maanantai 14. syyskuuta 2015

Itä-Lapissa pettymys on suuri Yaran päätöksestä...

Kauan sitten eli Kemiran aikaan suunniteltiin jopa rikastelietteen pumppaamista välipumppuasemia hyväksi käyttäen Perämeren pohjukkaan Kemiin. Kemin Ajokseen ja/tai takalistoille suunniteltiin myös fofforilietteen jalostuslaitosta - käytännössä fosforihappotehdasta.

Mikäli oikein muistan, siihen maailman aikaan vastustettiin kaikkea = valitettiin kaikesta, mikä olisi tuonut alueelle työpaikkoja ja vaurautta. Nyt mahdollisesti ainakin rivikansalaisen ajatusmaailma on orientoitunut toiseen asentoon... 

Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:


Yara keskeyttää Soklin kaivoshankkeen ”ei yksittäistä tappajatekijää”

JUSSI LEINONEN
Kylmä suihku Sokli-hankkeelle.
Norjalainen Yara keskeyttää Soklin fosfaattikaivoksen kehittämisen, koska Savukoskella sijaitsevan Soklin kannattavuus ei yllä yhtiön vaatimalle tasolle.
Yaran sijoittajasuhteista vastaava johtaja Thor Giaever kertoi STT:lle, että päätöksessä painoivat sekä fosfaatin hintanäkymät että kaivoksen rakentamiskustannukset. Hän huomauttaa, että kaivoksen perustaminen vaatii suuren pääomapanostuksen.
Päätökseen vaikuttivat Giaeverin mukaan myös kuljetuskuljetukset kaivokselta tuotantolaitoksiin ja edelleen markkinoille.
- Ei ole olemassa mitään yksittäistä ”tappajatekijää”, vaan kyse on enemmänkin kokonaisarviosta, joka on päätynyt käsitykseen hankkeen kannattamattomuudesta, Giaever sanoo.
Keskeytyspäätös on alustava. Yara kertoo jatkavansa edelleen ympäristö- ja kaivoslupien hakua. Giaever arvioi, että yhtiö saa lupa-asiansa kuntoon vuoden loppuun mennessä.
Hänen mukaansa Yara saattaa vielä jatkaa kaivoshanketta joskus myöhemmin.
- Lopullinen päätös tehdään kaukana tulevaisuudessa.

Löytyi jo 1967

Soklin fosfaattikaivoksen perustaminen on ollut vireillä vuosien ajan. Fosfaattiesiintymä löytyi jo vuonna 1967.
Kaivoksen on toivottu luovan työpaikkoja ja piristävän Itä-Lapin työttömyydestä kärsivää taloutta. Vastustusta on noussut poronhoitajien ja ympäristöliikkeiden piiristä.
Suomen valtio päätti olevansa valmis osallistumaan kaivoksen vaatimiin liikennejärjestelyihin viime maaliskuussa. Soklin fosfaatti olisi kuljettu rekka-autoilla Kemijärvelle ja siitä eteenpäin rautateitse Perämeren satamiin.
Myös rautatievaihtoehto Venäjän kautta Jäämerelle on ollut esillä.
Yaralle Soklin kaivoshanke päätyi vuonna 2007, kun yhtiö osti suomalaisen lannoiteyhtiö Kemira GrowHown.
Lisää aiheesta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti