perjantai 27. maaliskuuta 2015

Talkootyötä vaalimenestyksen takaamiseksi...

Eduskuntavaalit ovat muutaman viikon kuluttua, Ennakkoäänestys Suomessa on 08.-14.04.2015 ja varsinainen vaalipäivä sunnuntaina 19.04.2015 klo 09.00-20.00.

Eri puolueiden vaaliorganisaatiot käyvät kovilla kierroksilla, "laakerit punaisina" lähiaikoina.

Vaaleihin liittyvänä tehdään paljon niin sanottua näkymätöntä työtä, talkootyötä, jonka tekijät ovat - mikäli olen oikein ymmärtänyt eri poliittisissa ryhmittymissä - aivan liian suppean ryhmän harteilla. 

Olen aikaisemminkin kirjoittanut, että olen ollut varsin vaatimattomalla henkilökohtaisella panoksellani mukana kuntapolitiikassa vuodesta 2001 alkaen ns. sitoutumattomana henkilönä Kemin Keskustan ryhmässä.
Vuosien saatossa olen ollut Kemin kulttuuriasianlautakunnan jäsen, sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen ja varajäsen, teknisen lautakunnan varajäsen ja tarkastuslautakunnan jäsen. Lisäksi olen ollut Kemin kaupunginvaltuuston varajäsen - tälläkin vaalikaudella.

Olen seurannut kemiläistä kuntapolitiikkaa kohtalaisen aktiivisesti, erityisesti juuri tällä hetkellä tarkastuslautakunnan jäsenyyden myötä.

Olen kuunnellut kohtalaisen herkällä korvalla keskusteluja myös näistä näkymättömistä talkootöistä. Keskusteluihin liittyy aika annos kriittisyttä ja syystä.

Omien havaintojeni perusteella talkootyöhön osallistuu vuodesta toiseen jotakuinkin samat aktiivihenkilöt.

Yksi käytännön esimerkki: Tänään perjantaina 27.03.2015 Kemin Keskustan väki liisteröi Kemin kaupungin alueelle vaalitelineisiin esiin tulevat eduskuntavaalimainokset - levyn toiselle puolelle Lapin vaalipiirin Keskustan kansanedustajaehdokkaat ja toiselle puolelle Suomen Keskusta rp:n juliste, jossa puheenjohtaja Juha Sipilä oli voimallisesti esillä - hyvä niin...

Paikalla talkootyössä liisteröimässä oli kunnallisjärjestön puheenjohtaja, vaalipäällikkö, yksi valtuutettu ja yksi varavaltuutettu = minä...

Mahdollisuus em. talkootyöhön olisi ollut noin kolmellakymmenellä keskusta-aktiivilla. Kaksi oli etukäteen ilmoittanut esteellisyyden.

Niin oikeastaan neljän henkilön iskuryhmällä homma hoitui mainiosti, eipä tuohon liisteröintitilaan olisi juuri väkeä enempää mahtunutkaan, mutta vaihteeksi henkilövaihdokset olisivat tervetulleista.

Yksi mielenkiintoinen piirre tässä talkootouhussa oli se, että harvoinpa pääsee liisteröimään niin suvereenin vaalivoittajapuheenjohtajan naamataulua ja vielä noin viiteentoista kertaan!



















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti