekin toimii niin hitaasti!" Toinenkin miehistä lähti, sanoi tulevansa myöhemmin.

Jonossa toinen oli iäkäs naihenkilö, joka näytti olevan liikkeellä vastaostetun äylypuhelimen ja pakkauslaatikon kanssa. SIM-kortin vaihdosta tunnuttiin keskustelevan. Ilmeisesti asia ratkesi, koska nainen poistui takavasemmalle.

Jonossa kolmantena oli niin ikään iäkäs nainen älypuhelimen kanssa. Myyjä kertoi monisanaisesti kädet viuhtoen uusista mahdollisuuksista. Kysymyksessä oli liittymätyypin mahdollinen vaihtaminen.
Nainen tuntui empivän. Suhteellisen pitkäkestoisen informaatiotulvan päätteeksi nainen suostui muutokseen, joka ainakin myyjän mielestä oli juuri asiakkaalle erinomaisen sopiva. Nainen pisti nimen sopimuspaperiin, jonka pääkohdat suusanallisesti kertasi, muutokset tulevat voimaan viikon kuluttua jopa tarkaan kellonaikaan päivällä. Asiasta tulee vielä ennen muutosta tekstiviesti varmemmaksi vakuudeksi. Nainen tuntui olevan asiaan tyytyväinen ja lähti kärryineen kassan suuntaan...

Sitten olikin vuorossa avustettavani. Vanhan Nokia-kännykän ongelma selostettiin. Myyjä otti kännykän käteensä ja totesi välittömästi, että asetukset oli ilmeisesti näpelöity epähuomiossa väärään asentoon.
Hän muutti asetukset näyttäen samala, miten asia etenee. Puhelimen hälytysääni pistettiin maksimiin. Hän pyysi minua soittamaa puhelimeen tarkistussoiton. Asia ok!
Samalla myyjä - asiakastaan asiantuntevasti silmäillen tiedusteli:" Miten on jos pistetään hälytysääneksi tuttu lankapuhelimen ääni?" Näin tehtiin.
Asiakas oli tyytyväinen saamaansa palveluun. Odotusaika noin kolme varttia, palveluaika pari kolme minuuttia...

Kiitimme ja lähdimme kassojen suuntaan.

Todettakoon, että em. palvelutiskiltä monet - ainakin kolme asiakasta, yksi pariskuntakin - lähti tuohtuneena tuhisten liikkeelle. Heillä ei tuntunut olevan aikaa odottamiseen. Havaintojen mukaan he olivat kaikki ikäihmisiä.

Niin - niitä paljon mainostettuja käsipareja em. tyyppisellä palvelutiskilläkin saisi olla enemmän.



   






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti