sunnuntai 6. syyskuuta 2015

Kirkkoniemi (Kirkenes) Koillisväylän solmukohdaksi(ko)....

Norjan Kirkkoniemestä (Kirkenes) tulee ajan myötä Koillisväylän solmukohta alla olevan artikkelin mukaan.

Niin kuin aikaisemminkin olen kirjoittanut, tekstin kirjoittamiseni laukaisee usein jokin sana. 

Tällä kerralla se on edellä mainittu Kirkkoniemi (Kirkenes).

Olemme käyneet em. Pohjois-Norjan kaupungissa kaksikin kertaa, ensimmäisellä kerralla jopa yövyimme siellä Muurmanskiin lähtevää pienoisbussia odotellessamme. Ensimmäisellä kerralla viemämme paperilasti (kymmeniä laatikoita A4- ja A3-paperia) saatiin hädin tuskin tukittua kyytiin. Onneksi venäläinen bussikuski suhtautui asiaan myötämielisesti selostettuamme paperilastin määränpään. Humanitääristä apua lastentarhoille, lastenkouluille, kirjastoille, jne. 

Niin kuin olen aikaisemminkin kirjoittanut, olemme tehneet kulttuuriyhteistyötä vuodesta 1994 lähtien Luoteis-Venäjäjän Muurmanskiin ja Severomorskiin. Tosin viime vuosina "säästöliekillä"...

Pieni, irrallinen tekstinpätkä historiaa:

Vaimoni ja minut kutsuttiin vierailulle Severomorskiin viikoksi kesäkuussa 1996, jonka toteutimmekin poikkeuksellisesti Kirkenesin kautta. Matka oli unohtumattoman rankka kokemus, suorastaan eräänlainen ympäristöshokki...
Todettakoon, että emme yöpyneet kuin yhden yön Severomorskissa kaikki muut Muurmanskissa.

Minulla oli mahdollisuus keskustella myös insinöörityhteistyöasioista "nokakkain" tekninen johtaja Vladimir Kozinskin kanssa Severomorskissa.

Pieni selitys lienee paikallaan tuosta insinööriyhteistyöasiasta:

Siihen maailman aikaan Insinööriliiton puheenjohtajana oli Matti Viljanen, sittemmin myös Akavan puheenjohtaja. Kerroin Matille yhteyksistäni Barentsin meren rannalle ja esitin, että Pohjois-Suomen piirin insinöörit voisivat tehdä - toisenlaisen exursiomatkan - Luoteis-Venäjälle.
Mikäli oikein muistan, Matti suhtautui asiaan myönteisesti, taisipa luvata lähteä matkalle mukaankin liiton puheenjohtajan roolissa...
Tein Insinööriliiton Pohjois-Suomen piirille asiasta esityksen aikatauluineen, jonka esittelin henkilökohtaisesti piirin kokouksessa Kajaanissa. Asia ei "ottanut tuulta", joten annoin asian olla - vahinko...
Vahinko sikäli, että arvelen em. tyyppisen matkan avartavan perusinsinöörinkin paradigmaa eli käsitystä ympäröivästä maailmasta. Em. tyyppiset yhteistyökuviot perustuivat siihen aikaan vastavuoroisuuteen, muodostuiko se esteeksi asian etenemiselle, mene ja tiedä.

Juuri nyt eli tähän maailman aikaan tilanne olisi vielä ongelmallisempi.

Vuonna 1999 minut ja vaimoni sekä kuvataiteilija Olli Räty vaimoineen kutsuttiin ajanjaksoksi 26.-30.4.1999 Severomorskiin/Muurmanskiin. Em. matka toteutettiin Norjan Kirkenesin kautta.
Matkan aikana Anatoly Sergienkon, Ivan Voronin ja Olli Rädyn yhteisnäyttely pystytettiin ja avattiin 29.4.1999 Severomorskissa. 
Yhteisnäyttelyn avajaisissa oli runsaan kutsuvierasryhmän joukossa Severomorskin apulaiskaupunginjohtaja Valentina Malkova, joka toimi myös unohtumattoman iltajuhlan isäntänä/emäntänä.

Molempien edellä mainittujen matkojen kutsujana ja vastuuhenkilönä oli Severomorskin kaupungin Kulttuuriosaston johtaja, ystävämme Olga Katsaran, joka on ollut jo kohta kymmenen vuotta Moskovassa perheineen.

Pätkä Wikipediatekstiä:

Kirkkoniemi (norj. Kirkenespohjoissaameksi Girkonjárga) on Etelä-Varangin (Sør-Varanger) kunnan keskustaajama. Se sijaitseeVaranginvuonon rannalla Finnmarkin läänissä Pohjois-Norjassa 8 km Venäjän rajalta. Asukasluku on 3 000.


Itse varsinaiseen artikkelin asiaan...

Mikäli tuo Koillisväylä käytännössä toteutuu, se merkitsee pienelle Kirkkoniemen (Kirkenes) kaupungille todellista "aasinpotkua". Muutosta, jota on vaikea edes kuvitella. Ken elää, hän näkee. 

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Alaskassa jäätikön raja vetäytyi sata metriä alle kymmenessä vuodessa – jään sulaminen vaikuttaa Suomeenkin

Meri nousee, kesä lämpenee ja jäänmurtajille on tilausta

ULKOMAAT  
MIKA RANTA HS
Malmilaiva odotti viime vuoden marraskuussa lastausvuoroa Norjan Kirkkoniemessä, josta tulee Koillisväylän myötä liikenteen solmukohta.
Malmilaiva odotti viime vuoden marraskuussa lastausvuoroa Norjan Kirkkoniemessä, josta tulee Koillisväylän myötä liikenteen solmukohta.
Arktiksen kosto. Näin tutkijat ovat luonnehtineet niitä äärisäitä, joita arktisen merijään sulaminen on saanut aikaan napapiirin eteläpuolella.
Jäätikön sulaminen näkyy muun muassa Alaskassa, jossa HS vieraili Exitin jäätiköllä. Edellisen vierailun Exitissä HS teki heinäkuussa 2007. Nyt syyskuussa 2015 jäätikön reuna oli vetäytynyt yli sata metriä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti