maanantai 2. helmikuuta 2015

Mikä ihmeen Super Bowl? Järjetöntä rahan "polttamista" mainoksiin...

Jos viikko sitten suomalaisilta kadunmiehiltä ja-naisilta olisi kysytty, mikä on Super Bowl, niin väitän, että tuskin yksi kymmenestä olisi ollut asiasta tietoinen.

Luonnollisesti tämän päivän televisiorummutuksen jälkeen - ainakin kaikki televisiota katselevat - osaisivat kertoa em. nimen taustat.

Maailmassa monet asiat saavat aivan käsittämättömät mittasuhteet, yksi niistä on mielestäni em. Super Bowl.
Alla olevassa artikkelissa kirjoitetaan järjettömistä = älyttömistä mainoshinnoista. Kuka mainokset maksaa?

Käytännössä Sinä ja minä välillisesti muun muassa em. automerkkien hinnassa. Etkö usko? Usko huviksesi, näin se valitettavasti menee.
Aina joku sen maksaa ja se joku on tavallinen matti ja maija meikäläinen = asiakas...

Omalta osaltani voin lohdullisesti todeta, että minun eurojani tuskin em. tapahtuman mainoksiin meni, sillä en osta yhtäkään alla mainostettua automerkkiä - ainakaan uudenkarheana!



Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:


Autonvalmistajat panostavat Super Bowliin huimia summia rahaa: sekunti maksaa 150 000 dollaria

Osa autonvalmistajista myös vetäytyi mainoskampanjoista

AUTO 
Jose Riikonen

Elinen oli päivä, jolloin mainosrahaa paloi etenkin autonvalmistajilta.
Silloin pelattiin amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan loppuottelu. Kyseessä on yksi maailman seuratuimmista yksittäisistä urheilutapahtumista.
Automainokset olivat tapahtuman mainoskatkoilla hyvin edustettuina, eikä ihme. Katsojamäärät ovat huikeat.
Se on rajusti liioiteltua, sillä yleensä eri selvityksien katsojalukumäärät ovat pikemminkin sadan miljoonan korvilla.
Super Bowlin katsojalukuraportit vaihtelevat paljon. Esimerkiksi USA:ssa elää myytti, jonka mukaan Super Bowlia seuraa miljardi ihmistä 234 maassa.
Lisäksi maailmassa ei ole noin montaa valtiota.
Joka tapauksessa katsojamäärät ovat suuria, joten silloin pitää mainostaa. Super Bowlin mainoskatkolla 30 sekunnin mainosaika maksaa Variety-lehden mukaan noin 4,5 miljoonaa dollaria. Sekunnin hinnaksi tulee siis 150 000 dollaria.
Vertailuksi: Suomalaisen ohjelmasuosikki Putouksen mainoskatkolla on kymmenkertainen hinta normaaleihin spotteihin. Putouksen aikana 30 sekuntia maksaa silti vain noin 10 000 euroa.
Nämä automerkit laittoivat rahansa likoon pelin aikana. Lisäksi osa valmistajista julkaisi televisiossa ja Youtubessa useita peliä ennakoivia teaser-mainoksia.
BMW: Bemarilla oli koko minuutin spotti. BMW mainosti sähköauto i3:a.
Kia: Kialla panostettiin kovasti myös mainokseen. Tähtenä toimi entinen James Bond Pierce Brosnan. Kian mainostettava auto oli katumaasturi nimeltään Sorento. Mainos oli koko minuutin kestävä.
Dodge: Minuutin mittainen mainos muistutti, että Dodge on satavuotias autonvalmistaja.
Nissan: Nissan ei tyytynyt minuuttiin, se varasi puolitoista minuuttia.
Toyota: Yhtiö mainosti uutta Camry-autoaan 60 sekunnin spotissa.
Lexus: Kaksi 30 sekunnin NX-mallin mainosta.
Mercedes-Benz: Minuutti mainosaikaa pelin aikana.
Fiat: Minuutin spotti, jossa Fiat mainosti 500X-autoaan.
Jeep: Puolitoista minuuttia mainosaikaa.
Lisäksi autoihin mattoja valmistava WeatherTech-firma mainosti tuotteitaan puolen minuutin ajan.
Kaikki autonvalmistajat eivät leikkiin lähteneet. Tällaisia merkkejä ovat muun muassa Jaguar, Acura ja Lincoln. Nämä valmistajat ovat olleet Super Bowlissa mukana aiempina vuosina.
Syitä vetäytymiseen voi vain spekuloida: Lincolnilla on esimerkiksi rahakas mainoskampanja käynnissä, jossa Matthew McConaughey edustaa merkkiä. Ehkä se on syönyt mainosbudjetin.
Kummallisinta on se, että koko maailman toisiksi suurin autonvalmistaja Volkswagen ja sen omistama Audi eivät lähteneet Super Bowliin mukaan. Yli kymmenen miljoonaa autoa viime vuonna myyneen Volkswagenin rahakirstu tuskin oli tyhjä. Viime vuonna Volkswagenilla oli minuutin mittainen spotti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti