keskiviikko 16. maaliskuuta 2016

Goodyear keksi pyörän uudelleen: palloilla auto liikkuu vaikka sivuttain...

Mielenkiintoista mutta...

Alla olevan perusteella arvelen, että vielä vuosikymmeniä, kukaties vuosisatoja ajellaan perinteisillä renkailla. Pyörä/rengas on loppujen lopuksi ernomainen keksintö. Hyvin marginaalisissa tilanteissa auton olisi syytä liikkua sivuttain...

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:

Goodyear keksi pyörän uudelleen: palloilla auto liikkuu vaikka sivuttain

Goodyear keksi pyörän uudelleen: palloilla auto liikkuu vaikka sivuttain
Tulevaisuuden kuljettajaton auto muistuttaa yhä vähemmän perinteistä kulkuneuvoa.
Vaikka autotekniikka ottaa nyt valtavia harppauksia eteenpäin, ajoneuvojen renkaat ovat periaatteessa pitkälti samanlaisia vuosikymmeniä. Rengasjätti Goodyear on kuitenkin ajatellut asiaa kokonaan uudesta näkökulmasta ja vaihtanut auton alle renkaiden tilalle pallot.
Konseptivaiheessa olevat Eagle-360-nimiset pallot on tarkoitettu tulevaisuuden kuljettajattomiin autoihin.
Pallojen päällä oleva auto voisi liikkua jopa sivuttain. Pallot myös ”aistisivat”  tieolosuhteita ja sopeuttaisivat auton liikkumista niiden mukaan.
Pallot eivät ole autossa kiinni perinteisellä akselilla, vaan auto nousee niistä irti magneettisen levitaation avulla. Silloin pallo voi pyöriä mihin suuntaan tahansa.
Samantyyppistä leijuntateknologiaa käytetään maailmalla luotijunissa. 

Levitaatiopalloilla liikkuvan auton käsittelemisen väitetään olevan erittäin helppoa ja turvallista. Kun auto liikkuu myös sivusuunnassa, pysäköimiseen tarvittava ala pienenee. Silloin parkkipaikalle mahtuu enemmän autoja.
Eagle-360-palloihin on upotettu antureita, joiden avulla ne voivat seurata vaikkapa tien kuntoa tai keliä sekä myös kommunikoida muiden ajoneuvojen tai paikallisen liikenteenohjausjärjestelmän kanssa.
Pallorengas myös osaa tarkkailla kulumistaan ja rengaspaineitaan, jonka seurauksena se kuluttaa itseään tasaisesti. Silloin se myös kestää kauemmin.

Renkaan kulutuspinta on muotoilu niin, että se toimii kuin sieni, joka kovettuu kuivissa olosuhteissa ja pehmentyy vetisellä tiellä. Siten se vähentää vesiliirron vaaraa ja helpottaa ajoneuvon käsittelyä.
Konsepti esiteltiin Geneven autonäyttelyssä aikaisemmin tässä kuussa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti