Onko alla olevassa mitään järkeä? Moni lukija - minä mukaan lukien - varmaan toteaa: Ei järjen häivää. Ainoa mikä itseäni kiinnostaa on uuden tekniikan käyttöönotto, sillä se tuonee aikanaan massatuotantoaluksiinkin uusia ratkaisuja. Näin haluan uskoa eli jotakuinkin samalla tavalla kuin formula-autojen ( F1) tekniikkasovellutusten siirtyminen jossakin vaiheessa tavallisiin autoihin - ainakin osittain...
Suora nettilainaus Ilta-Sanomista hiukan tuunattuna:
Venäjän talousvaikeudet eivät näytä koskettavan miljardööri Andrei Melnitshenkoa, joka on rakennuttanut itselleen valtavan purjelaivan saksalaisella telakalla.
Venäläismiljardöörin tuliterä 400 miljoonan euron huvijahti on aivan käsittämätön näky
Julkaistu:
Uteliaat venebongarit saivat purjejahdista ensimmäiset valokuvat maanantaina, kun alusta testattiin Kielin telakan lähivesillä. Tähän asti alusta on rakennettu Nobiskrugin telakalla kuin suurtakin valtionsalaisuutta. Maailman suurimasta purjejahdista on kertonut jo aiemmin esimerkiksi brittiläinen Daily Mail, jolle Melnitshenkon edustaja on vahvistanut mega-aluksen rakentamisen.
Veneen viralliseksi nimeksi kerrotaan purjejahti A - siitä yksinkertaisesta syystä, että A-kirjain varmistaa sille paikan purjealusten rekisterissä ensimmäisenä. Aluksen toiseksi työnimeksi kerrotaan White Pearl eli Valkoinen helmi.
Daily Mailin tietojen mukaan purjealuksessa on kolme hiilikuituista mastoa, joilla jokaisella on korkeutta yli 100 metriä. Mastojen mittasuhteita voi kuvitella vertaamalla niitä mielessään Helsingin Stadionin torniin, joka on ”vain” 72-metrinen.
Pituutta purjejahdilla on 143 metriä ja leveyttä liki 25 metriä. Alukselle mahtuu 54-henkinen miehistö ja sen lisäksi reilut sata matkustajaa. Purjejahdin maksiminopeudeksi arvioidaan 21 solmua eli 10,8 metriä sekunnissa ja hinnaksi noin 400 miljoonaa euroa. Jahdin suunnittelijana on ollut Philippe Starck yhdessä Melnitshenkon itsensä kanssa.
Melnitshenkon edustaja kertoi Daily Mailille, että aluksen rakennuttaminen on suuri taloudellinen riski miljardöörille, sillä sitä varten oli kehiteltävä paljon uutta tekniikkaa ja uusia ratkaisuja. Näin ollen lopullinen varmuus kaunottaren merikelpoisuudesta saataneen vasta myöhemmin tänä vuonna, kun testit avomerellä alkavat.
Melnitshenkon suunnitelmiin kuuluu, että osa alusta varten kehitellystä tekniikasta tulee myöhemmin sarjatuotantoon, jolloin hän pääsee hyödyntämään niiden tuottoa hallitsemansa lisenssin avulla. Aluksessa on muun muassa kosketusnäyttö, josta laivan miehistö pystyy esimerkiksi säätämään purjeita ja nostamaan ankkurit vain muutamalla sormenhipaisulla, kertoo venäläinen talouslehti RBK. Lisäksi jahdissa on lasipohja, jotta matkustajat voivat ihailla merenpohjaa.
Forbes-lehden arvion mukaan Melnitshenkon omaisuuden arvo on reilut 9 miljardia dollaria eli reilut 8 miljardia euroa. 43-vuotias liikemies on monessa mukana, mutta pääosa hänen varallisuudestaan on tullut pankkitoiminnasta, hiilienergiasta, mineraaleista ja kemikaaleista. Nykyisin hän on muun muassa Eurochemin hallituksen puheenjohtaja ja Siberian Coal Energy Companyn (SUEK) pääomistaja.
Melnitshenkolla on jo ennestään toinenkin ökyalus, joka on nimeltään moottorijahti ”A”. Miljardööri hankki kyseisen megajahtinsa vuonna 2008 tiettävästi noin 290 miljoonalla eurolla, mutta jostain syystä se ei ole enää riittänyt hänen tarpeitaan tyydyttämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti