torstai 12. marraskuuta 2015

Business Insider > menestyvien johtajien ominaisuuksia...

Itsekin olen tavannut monelaisia "kengänkuluttajia" elämäni aikana. Voi avoimesti sanoa, että niitä on ollut joka lähtöön ja osa jäänyt asemallekin.

Alla olevaan luetteloon on helppo yhtyä. Jos kaikki kuusi (6) kohtaa ovat kohdallaan niin hyvä niin...

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:


Kuka menestyy, kuka ei? Kuusi asiaa yhdistää huippuja


Hyvän johtajan tunnistaa, kun sellaisen kanssa tai alaisena saa työskennellä. Mutta mikä yhdistää menestyviä johtajia?
Business Insider on listannut kuusi tekijää, jotka näyttävät olevan loistaville ja menestyville johtajille yhteisiä.
Kaiken hyvän johtamisen perusta on se, miten johtaja tai esimies käyttäytyy jokapäiväisessä, arkisessa työelämässä. 
Globaalin kahvilajätin Starbucksin toimitusjohtaja Howard Schultz on sanonut: ”Unelmoi enemmän ja enemmästä. Odota suuria, odota enemmän kuin mitä muut pitävät mahdollisena. Välitä ja pidä huolta enemmän kuin mitä muut pitävät viisaana.”
Vaikka kaikki eivät voi saada huippujohtajia mentoreikseen, omia työelämä- ja johtamistaitoja voi silti muiden esimerkkien voimin parantaa ja kehittää.
Menestyvä johtaja on:
1) Ystävällinen, mutta ei heikko.
Ystävällisyys ja mukavuus ovat monen menestyneen johtajan ominaisuuksia. Se, että kohtelee muita asiallisesti ja ystävällisesti, luo yritykseen luottamusta. Tunnustuksen antaminen toisen työstä synnyttää myös innostavaa ilmapiiriä. Ystävällisyys ja avoimuus ei tarkoita johtajan heikkoutta, pikemminkin päinvastoin: esimerkiksi yrityksen vaikeista asioista on kerrottava suoraan ja rehellisesti, ei pidä ajatelle suojelevansa työntekijöiltä ikäviltä uutisilta salailemalla niitä.
2) Vahva, mutta ei kova.
Työntekijät haluavat nähdä, onko johtaja vahva ennen kuin päättävät suhtautumisensa häneen. Vahvuus on yksi keskeinen elementti ihmisessä silloin, kun edessä on vaikeita päätöksiä. Menestyvän johtajan on kyettävä vaikeisiin päätöksiin, mutta samalla huolehdittava yhteisestä hyvästä. Työntekijöistäkin löytyy vahvuutta silloin, kun johtaja näyttää vahvuudesta esimerkkiä.
Vahvuus ei kuitenkaan ole sama asia kuin dominointi, kontrollointi tai muunlainen kova tai karski käytös.
3) Luottavainen ja varma, mutta ei arrogantti.
Tekemisissään varma johtaja luo ympärilleen luottamusta. On kuitenkin pidettävä huolta, ettei varmuus lipsahda arroganttiudeksi eli ylimielisyydeksi. Luottamus on intohimoa sitä kohtaan, mitä ollaan tekemässä ja luottamuksen synnyttämistä sitä kohtaan, että asiat ovat mahdollisia. Arroganttius syö luottamusta.
Asiastaan ja tekemisestään varmat johtajat osaavat myös vaatimattomuuden jalon taidon. He eivät anna asemansa ja saavutustensa nousta päähän eivätkä kuvittele olevansa muita parempia niiden vuoksi. He ovat itsekin valmiita tarttumaan ruohonjuuritason ”likaisiin töihin” eivätkä pyydä alaisiaan tekemään asioita, joita eivät olisi valmiita myös itse tekemään.
4) Myönteinen, mutta realistinen.
Menestyvän johtajan iso haaste on se, miten säilyttää tasapaino myönteisen ja realistisen suhtautumisen kesken. Tasapainoinen yhdistelmä molempia ominaisuuksia on paras yhdistelmä. Ei pidä virittää toiveita kohtuuttomuuksiin, vaan pysyä realistisena tavoitteiden suhteen. Kun vaikeat ajat koittavat, optimismi on yleensä pessimismiä parempi vaihtoehto tarvittavien ratkaisujen löytämiseksi.
5) Roolimalli ja esikuva teoissa, ei vain sanoissa.
Hyvät johtajat inspiroivat teoillaan ja esimerkillään, eivät vain kauniilla sanoilla. Jos johtaja sanoo olevansa jotain tai tekevänsä jotain, mutta tämä ei realisoidu tekoina, sanat jäävät tyhjäksi puheeksi.
6) Valmis tekemään ”kaikkensa”.
Hyvä johtaja on valmis tekemään kaikkensa joukkonsa tai tiiminsä vuoksi. Tästä syystä hänellä on myös työntekijöidensä ja alaistensa tuki. Hän ei kiperissä tilanteissa siirrä vastuuta muille, etsi mahdollisia syyllisiä muista ihmisistä eikä piilottele omaa epäonnistumistaan.
Samoin hänellä on valmiutta ottaa vastaan haasteita, kritiikkiä ja omista mielipiteistään poikkeavia näkemyksiä. Hän ymmärtää sen tärkeyden, että työpaikoille on luotava ilmapiiri, jossa kaikki työntekijät voivat vapaasti ja pelkäämättä kertoa mielipiteensä, esittää kysymyksiä ja tarjota omia ratkaisujaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti