tiistai 10. helmikuuta 2015

Oikea ja oikea-aikainen tiedottaminen on vaikea laji...





Että mikäkö - Keskustan "varma" eduskuntavaalivoitto! Takaraivossani vilahtivat myös samanaikaisesti Kallin kuuluisat möläytykset vaaliraha-asioista, joista tuli "elämää suurempia asioita". Puhumattakaan Vanhasesen taannoiset naisseikkailut lööpeissä, jne. ...
Juuri nyt ollaan niin herkässä eduskuntavaalitaistaluvaiheessa, että sanomiset, linjaukset on aseteltava supertarkasti - minkä tahansa vakavasti otettavan puolueen taholta.


Olenko kirjoittanut koskaan oikeasta ja oikea-aikaisesta tiedottamisesta? Kyllä! Ainakin 112 kertaa...


Alla olevassa asiantuntija-artikkelissa todetaan: "Jos puoluehallituksen päätös olisi uutisoitu se kärki edellä, että Keskusta haluaa vakavaa keskustelua siitä miten suomalaisessa yhteiskunnassa saataisiin alkoholin haittoja rajatuksi, niin tuskin kenelläkään olisi siihen mitään kriitiistä sanottavaa."

No niinhän siinä sitten kävi, että puheenjohtaja Juha Sipilä otti tänään tiistaina 10.02.2015 pari askelta taaksepäin, kukaties hiukan sivusuuntaankin ja oikoi asiaa.


Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna: 


Kotimaa  | 

Politiikan tutkija: Keskustan panssariin repesi pieni aukko

Kilpailijat yrittävät hyödyntää puoluekannatusmittauksia hallitsevan Keskustan kuoreen ilmestyneen särön, sanoo A-studiossa maanantaina vieraillut politiikan tutkija Markku Jokisipilä. Olutlinjaustaan selitellyt Keskusta näyttää Jokisipilän mielestä säikähtäneen omaa reippauttaan.




Video: Markku Jokisipilä


Video

Politiikan tutkija Markku Jokisipilä A-studiossa maanantaina.

Keskusta määritteli vuonna 2013, että se pyrkii poistamaan keskioluen ruokakaupoista ja kioskeista. Puolue yrittäisi näin vähentää suomalaisten alkoholihaittoja, jotka kuormittavat esimerkiksi julkista terveydenhoitoa. Linjaus on mukana keskustan sunnuntaina risteilyllä julkistamassa vaaliohjelmassa.
Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä Turun yliopistosta sanoo, että keskustelun ryöpsähtäminen on osoitus konkreettisten poliittisten avausten vaarallisuudesta.
– Ilmatila aika nopeasti täyttyi kilpailijoiden kommenteista siitä, että kenen nilkkaan tämä aloite mahdollisesti toteutuessaan tulisi kipeimmin sattumaan.
Jokisipilän mukaan suoraa vaikutusta Keskustan kannatukseen on liioiteltua hakea, mutta "jonkinlainen tapaturma" pääsi käymään, hän muotoilee. Poliittiset vastustajat iskivät heti.
– Voi sanoa, että Keskustan panssarissa, joka on ollut aika läpitunkematon, ainakin pieni aukko pääsi paljastumaan vähäksi aikaa. Totta kai poliittisen kilpailun logiikan mukaan täytyy ottaa kaikki mahdollinen hyöty irti niin kauan tuo aukko siellä avoinna paistaa.

Keskustassa vedettiin käsijarrusta

Puoluesihteeri Timo Laaninen kertoi A-studiolle maanantaina, että Keskusta haluaa herättää keskustelua alkoholihaitoista, mutta keskioluen myyntipaikka ei ole kynnyskysymys. Yksittäisten keskustaedustajien lisäksi myös puoluejohtaja Juha Sipilä teki hajurakoa linjaukseen blogissaan.
– Ehkä Keskusta pelästyi omaa uskallustaan ja reippauttaan, Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä arvioi.
Politiikassa keskustelu- ja kohuaiheet vaihtuvat lennosta. Ja joskus pinnalle nousee puoluehallituksessa pari vuotta sitten hyväksytty linjaus.
– Se osoittaa poliittisen keskustelun sensitiivisyyttä myös. Jos puoluehallituksen päätös olisi uutisoitu se kärki edellä, että Keskusta haluaa vakavaa keskustelua siitä miten suomalaisessa yhteiskunnassa saataisiin alkoholin haittoja rajatuksi, niin tuskin kenelläkään olisi siihen mitään kriitiistä sanottavaa, Jokisipilä sanoo.
Ylen tammikuun lopussa julkaistussa mittauksessa Keskustan kannatus oli 26 prosenttia, SDP:n 17,2 ja Kokoomuksen 16,3 sekä Perussuomalaisten 14,8 prosenttia. Virhemarginaali on noin puolitoista prosenttiyksikköä ylös- tai alaspäin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti