Aina sama juttu ja samat superkärsijät, lähinnä Perämeren pohjukassa olevat suuryritykset, jotka tahkoavat Suomen bruttokansantuotteesta/vientituloista lähes kymmenen prosenttia.
Neuvottelujen alkamista pitkitettiin näemmä sen verran, että jäätilanne on mahdollisimman hankala nimenomaan Tornion ja Kemin suurteollisuudelle.
Viime vuosina on paljon puhuttu pienten ns. avainryhmien lakko-oikeudesta, lähinnä lakko-oikeuden rajaamisesta.
Ehkä rajaaminen ei ole välttämättä oikea ratkaisu, vaan vaatimukset/ehdotukset/toivomukset nykyistä järkevämmästä edunvalvontapolitiikasta kaikilta osapuolilta. Mielestäni paljon puhuttua konsensusta ei ole syytä haudata...
Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:
Päivitetty 12.3.2015 20:39, julkaistu 12.3.2015 12:25
Kemin sataman laivaliikenne kärsii – jäänmurtajalakkoon ei ratkaisua
- Torstaina alkanut lakko pysäytti jäänmurtajat Otson ja Kontion laituriin Kemin satamassa.
Tiia-Maria Juuso, Annemari Kelhä, STT
Torstai-iltaan mennessä alkaneeseen jäämurtajalakkoon ei saatu ratkaisua käydyistä neuvotteluista huolimatta.
Jäänmurtajia ja monitoimimurtajia koskeva lakko alkoi Arctia Shippingin jäänmurtajilla eilen kello 14, kun yhtiön työehdoista ei löydetty sopua. Lakko koskee Arctia Shippingin kahdeksaa erityyppistä jäänmurtajaa. Jäänmurtoyhtiö on Suomen valtion omistama erikoisvarustamo, jonka toimialana ovat jäänmurtopalvelut, monitoimialusten erikoispalvelut, öljyntorjunta sekä satamajäänmurto.
Valtakunnansovittelijan johdoilla käydyissä neuvotteluissa ammattijärjestöt Merimies-Unioni ja Konepäällystöliitto hylkäsivät jäänmurtoa koskevat sovintoehdotukset.
- Sovittelut jatkuvat edelleen. Etukäteen on mahdotonta arvioida kauanko lakko kestää, kommentoi Arctia Shippingin viestintäjohtaja
Markku Tuhkanen.
Lakko
tulee vaikuttamaan myös Meri-Lapin satamiin. Kemin satamassa ovat tällä hetkellä jäänmurtajat Kontio ja Otso, jotka eivät liiku lakon takia. Kemin Sataman toimitusjohtaja Reijo Viitalan mukaan lakko pysäyttänee laivaliikenteen lähes täysin.
Viitalan mukaan Kemin edustalla on jo valmiiksi suuri jääsumppu, jonka läpi ei pääse ilman apua. Vaikka laivat pääsisivätkin satamaan, ne eivät pääse enää pois rannasta.
- Tuulen suunnan kääntyminen auttaisi tässä tilanteessa eniten, se hajottaa jäätä. Monet laivat eivät silti tule pääsemään läpi edustan jäävalleista, Viitala kertoo.
Vielä torstaina Kemin satamassa olleet alukset pääsivät matkaan, kerrotaan satamayhtiö Kemi Shippingiltä.
- Aluksien apuna on ollut ruotsalainen jäänmurtaja. Toistaiseksi ei ole tiedossa, onko se murtamassa jäätä muinakin päivinä, Kemi Shippingin laivanselvittäjä Ulla Aho selvittää.
- Torstaina tilanne oli vielä kohtuullinen, mutta lakon jatkuessa perjantaina on tiedossa pahempi päivä, Aho jatkaa.
Työantajaa
neuvotteluissa edustava Suomen Erikoisalusten Työnantajaliitto oli valmis hyväksymään sovintoesityksen. Suomen Laivanpäällystöliitto oli myös valmis hyväksymiseen ja sen työehtosopimuksesta syntyi sopu.
Arctia Shippingin mukaan ammattijärjestöjen esitykset nostaisivat jäänmurron työvoimakustannuksia useilla miljoonilla euroilla ja jopa kymmenillä prosenteilla vuodessa.
Merimies-Unioni pitää Arctia Shippingin väitettä perättömänä. Unionin mukaan Arctia Shipping esittää merenkulkijoiden palkkapusseihin 30–40 prosentin kustannussäästöjä. Ennen kaikkea työnantaja uhkaa ammattiliiton mukaan vaihtaa suomalaisia merimiehiä halvempaan ulkomaiseen työvoimaan, mitä Merimies-Unioni ei hyväksy.
Tornion
Outokummun tehtaiden liiketoimintalinjan johtaja Hannu Hautala toivoo, että osapuolet jatkaisivat neuvotteluja ja pääsisivät pian sopuun. Tornion tehtaille merikuljetukset ovat merkittävässä roolissa sekä viennissä että tuonnissa.
Outokummun osalta laivoja liikkuu Perämerellä muutamia päivittäin
- Yksi tärkeimmistä raaka-aineistamme Kemin kaivoksen tuotannon jälkeen on Euroopan markkinoilta ostettava kierrätysteräs. Sitä voidaan toki tuottaa junalla ja autoilla, mutta laivat pystyvät aivan eri mittaluokan kuljetuksiin, Hautala selventää.
Outokummulla on Torniossa hieman varastoja tärkeimmistä raaka-aineista. Prosesseissa tarvittavat ainekset vievät kuitenkin niin paljon tilaa, ettei niitä kannata säilyttää suurissa määrin.
- Lakon vaikutukset eivät näy heti, mutta muutamassa päivässä kyllä, Hautala lisää.
Niinpä tietysti!
Päivitetty 13.3.2015 09:36, julkaistu 13.3.2015 09:30
Suomalainen jäänmurtajahenkilöstö pyysi ruotsalaisia tukemaan lakkoa
- Jäänmurtajalakko alkoi eilen. (arkisto)
STT
Ruotsalaiset jäänmurtajat ovat saaneet pyynnön Pohjoismaiselta Kuljetustyöntekijöiden federaatiolta (NTF) olla osallistumatta kaikkeen suomalaisilla jäänmurtajilla käynnissä olevan lakon alaiseen työhön. Asiasta kertoo Merimies-Unioni.
Lakko suomalaisilla jäänmurtajilla alkoi eilen. Se koskee kaikkia Arctia Shippingin kahdeksaa erityyppistä jäänmurtajaa. Osapuolten on määrä jatkaa neuvotteluja kello 13 valtakunnansovittelijan toimistolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti