tiistai 24. maaliskuuta 2015

Robottiautot tulevat! Oletko valmis?

Aikanaan noin vuonna 2000 arvelin lähteväni pienellä sähköautolla töihin. Eräässä tulevaisuuteen liittyvässä artikkelissa lisäksi irrottelin, että itse istun auton takapenkillä lueskellen Pohjolan Sanomia. Edellä mainittu sähköauto  -"robottiauto" - siis olisi vienyt minut kustannuspaikkani parkkipaikalle Kemin Karjalahdelle, nykyisen tavaratalo Prisman kohdalle.

Näin ei tapahtunut, tosin sähköautot alkavat olla nykyään jo realistiasia vaihtoehtoja.

Alla oleva artikkeli liittyy oikeisiiin robottiautoihin, joita on jo muutaman vuoden ajan testattu useankin toimijan toimesta.

Vaikka olen henkilökohtaisesti optimisti, joskus jopa yltiöoptimisti, en jaksa uskoa, että robottiautot Suomen, erittäin vaihtelevissa luonnonolosuhteissa, lyövät itseään käytännössä koskaan läpi.
Niillä saattaa olla aikanaan erittäin marginaalinen käyttö kukaties pääkaupunkiseudulla "hyvien kelien aikaan"... 



Suora nettilainaus Kauppalehdestä:


Liikennesäännöt mullistuvat perusteellisesti

Lähivuosina autoilussa tapahtuu sellaisia mullistuksia, että liikennesääntöjä täytyy rukata perusteellisesti uudelleen. Syksyyn mennessä tästä saadaan jo esimakua.
Robottiautot tekevät tuloaan vauhdilla. Google on jo testannut vuosia itsestään kulkevaa autoa. Applekin suunnittelee omaansa. Perinteisistä autonvalmistajista muun muassa Audi ja Mercedes ovat edenneet pitkälle robottikehityksessä.

Tekniikka näyttääkin etenevän vääjäämättä tähän suuntaan. Esimerkiksi Saksassa lasketaan, että viimeistään 2025 moottoritieliikenne on täysin automatisoitu.

Robottiautojen jalostuksen esteenä ovat kuitenkin liikennesäännöt. Nykysäännöillä ihmepelejä voi testata vain suljetuilla alueilla tai tarkkaan valvotuilla tieosuuksilla, joten päivityksiä tarvitaan.
Euroopassa liikennesäännöt perustuvat pitkälti Wienin sopimukseen vuodelta 1968. Siinä sanotaan yksiselitteisesti, että jokaisen tiellä ajavan kuljettajan täytyy hallita autoaan koko ajan.
Wienin pykäliä ollaan jo hiomassa uuteen uskoon. Ensimmäisiä kansainvälisiä esityksiä robottiautojen vapauttamiseksi odotetaan syksyyn mennessä ennen Frankfurtin autonäyttelyn avajaisia. Tavoitteena on viimeistään vuonna 2020 sallia itsestään ohjautuvat autot muun liikenteen seassa.
Autoteollisuuden kärkimaassa Saksassa liikenneministeriön edustajat, tiedemiehet, juristit ja autoalan ekspertit kokoontuvat lähipäivinä miettimään ongelmaa. Maan autoteollisuusliitto VDA on kiirehtinyt ratkaisuja asiassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti