sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Miksi - kevytpohdiskelua menneistä ajoista...

Siitä on jo tosi pitkä aika, kun edesmennyt ystäväni luetteli pitkän luettelon erilaisia suomalaisia toimintatahoja, joissa minun olisi syytä olla mukana, mikäli aion osallistua politiikkaan ja tosissaan vaikuttamaan - "tarttua vallankahvaan" - niin kuin hän asian yksiselitteisesti määritteli.

Hän ihmetteli, oikeastaan lähes moitiskeli, miksi ihmeessä minä en ole asiaan kiinnittänyt lainkaan huomiota.

Siihen maailman aikaan en ollut koskenut pitkällä kepilläkään politiikkaan. Se maailma tuntui minusta aika lailla vieraalta...
Totesin lievästi uhoten hänelle, että minun mahdolliseen poliittiseen uraani ei tarvitse ympätä väkisin yhtään mitään.

Ystäväni luettelossa oli kysymys aikuisiän toimintatahoista, joissa monet suomalaiset mieshenkilöt ovat aktiivisesti mukana ja kokevat tekevänsä tärkeää työtä - hyvä niin. Lähinnä oli kysymyksessä harrastuspohjaiset asiat.

Niin että mitä?

No - ystäväni luetteli mm. nuorkauppakamarin, reservinupseerit, rotarit, leijonat, golffarit, karavaanarit, metsäsätys- ja kalastuskerhot, pientaloyhdistykset, mökkiyhdistykset, erilaiset eläkeläis-/seniorikuviot sitten aikanaan, jne. , edellä on muistinvaraisesti osa ystäväni tärkeiksi luokiteltavista tahoista, joissa minun olisi - aivan ehdottomasti - syytä olla mukana...  

Yritin saada hänet vakuuttuneeksi, että minun aikaisempi toimintani ei edes anna välttämättä käytännössä oikeutta/edellytyksiä em. tyyppiseen toimintaan, toisaalta minua ei ole pyydetty mukaan em. tyyppiseen toimintaan ja mikä tärkeintä, minua ei ole erityisesti koskaan kiinnostanut em. tyyppiset toimintamuodot.
Toisaalta em. tyyppisiin harrastuspohjaisiin kuvioihin jää helposti niin sanotusti koukkuun eikä ymmärrä välttämättä karsia sitten aikanaan turhia rönsyjä...

Kerroin hänelle, että minulle ovat riittäneet työssä ollessani opettaja- ja insinööriedunvalvonnan erilaiset - valtakunnallisetkin - tehtävät, joihin on olennaisesti liittynyt tavalla tai toisella myös tiedottaminen.

En ole kaivannut muuta. Muuhun ei ehkä olisi ollut havillista aikaakaan.

Nyt eläkkeellä ollessani minulla riittävästi puuhaa nykyisissä touhuissani. Niin ja kuuluuhan kuvioihin toki pienimuotoinen osallistuminen kunnallispolitiikkaan ja tämä lähes päätoiminen kirjoittaminen...
 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti