torstai 2. huhtikuuta 2015

Helsingin Sanomat on suvereeni ykkönen...

Itse käytän pääasiassa Helsingin Sanomien nettilehteä, ilmaislukuja niin kuin tarkkaavainen lukija on huomannutkin. Paperiversion saa säännöllisen epäsäännöllisesti naapuriltani 5-10 lehden nipuissa. Todennäköisesti jossakin vaiheessa on otettava tuo maksullinen nettilehti käyttöön... 


Suora netilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:


Helsingin Sanomat tavoittaa yli kaksi miljoonaa lukijaa joka viikko

Lehtien lukeminen monipuolistuu, mutta painettu versio on edelleen suosituin. Myös nuoret lukevat painettuja lehtiä viikoittain.

KOTIMAA 

Helsingin Sanomien kokonaistavoittavuus ylsi viime vuonna yli kahteen miljoonaan lukijaan. Kansallisen mediatutkimuksen mukaan Helsingin Sanomat oli tavoittavuudeltaan ylivoimaisesti suurin tilattava sanomalehti Suomessa.
Kokonaistavoittavuus kertoo painetun lehden ja sen digitaalisten versioiden yhdessä tavoittamien henkilöiden määrän.
HS:n lukijoista peräti 64 prosenttia lukee lehtensä ainoastaan digitaalisena versiona.
"Tutkimus osoittaa, että suomalaiset ovat kiinnostuneita laadukkaasta journalismista kaikissa kanavissa. Helsingin Sanomilla on lukijoita enemmän kuin koskaan aikaisemmin, vaikka tarjoamme digitaalisia sisältöjä maksumuurin takaa", sanoo vastaava päätoimittaja Kaius Niemi.
Tutkimuksessa seurattiin neljän vuoden ajan suomalaisten lukuvälinetottumuksia. Painettu lehti osoittautui edelleen selkeästi suosituimmaksi, vaikka matkapuhelimen ja tabletin käyttö kasvoi voimakkaasti.
Painettua lehteä luki viime vuonna viikoittain 88 prosenttia suomalaisista. Matkapuhelinta lukuvälineenään käytti 40 prosenttia ja tablettia 23 prosenttia.
Tutkimuksen toteuttaneen MediaAuditFinlandin toimitusjohtaja Kaija Sinkomuistuttaa, että painetun lehden vahva rooli suomalaisessa yhteiskunnassa tahtoo välillä unohtua.
"Painettua lehteä lukee viikoittain alle 18-vuotiaistakin 73 prosenttia. Se on oikeasti kova luku. Jos kotiin tulee lehti, kyllä nuoret sitä lukevat. Lisäksi nuorilla on omia lehtiä."
Sinkon mukaan tutkimus antaa viitteitä siitä, että painettu lehti säilyy. "Journalismin sisällöt ja käyttö monipuolistuvat, mutta painetulla lehdellä säilyy vankka asema."
Niemen mukaan nyt on olennaista keskittyä jatkuvaan sisällölliseen kehitystyöhön, joka Hesarissa koskee yhtä lailla painettuja kuin digitaalisiakin tuotteita.
"Hesarin tilaajista jo yli puolet on digitaalisen tilauksen piirissä. Olemme hyvin optimistisia, koska mittaustemme mukaan sekä lukijatyytyväisyys että maksuhalukkuus kasvavat sekä digitaalisessa että printissä", Niemi toteaa.
Suurin digilukijoiden osuus on iltapäivälehdillä sekä Kauppalehdellä. Niiden lukijoista suunnilleen neljä viidestä lukee lehtensä vain digitaalisesti.
Sen sijaan aikakauslehtiä suomalaiset lukevat painettuina. Myös useimmat kaupunkilehdet ja tilattavat paikallislehdetkin luetaan enimmäkseen paperiversiona.
Lehtien kokonaistavoittavuuden tulokset tuotettiin ensimmäistä kertaa yhdistämällä sekä printtilehden että kaikkien digitaalisten versioiden eri viikkolukijat. Tutkimukseen haastateltiin noin 24 000 suomalaista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti