Käväisin aamulla tankkaamassa talviautomme (Land Rover Freelander vm. 2000) Hahtisaaren Nesteellä.
Pois lähtiessäni auto ei käynnistynytkään. Starttimoottori oli äänettömänä, solenoidin suunnalta ei kuulunut naksahdustakaan.
Konepelti auki ja silmäilyä ynä kevyttä tunnustelua/ravistelua sähköjohtojen suuntaan. Käynnistys-yritys - ei tulosta...
Huoltoasemalta tuli kaksi turvahaalaripukuista nuorta miestä - näyttivät oleva Perämeren Jätehuolto Oy;n Jätekeskus Jäkälän autokuskeja - joita pyysin tönäisemään auton käyntiin - ei tulosta...
Melkein yhdestä suusta em. nuoret miehet totesivat: "Olisikohan käynnistyksenesto loksahtanut päälle?" Koska istuin ratin takana, minua kehotettiin sulkemaan avaimella ensin keskuslukitus. Näin menettelin ja samantien aukaisin uudestaan ovet napin painalluksella.
Avain virtalukkoon ja käynnistys. Auto käynnistyi täysin normaalisti - hyvä niin...
Kiittäessäni vinkeistä totesin ystävällisille auttajilleni, että nykyautoissa - vanhoissakin - on aivan liian paljon tekniikkaa.
Tietysti silloin, kun kaikki toimii, asia on ok, mutta häiriömahdollisuuksia on aivan liikaa. No tämän jälkeen on aivan pakko lukea auton manuaalia ja yrittää selvittää em. häiriökäyttäytymisen syy.
Jos se ei kotikonstein selviä, niin asia täytyy tutkituttaa asiantuntijalla. Todennäköisesti se on pienestä kiinni, kukaties vain sähköinen kontaktihäiriö, tms. ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti