Yle Pietarin trollitehtaalla – Näin Venäjän propagandaa rustataan kellon ympäri
Someaikakaudella propagandan tehtailu vaatii vikkeliä hiirikäsiä, mutta vakaumusta ei kysellä. Liukuhihna suoltaa yksisilmäisiä uutisia ja monistettuja sloganeita Kremlin tueksi.
Nelikerroksinen toimistotalo Savuškininkatu 55:ssä Pietarin keskustan pohjoislaidalla ei herätä erityistä huomiota. Raitiovaunureitin varrella olevaa rakennusta eivät korista kyltit tai mainokset, mutta sälekaihtimien takana valot palavat yötä päivää.
Rakennuksessa on kameravalvonta, ja sisään kuljetaan vartioidun kääntöportin kautta, mutta virkavaltaa ei paikalla näy.
Venäläisten lehtitietojen ja yhtiön entisten työntekijöiden mukaan talossa majailee vuokralaisena mm. Agentstvo Internet Issledovanii eli Internet-tutkimuskeskus-niminen yritys.
Venäläisessä yritystietokannassa Internet-tutkimuskeskuksen toimialoiksi on merkitty muun muassa Internetin resurssien käyttö, softakehitys, konsultointi, prosessointi, julkisen mielipiteen tutkimus sekä IT-alan ”muut aktiviteetit”.
Talossa työskennelleet kertovat riippumattomissa venäläisissä tiedotusvälineissä, että yrityksessä harjoitetaan kyseenalaisin menetelmin laajamittaista mielipidevaikuttamista sosiaalisessa mediassa.
Tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman paljon presidentti Putinin hallintoa tukevia ja Ukrainaa sekä länsimaita kärkevästi arvostelevia artikkeleita, blogipostauksia ja kommentteja, sekä saada tuotannolle mahdollisimman hyvä näkyvyys internetissä.
Mediassa paikka on ristitty trollitehtaaksi.
Trollitehdas aloitti panettelemalla oppositiota
Trollitehtaan propagandan sarjatuotannon yksityiskohtia on paljastettu muun muassa riippumattomassa Novaja Gazeta -lehdessä. Internet-tutkimuskeskus-nimellä tunnettu yhtiö oli perustettu heinäkuussa 2013.
Työpaikkailmoituksilla haettiin tuolloin nettitoimittajia, joiden tehtävänä oli kirjoittaa kommentteja, blogeja ja uutisia. Yhtiön tarjoamia palkkoja pidettiin jo silloin hyvinä, ja työpaikkana oli uusi vartioitu toimisto Pietarin kupeessa Olginossa, josta muutettiin myöhemmin Pietariin.
Aluksi yhtiön maalitauluna oli lähinnä oppositiojohtaja Aleksei Navalnyi, mutta Ukrainan sodan myötä painopiste siirtyi sotapropagandaan ja ulkopolitiikkaan. Samalla alkoi tekaistujen kommenttien postaus länsimaisten tiedotusvälineiden keskustelupalstoille.
Automatisoidut ja identtiset kommentit ovat helppoja tunnistettavia ja torjuttavia, siksi ihmisiä tarvitaan versioimaan monistettuja viestejä.
Yhtiö ei ole kertonut toiminnastaan julkisuudessa, eikä Yle ole tavoittanut yrityksen edustajia puhelimitse tai paikan päällä. Ainoat tiedot yrityksen toiminnasta on saatu hakkerien ja yhtiön työntekijöiden paljastuksista sekä yrityksen omista työnhakuilmoituksista.
Palkkatrolleilta ei vaadita vakaumusta
Yhtiön toiminnasta on Venäjällä hakkeroitu tuhansia dokumentteja, joita olemme saaneet käyttöömme.
Arviot yhtiön työntekijämäärästä vaihtelevat, mutta hakkeroidun materiaalin joukossa ollut organisaatiokaavio kuvasi 270 ihmisen tehtävät ja nimesi johtotehtävissä toimivat.
Useat entiset työntekijät ovat haastatteluissa kertoneet, että valtaosa palkatuista propagandisteista ei itsekään usko asiaansa.
Helmikuun 2015 alkupuolella yhtiöllä oli ainakin kymmenen avointa työpaikkaa, joista ilmoitettiin internetissä.
Propagandan levittämisestä maksetaan venäläisittäin hyvin. Työpaikkailmoituksissa luvataan 30–50 000 ruplaa eli tätä kirjoitettaessa noin 400–650 euroa kuukaudessa.
Tavoitteet linjassa Kremlin kanssa
Internetissä on julkaistu myös anonyymia palautetta yhtiöstä työnantajana. Entiset työntekijät ovat kertoneet muun muassa siitä, että heille on tarjottu aluksi palkatonta harjoittelua, eivätkä he aina myöhemminkään ole saaneet kirjallisia työsopimuksia.
– Useimmilla eri toimitusten työntekijöillä ei ole virallista työsopimusta. He tekevät pimeää työtä eli saavat palkat käteisenä. Näiden epävirallisten suhteiden takia koko ketjua ei voi seurata, Butsenko sanoo.
Butsenkon mukaan operaatiota ei ole pystytty jäljittämään Kremliin, vaikka sen toiminta tukeekin selkeästi Venäjän virallista viestintää.
Ainakin muodollisesti trollitehdasta ja samassa rakennuksessa toimivaa uutistoimistoa rahoittavat yksityiset sijoittajat, vaikka nettipropagandalle on vaikea nähdä liiketaloudellisia perusteita. Sisältöä ei myydä eteenpäin, eikä trollitehtaaseen liitetyillä sivustoilla ole mainoksia.
Toiminta on kuitenkin hyvin kallista. Viimevuotisen työntekijämäärän perusteella yhtiön kuukausittainen palkkasumma noussee yli sataan tuhanteen euroon.
Muista kiinteistä kustannuksista ei ole tietoja, mutta koko rakennuksen 4500 neliömetristä on pyydetty nyt jo vanhentuneen kiinteistönvälitysilmoituksen mukaan kolmen miljoonan ruplan eli nykykurssilla 40 000 euron kuukausivuokraa.
Riippumattoman Fontanka-verkkolehden toimittaja Denis Korotkov uskoo, että propagandan tehtailu on hukkaan heitettyä rahaa. – Yleisön mielipidettä on vaikeaa tai lähes mahdotonta muuttaa maksullisten kommenttien avulla, Korotkov arvioi.
Katso Yle Kioskin sivuilta, mitä tapahtui kun yritimme päästä trollitehtaaseen. Julkaisemme ennennäkemätöntä videomateriaalia trollitehtaan elämästä ja työntekijöistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti