sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Greenpeace-hörhöt, hyvinvointijoutilaat taas häirinnässä...

Ajattelin pitää tänään vapaapäivän kirjoittamisesta/kommentoinnista mutta kuinka ollakaan, en malttanut olla "tarttumatta kynään" = näppikseen.

Luin alla olevan artikkelin, jossa erityisesti kiinnitin huomiota mainintaan, että paikalla on myös merivartiosto.

Mielestäni merivartioston on turvattava normaali merenkulkuun liittyvä laivaliikenne, siitä ei ole kahta sanaa.

Toisaalta kiinnitin huomiota, että Greenpeace-porukka on liikkeellä kumiveneillä ja kajakeilla.

Rahtialuksen ja em. mainittujen "mini-/mikroalusten" kokoluokkaerot ovat sitä suuruusluokkaa, että niin halutessaan rahtialus menee juuri sinne, minne se haluaa.

Toivottavasti tämä tapahtuma ei saa yhtään enempää mediajulkisuutta Suomessa, sillä sitähän nämä kansainvälisen rahoituksen varassa toimivat hyvinvointijoutilaat pääsääntöisesti hakevat.


Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Greenpeace saartaa hiililaivaa Helsingin edustalla

KAUPUNKI  
GREENPEACE
Greenpeacen aktivistit pakottivat Venäjältä Helsinkiin hiiltä kuljettavan aluksen muuttaamaan kurssia. Sini Saarela kiipesi Alppila-alukseen varhain sunnuntaiaamuna.
Greenpeacen aktivistit pakottivat Venäjältä Helsinkiin hiiltä kuljettavan aluksen muuttaamaan kurssia. Sini Saarela kiipesi Alppila-alukseen varhain sunnuntaiaamuna.
Greenpeacen kajakeilla liikkuvat aktivistit yrittävät parhaillaan estää hiiltä Helsinkiin kuljettavaa rahtilaiva Alppilaa pääsemästä Salmisaaren voimalaitokseen. Paikalla on myös merivartiosto.
Greepeacen Sini Saarela kiipesi aluksen kyytiin aamuyöllä, kun Venäjältä saapunut alus lähestyi pääkaupunkia ensimmäisen kerran. Silloin Alppila muutti kurssiaan ja ajoi kohti länttä Porkkalaan asti. Sitten se kääntyi takaisin Helsinkiin.
Greenpeacen tarkoituksena on painostaa Helsingin kaupunkia luopumaan kivihiilen poltosta kokonaan.
Helsinki päättää lähitulevaisuudessa, mitä sen voimalaitoksille tapahtuu.
Vahvimmilla on malli, jossa Salmisaareen rakennettaisiin pellettivoimalaitos ja Vuosaareen biovoimalaitos, mutta Hanasaaren voimalasta luovuttaisiin. Malli vähentäisi kivihiilen käyttöä merkittävästi, mutta ei lopettaisi sitä kokonaan. Vaihtoehtoina on esitetty myös biopolttoaineen lisäämistä Hanasaaressa ja Salmisaaressa sekä monipolttovoimalan rakentamista Vuosaareen.
Greenpeacen aktivistit lähtivät kumiveneillä Arctic Sunrise -alukseltaan noin puoli viiden aikaan. Saarela kiipesi Alppilan kyytiin ja on edelleen laivassa, Greenpeacen mukaan hyvissä voimissa. Aktivistit vaativat, että kivihiilestä on luovuttava nopeasti ilmastonmuutoksen torjumiseksi.
SAMI KERO / HS
Salmisaaren voimalaitos, johon Alppila oli matkalla.
Salmisaaren voimalaitos, johon Alppila oli matkalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti