tiistai 1. maaliskuuta 2016

Kolmen auton loukussa - myönteisesti - hetken aikaa osa 2...

Olen aikaisemmin kirjoittanut, että meillä on ollut pitkään kesäauto ja talviauto. Kaksi vanhaa, luotettavaa palvelijaa:

Talviautomme eli Land Rover Freelander vm. 2000 JER-15, jolla on ajettu noin 145.000 km. Olemme autolle toinen omistaja. Olemme olleet tyytyväisiä maastoautoomme. Kuluvia osia siihen on vähin joutunut vaihdattamaan niin kuin kaikkiin iäkkäisiin autoihin... 

Kesäautomme VW Doppel TD vm. 1989 LLA-175, jolla on ajettu noin 305.000 km. Se on pois liikenteestä ja on päärakennuksemme päädyssä odottamassa mahdollista uutta elämää. Se on toistaiseksi ainoa auto, joka on meille uutena ostettu.
Se on osoittautunut erinomaiseksi hyötykäyttöautoksi. Se ei ole koskaan jättänyt välille - ainakaan toistaiseksi.
Sillä ajaminen tällä hetkellä on ”lähes ilmaista”. Mahdollisesti museokatsastamme kyseisen auton aikanaan, kunhan se täyttää 30 vuotta, mikäli sille ei löydy uutta käyttäjää, sillä…

Haltuumme on monien mielenkiintoisten vaiheiden jälkeen joutunut uusi käytetty auto. 
Mercedes-Bentz E 200 vm. 1998 AIP-165, jolla on ajettu ainoastaan noin 134.000 km. Olemme kyseiselle autolle kolmas omistaja.
Siisti, hyvin pidetty ja huollettu käyttöauto varustettuna kaksilla renkailla sekä vetokoukulla, siinä on todennäköisesti autoa meidän ajoihin pitkäksi aikaa, mikäli siihen totumme...

Se on poistettu maanantaina 23.11.2015 liikenteestä ja ajettu varastorakennuksemme autotalliin odottamaan kevättä/alkukesää 2016 ja varsinaista käyttöön ottoa. 
Mikäli se täyttää meidän autontarpeemme, otamme sen ympärivuotiseen käyttöön ja myymme entisen talvi- ja/tai kesäautomme.

Mutta kuinka sitten kävikään:

Eilen maanantaina 29.02.2016 keskipäivällä kaupunkiin lähtiessämme ja peruuttaessani talviautoamme pihalta Kainuunkadulle kytkinpoljin humpsahti lattiaan. Sain ajetuksi startilla auton takaisin autotallin oven eteen – se on siinä nyt.

Olen saanut ohjeistusta asiaan eri ammattilaisilta. Käyn huomenna keskiviikkona jututtamassa erästä, jolla on ilmeisesti ollut vastikään vastaavantyyppinen tapaus yrityksessään korjattavana.

Otin esiin Land Rover Freelander CD-manuaalista kohdan CLUTCH/CLUTCH SYSTEM OPERATION ja printtasin siitä hyvä kopion. Ilmeisesti se mukanani olen huomenna liikkeellä mutta...

Niinhän siinä kävi, että pistin edelliseksi yöksi uuden käytetyn auton, Mersun akun lataukseen, se ei ole oikein hyvin pitänyt aikaisemmin jännitettä.

Varasin Kemin Karjalahden A-Katsastuksesta tiistaiaamuksi 01.03.2016 autolle katsastusajan. Auto on nyt katsastettu ja kävin vielä ostamassa City Motorista uuden akun, joka pistettiin paikoilleen.
Nyt kyllä kalpaa ajella. Samalla tulee talviajotuntumaa pitkästä aikaa niin sanotulla takavetoisella autolla. Eiköhän tuolla rauhallisella ajolla selviä muun liikenteen seassa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti