Lainaan erään näkemyksen viime aikoina käydyistä insinöörikoulutusasioista, siinä todetaan mm. :
Duaalimalli
on insinöörikoulutuksen elinehto
Kansainvälisen
arvioinnin mukaan suomalainen korkeakoulujen duaalimalli toimii erinomaisesti.
Ammattikorkeakoulut tuottavat tehokkaasti ja käytännönläheisesti työvoimaa
suoraan elinkeinoelämän tarpeisiin, kun taas yliopistot tähtäävät pidemmän
aikavälin tutkimustuloksiin ja tutkimuksellisen perustan saaneiden maistereiden
tai tohtoreiden kouluttamiseen. Molemmille sektoreille on oma luonteva ja
tärkeä roolinsa yhteiskunnassa, koska koulutusta voidaan profiloida opintojen
alusta lähtien erilaisiin päämääriin.
Teollisuuden etu on niin
toisen asteen ammatillisen koulutuksen kuin työelämäsuuntautuneen ammattikorkeakoulun
arvostuksen säilyminen ja vahvistuminen. Sen sijaan ammattikorkeakoulujen
insinöörikoulutuksen fuusioiminen yliopistojen kandidaattitutkintoihin
heikentäisi elinkeinoelämän kilpailukykyä ja kapeuttaisi olennaisesti
teollisuuden työnantajien rekrytointiperustaa.
Näin se on nähtävä sano...
Vanha teksti vuodelta 2003:
Insinööri, lehtori Aki Pyykkö
Kainuunkatu 3
94700 Kemi Kemi 05.04.2003
Avoin kirje insinöörikoulutuksesta
INSINÖÖRIKOULUTUS ENNEN JA NYT...
Nimeni on Aki Pyykkö
58v. Olen syntyperäinen kemiläinen, käynyt aikanaan neljä vuotta
Ritikan kansakoulua, pyrkinyt/päässyt oppikouluun Kemin lyseoon,
läpikäynyt keskikoulun, mennyt työelämään teollisuuteen, käynyt
armeijan, pyrkinyt/päässyt Kemin teknilliseen kouluun,
pyrkinyt/päässyt Tampereen teknilliseen opistoon, josta 4-vuotisen
opiskelun ja välityökesien jälkeen valmistuin paperi-insinööriksi
vuonna 1972.
Valmistumisen jälkeen
työelämään teollisuuteen, josta siirtyminen opetussektorille,
pedagoginen pätevöityminen Hämeenlinnassa, toisena vaihtoehtona
olisi ollut 1970-luvun puolessa välissä lähteä opiskelemaan
pääkaupunkiseudulle teknilliseen korkeakouluun...
Ennen, siihen aikaan,
kun presidentit olivat vielä Kekkosia, kaikki tuntui niin helpolta,
yksinkertaiselta ja selkeältä – oli tunne kuin junassa istuisi...
Nykyisin elämä tuntuu
välillä olevan täyttä kaaosta, josta juuri kukaan ei tunnu saavan
nurkasta kiinni eikä todellisia vastuunkantajia juurikaan löydy,
vaan palloa siirrellään näppärin pikku siirroin, kikkailuin
kohteesta toiseen.
Paitsioon pelissä
tuntuvat valitettavasti jäävän lähitulevaisuuden kannalta
ykköshenkilöt: opiskelijat, joiden varassa kuitenkin
lähitulevaisuutemme, kilpailukyky ja hyvinvointi erittäin
voimakkaasti mm. tekniikan osa-alueella lepää.
Olen tällä hetkellä
siis pedagogi, lehtori ammatilliselta toiselta asteelta, mutta tunnen
kuitenkin olevani pohjimmiltaan insinööri ja arvostan
todella paljon aikanaan saamaani, sen aikaista opistotason
insinöörikoulutusta.
Siihen maailman aikaan
koulutukseen todella pyrittiin, sillä jo silloin muutamille
avainaloille oli hakijoita moninkertainen määrä sisäänottoon
verrattuna ja varsinaiseen opiskeluun asennoiduttiin pääsääntöisesti
erittäin vakavasti.
Luonnollisesti opintoja
on matkan varrella joutunut pakostakin ammatillisesti parsimaan ja
päivittämään elinikäisen oppimisen hengessä...
Mielestäni
Insinööriliitto IL ry on kiinnittänyt viime aikoina asiallisesti
ja ansiokkaasti huomioita oikeisiin asioihin nykyisessä
ammattikorkeakoulujärjestelmässä.
Opiskelijoiden
sisäänottomäärä, koulutuksen tuloksellisuus, koulutuksen laatu,
rahoitusjärjestelmä ja työelämän edustus paikallisesti
ammattikorkeakoulujen hallinnossa ovat mm. olleet viime aikoina
esillä.
Itse olen seurannut
opiskelijamäärien kehitystä sekä ammatillisen toisen asteen että
ammattikorkeakoulun tekniikan osalta.
Tuntuu välillä siltä,
että sisään pyritään ohjaamaan, lähes kadulta repimään
jokainen, joka vähääkään täyttää edes läpisormien katsoen
opiskelijalta edellytettyjä vähimmäisvaatimuksia.
Nuppiluku,
opiskelijamäärä nykyisen yksikköhintajärjestelmän mukaisesti
tuo oppilaitokselle sen kipeästi – ainakin nykyisten
mammuttiorganisatioiden pyörittämiseen – tarvitsemaa rahaa!
Kuinka paljon rahasta
ohjautuu loppujen lopuksi välttämättömään, laadukkaaseen
perusopetukseen?
Se tuntuu
valitettavasti olevan sivuseikka, mikä on heijastunut mm. ns.
kontaktituntien vähenemisenä ja sitä kautta myös opettajien
työllisyyteen.
Eduskunnan
sivistysvaliokunnan ehdotuksen työelämän edustuksesta
ammattikorkeakoulujen sisäiseen hallintoon pidän merkittävä
asiana, mikäli se käytännössä systemaattisesti toteutetaan.
Nykyisin työelämän
edustus on luonnollisesti poliittisten voimasuhteiden perusteella
valittujen edustajien muodossa mm. hallituksissa ja valtuustoissa.
Ammatillinen tekniikan
työelämäedustus lienee parhaimmillaan ammatillisten
neuvottelukuntien osa-alueella.
Ei määrä vaan laatu!
Näinhän se pitäisi olla, ei aivan kaikkia sentään Suomessakaan
tarvitse kouluttaa insinööreiksi, vaikka se arvostettu ja
tavoiteltu titteli/nimike onkin, sillä vähempi kyllä riittää...
Pohdiskeluterveisin
Aki Pyykkö
Insinööri Suomen
Kemistä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti