perjantai 13. marraskuuta 2015

Nostalgiaa Imatranajoista...

Asuimme Kaakkois-Suomessa Imatralla vuosina 1973-1979. Vaikka poikamme olivat pieniä, Tommi syntynyt Tampereella vuonna 1971 ja Timo Imatralla vuonna 1973, kuuluisia Imatranajoja emme voineet jättää katsomatta - ne olivat paikkakunnalla ns. MUST-juttu. Muistelen, että ainakin pari-kolme kertaa kävimme niitä koko perheen voimin seuraamassa. Siihen maailman aikaan otin aika paljon valokuvia - diakuvia - joita työhuoneeni kirjahyllyn alakaapissa on "aika monta kasettia" muistoina em. tapahtumista.

Olen niitä vuosien saatossa pojilleni yrittänyt markkinoida, toistaiseksi huonolla menestyksellä. Markkinoida = ottaisivat ne kuvat itselleen, jotka mahdollisesti kiinnostavat. Olen varma, että "aika tavaran kaupittee" tässäkin tapauksessa...

Arvelen, että em. nuoret miehet osallistuvat Imatranajoihin kesällä 2016 - Tommi aktiivisena seuraajana harrastuksensa puitteissa ja Timo todennäköisesti on paikalla työnsä puitteissa valokuvaajana.

Aika näyttää.


Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:

Imatranajo herää henkiin 30 vuoden tauon jälkeen

Takaisin Imatralle. 250-kuutioiset starttasivat sateiseen MM-osakilpailuun Imatralla 1979. Ensi kesänä Vuoksen rannalla kilpaillaan taas.
Takaisin Imatralle. 250-kuutioiset starttasivat sateiseen MM-osakilpailuun Imatralla 1979. Ensi kesänä Vuoksen rannalla kilpaillaan taas. KUVA: IL-ARKISTO
Kilpailun päivämäärä julkistetaan ensi viikolla.
Legendaarinen Imatranajo palaa kansainvälisten moottoripyöräkilpailujen joukkoon. Vuoksen rannalla kiertelevällä katuradalla ajetaan IRRC- eli International Road Racing Championship -sarjan osakilpailu kesällä 2016.
Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Sami Backman sanoo, että IRRC:n päällepäsmärit sinetöivät Suomen osakilpailun mukaantulon marraskuun alussa.
”Päivämääräkin on jo selvillä. Sen me julkistamme tiedotustilaisuudessa ensi tiistaina”, järjestelytoimikuntaa vetävä Backman sanoo.
IRRC:ssä kilpaillaan kahdessa eri luokassa eli superbikessa ja supersportissa. Pyörät ovat periaatteessa samoja kuin superbiken ja supersportin MM-sarjoissa: ne vain ovat viritysasteeltaan hivenen kesympiä.
Sarjassa ajettiin tänä vuonna kuusi osakilpailua. Kaksi niistä järjestettiin Hollannissa ja kaksi Belgiassa, ja loput ajettiin Tšekissä ja Saksassa. Myös ensi vuonna ajetaan kuusi kilpailua. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, mikä vanhoista kisapaikkakunnista saa tehdä tilaa tulokasjärjestäjälle Imatralle.
Ensin kesän Imatranajo kilpaillaan samalla radalla, jossa ajettiin road racingin MM-pisteistä viimeisen kerran vuonna 1982. Sen jälkeen siellä järjestettiin vielä alempitasoisia kisoja vuoteen 1986 saakka.
Nyt rataan joudutaan tekemään uusimpien turvamääräysten mukaisia muutoksia, esimerkiksi hidastusmutkia. Yksi uusi šikaani rakennetaan Pietarintielle ja toinen niin sanottuun navetan mutkaan Linnankoskenkadulle.
Aiemmin on arvioitu, että muutostyöt vievät kolmisen kuukautta ja maksavat kertakuluina noin 400 000 euroa. Jos kisa säilyy Imatralla ensi kesän jälkeenkin, järjestelykulujen arvellaan olevan 80 000 euroa vuodessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti