Nykyaikaisen parkkitalon rakentaminen on ainoa oikea, pysyvä ratkaisu pysäköintiongelmiin. Kyseiseen parkkitaloon on yhdistettävissä nuorisolle suunnattavia aktiviteetteja.
Todettakoon, että em. tyyppisen asiakokonaisuuden olen itsekin esittänyt vuosikymmeniä sitten, tosin silloin oli ainakin kaksi vaihtoehtoista paikkaa. Silloisen EKA-tavaratalon alue, jolloin parkkitalo olisi palvellut sekä tavarataloasiakkaita että Hotelli Cumuluksen asiakkaita. Toinen vaihtoeh olisi nykyinen torialue ympäristöineen..
Miljoona tai kaksi menee varmaan turhempaankin...
Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:
äivitetty 1.5.2015 09:16, julkaistu 30.4.2015 16:20
Potilaan parkkitila on kortilla sairaalassa
- Länsi-Pohjan keskussairaalan pysäköintialueella on 64 paikkaa.
Paikkoja tarvitaan koko ajan enemmän. Nykyiselle alueelle ei mahdu yhtään enempää parkkipaikkoja.
Matti Nikkilä
Autollaan Länsi-Pohjan keskussairaalaan saapuvat saavat hakemalla hakea autolleen parkkipaikkaa sairaalan omalta parkkialueelta. Moni joutuu ajamaan autonsa torin puolelle parkkipaikoille.
Asiasta keskustellaan jatkuvasti Pohjolan Sanomien yleisönosastolla, viimeksi puheenvuoron käytti Veitsiluodon sosiaalidemokraattinen työväenyhdistys. Myös sairaanhoitopiiri on saanut asiasta sähköpostipalautetta.
Sairaalassa paikoitusalueen ongelma on tiedostettu jo pitkään. Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin tekninen johtaja
Taisto Auvinen sanoo, että alueella on 64 parkkipaikkaa, eikä sinne mahdu enempää niitä. Asiakkaiden käytettävissä olevien paikkojen määrään on kuitenkin yritetty vaikuttaa.
- Olemme havainneet, että myös henkilökunta on käyttänyt paikkoja. Meillä on niitä muuallakin, joten olemme sisäisesti ohjeistaneet henkilökuntaa olemaan käyttämättä asiakkaiden parkkipaikkoja.
Parkkipaikkojen
puute ei ulotu pelkästään asiakkaisiin.
- Meillä on kova puute myös talon omista paikoista. Viime vuonna teimme 44 lämmityspaikkaa lisää ja ne menivät heti. Silti kadunvarret ovat täynnä Jalokivigalleriaan asti ja ihmiset pitävät myös torilla autojaan.
Sairaalassa tilanne on tiedostettu ja tilatyöryhmä pohtii asiaa myös toukokuussa.
Parkkipaikan parkkiaikoja on rajoitettu neljään tuntiin. Auvisen mukaan yhtenä vaihtoehtona on pidetty joskus myös mahdollisuutta ottaa alueella käyttöön parkkimaksu, mutta siihen ei ole toistaiseksi ryhdytty.
Moni
parempijalkainen asiakas ja sairaalan työntekijä suuntaakin suosiolla autonsa kanssa torilla sijaitsevalle parkkipaikalle, mutta sinnekään ei mahdu aina. Markkinoiden aikaan asiakkaat eivät voi käyttää torilla sijaitsevia paikkoja.
Markkinat tuovat mukanaan myös käänteisen ongelman. Markkina-asiakkaat nimittäin parkkeeraavat autojaan sairaalan parkkipaikoille, vaikka paikat ovat sairaalan asiakkaille.
- Siihen ei tunnu auttavan, vaikka minkälaisia kieltoja laittaisi. Mutta se ongelma kestää vain muutaman päivän, Auvinen toteaa.
Yksi
mahdollinen ratkaisu tilanteeseen voisi olla rakentaa mahdollisiin tuleviin rakennuksiin myös parkkitilaa. Esimerkiksi parkkipaikan ja torin välissä sijaitseva ruohikkoalue on kaavoitettu rakennuksille, mutta mitään rakennussuunnitelmia sille paikalle ei ole lyöty lukkoon.
Toinen mahdollisuus, mitä on pohdittu, on ollut rakentaa Sairaalakadun ja Merikadun kulmassa sijaitsevalle alueelle kaksikerroksinen parkkipaikka. Se olisi varteenotettava ratkaisumalli, sillä alueelle saataisiin runsaasti paikkoja. Se tosin on kallis. Kun asiaa pohdittiin viimeksi, rakentamisen arveltiin maksavan miljoonan.
Paikkojen tarve on kasvanut pitkään. Yksi syy kasvaneelle kysynnälle voi löytyä siitä, että sairaalassa on siirrytty yhä enemmän polikliiniseen ja päiväkirurgiseen hoitoon. Sairaalayöpymisiä on haluttu vähentää.
Jos asiakas tietää, että toimenpiteestä pääsee saman päivän aikana kotiin, hän tai hänen saattajansa tulee autolla paikalle. Jos taas potilas tietää, että joutuu yöpymään sairaalassa, into tuoda oma auto parkkipaikalle odottamaan vähenee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti