tiistai 1. marraskuuta 2016

Tällainen on Arctian uusi jäänmurtaja – päihittää laivaston parhaan Urho-murtajan...

Mitäpä tuohon muuta sanomaan/kirjoittamaan - hienoa, suomalaista osaamista...

Suora nettilainaus Pohjolan Sanomista hiukan tuunattuna:

Tällainen on Arctian uusi jäänmurtaja – päihittää laivaston parhaan Urho-murtajan

ARCTIA
Polaris käyttää ensihätään dieseliä, kunnes Tornion LNG-terminaali valmistuu.

STT STT, HETA HASSINENHelsinki, 31. 10.
Uutuuttaan kiiltelevää jäänmurtaja Polarista esiteltiin Helsingissä maanantaina. Aluksen päällikkö Pasi Järvelin selittää, että jäänmurtajaa ohjataan yksinkertaisimmillaan samojen perusperiaatteiden mukaan kuin perämoottorillista venettä kesämökillä.
Aluksen komentosillalla on kolme ajokahvaa, jotka ohjaavat murtajan kolmea potkuria. Muun muassa niiden ansiosta Itämeren olosuhteita varten suunniteltu Polaris liikkuu ketterästi.
Aluksen omistavan Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste kehuu, että Polaris päihittää jopa yhtiön laivaston parhaana murtajana pidetyn Urhon.
Edeltäjistään Polaris eroaa siinä, että se on maailman ensimmäinen jäänmurtaja, joka kulkee nesteytetyllä maakaasulla (LNG). Nesteytetyn maakaasun lisäksi alus voi käyttää polttoaineenaan ultravähärikkistä dieseliä.
Polttoainevalintojen lisäksi uusi jäänmurtaja on edeltäjiään ympäristöystävällisempi muun muassa siinä, että aluksen tuottama hukkalämpö hyödynnetään entistä paremmin, aluksen päällikkö Järvelin kertoo.
Liikenneviraston talvimerenkulun yksikön päällikkö Markus Karjalainen huomauttaa, että murtajan rakentaminen LNG-käyttöiseksi vaatii esimerkiksi risteilyalusta enemmän, sillä jäänmurtaja tarvitsee tehoa.
Polaris on suunniteltu toimimaan kaasulla vaikeissakin tilanteissa. Laivan sisällä on kaksi noin 18 metriä korkeaa kaasusäiliötä, joihin mahtuu kaasua kymmenen päivän jäänmurtotarpeisiin.
Alkuun kuitenkin Polaris käyttää Itämerellä liikkuessaan osin dieseliä, sillä maakaasun saatavuuden Perämerellä varmistava Tornion terminaali valmistuu vasta ensi vuoden loppupuolella.
Polaris on rakennettu Arctechin Helsingin telakalla, jonka tilauskannassa on tällä hetkellä viisi alusta, toimitusjohtaja Esko Mustamäki kertoo. Polarista hän pitää esikuvana tulevaisuuden murtajille.
Arctia on valtion omistama osakeyhtiö. Sen toimitusjohtaja Vauraste on luottavainen siihen, että markkina ei sula jäänmurtajien alta. Hänen mukaansa esimerkiksi Venäjä tarjoaa mahdollisuuksia suomalaismurtajille. Venäjä-pakotteet eivät koske jäänmurtopalveluita, joten Arctia voi toimittaa niitä itänaapurille.
Suomi ja Venäjä ovat solmineet yhteistyösopimuksen Itämeren jäänmurrosta. Vaurasteen mukaan operatiiviset yksityiskohdat ovat vielä hieman auki. Pohjois-Venäjän, Koillisväylän ja Sahalinin alueen osalta Arctialla ei ole tällä hetkellä voimassa olevia toimeksiantosopimuksia.
Mahdollisuuksia hän näkee myös Pohjois-Amerikassa.
– Kaikeksi onneksi Ceta (EU:n ja Kanadan vapaakauppasopimus) syntyi, Vauraste sanoo.
Polariksen operatiiviseksi käyttöiäksi on suunniteltu 50:tä vuotta. Vauraste arvioi, että alus maksaa itsensä takaisin 25–30 vuodessa, jos tilauskanta pysyy hyvänä.
Alkuun kuitenkin Polaris käyttää Itämerellä liikkuessaan osin dieseliä, sillä maakaasun saatavuuden Perämerellä varmistava Tornion terminaali valmistuu vasta ensi vuoden loppupuolella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti