Haltuumme joutui kymmenisen vuotta sitten noin 7 metrin pituinen ns. kalastajamallinen, etuhytällinen keskimoottorivene. Veneessä oli moottoriklassikko eli 2-sylinterin Wickström.
Siitä tuli meille päärakennuksemme päädyssä mielenkiintoinen projekti.
Projekti eteni siten, että, vanha lasikuitupinnoite poistettiin, kansirakennelmat/hyttä purettiin, vanhat teljut poistettiin, pakoputki irrtotettiin, kone vaihteistoineen irrotettiin, akseli potkureineen irrotettiin, peräsin irrotettiin, kalarauta irrotettiin, jne. ...
Miksi?
Siksi, että heti projektin alkuvaiheessa todettiin peräpään ja kölin lahovikaa. Vesi oli päässyt huolimattomasti toteutetun kuiduttamisen seurauksena puurungon ja lasikuitukuitupinnan väliin.
Veneen siirrot ja kääntämisen ovat isä ja poika eli Veikko Kivelä ja Hannu Kivelä suorittaneet vuorotellen - ammattitaitoisesti.
Kun vene oli ylösalaisin, hakkasin kirveellä lahonneen kölin palasiksi samoin osittain perän puurakenteet. Ajoin rälläkällä muut puupinnat putipuhtaiksi.
Uusi köli tehtiin Keminmaan Törmässä Lahdenperän puusepänverstaalla ja uusi perä muotoiltiin Ammattiopisto Lappian puuosastolla Kivikankaalla Matti Yliniemen
suunnittelemana.
Itse "harsin" kölin alustavasti paikoilleen metsuriystäväni avustuksella.
Sen jälkeen vene siirrettiin Keminmaahan, jossa Laurilan Asennus Oy:ssä Ahti Söyringin ohjeistuksessa veneen pintaan laitettiin noin 175 kg lasikuitumattoa/hartsia. Vene sai turkoosin ulkopinnan...
Vene tuli takaisin päärakennuksemme päätyyn. Tein uudet teljut ja pari penkkiä vesivanerista.
Moottori oli aluksi vanhemman poikamme Tommin verstaalla Karjalahdella, nykyisin Lallinperäntiellä Hepolassa.
Kone on käytetty auki = purettu ja laakeroitu. Ulkopuiliset pinnat on hiekka-/suolapuhallettu puhtaaksi. Käytännössä kone on tällä hetkellä muutamassa muovilaatikossa.
Toisenkin Wiken osia on lähes toinen mokoma.
Vuonna 2010/2011 aloitimme Selkäsaariprojektimme eli merihenkisen torpan ja varastorakennuksen rakentamisen. Se on tällä hetkellä valmis.
Edellä mainitun rakentamisprojektin käynnistyttyä, veneprojektimme jäi toisarvoiseen asemaan.
Veneelle ei ollut enää edes meille tarvetta, koska hankimme tarpeeseemme soveltuvan pulpettiveneen, jossa on perämoottori.
Edellä mainittu projektivene siirrettiin Lallinperälle Hepolaan vanhemman poikamme varastorakennuksen kupeeseen, jossa se on tällä hetkellä peitettynä.
Siitä tuli meille päärakennuksemme päädyssä mielenkiintoinen projekti.
Projekti eteni siten, että, vanha lasikuitupinnoite poistettiin, kansirakennelmat/hyttä purettiin, vanhat teljut poistettiin, pakoputki irrtotettiin, kone vaihteistoineen irrotettiin, akseli potkureineen irrotettiin, peräsin irrotettiin, kalarauta irrotettiin, jne. ...
Miksi?
Siksi, että heti projektin alkuvaiheessa todettiin peräpään ja kölin lahovikaa. Vesi oli päässyt huolimattomasti toteutetun kuiduttamisen seurauksena puurungon ja lasikuitukuitupinnan väliin.
Veneen siirrot ja kääntämisen ovat isä ja poika eli Veikko Kivelä ja Hannu Kivelä suorittaneet vuorotellen - ammattitaitoisesti.
Kun vene oli ylösalaisin, hakkasin kirveellä lahonneen kölin palasiksi samoin osittain perän puurakenteet. Ajoin rälläkällä muut puupinnat putipuhtaiksi.
Uusi köli tehtiin Keminmaan Törmässä Lahdenperän puusepänverstaalla ja uusi perä muotoiltiin Ammattiopisto Lappian puuosastolla Kivikankaalla Matti Yliniemen
suunnittelemana.
Itse "harsin" kölin alustavasti paikoilleen metsuriystäväni avustuksella.
Sen jälkeen vene siirrettiin Keminmaahan, jossa Laurilan Asennus Oy:ssä Ahti Söyringin ohjeistuksessa veneen pintaan laitettiin noin 175 kg lasikuitumattoa/hartsia. Vene sai turkoosin ulkopinnan...
Vene tuli takaisin päärakennuksemme päätyyn. Tein uudet teljut ja pari penkkiä vesivanerista.
Moottori oli aluksi vanhemman poikamme Tommin verstaalla Karjalahdella, nykyisin Lallinperäntiellä Hepolassa.
Kone on käytetty auki = purettu ja laakeroitu. Ulkopuiliset pinnat on hiekka-/suolapuhallettu puhtaaksi. Käytännössä kone on tällä hetkellä muutamassa muovilaatikossa.
Toisenkin Wiken osia on lähes toinen mokoma.
Vuonna 2010/2011 aloitimme Selkäsaariprojektimme eli merihenkisen torpan ja varastorakennuksen rakentamisen. Se on tällä hetkellä valmis.
Edellä mainitun rakentamisprojektin käynnistyttyä, veneprojektimme jäi toisarvoiseen asemaan.
Veneelle ei ollut enää edes meille tarvetta, koska hankimme tarpeeseemme soveltuvan pulpettiveneen, jossa on perämoottori.
Edellä mainittu projektivene siirrettiin Lallinperälle Hepolaan vanhemman poikamme varastorakennuksen kupeeseen, jossa se on tällä hetkellä peitettynä.
Kyseinen projektivene moottoreineen on käytännössä myytävänä, sillä sille ei ole löytynyt meille kummallekaan käyttöä.
Työmaatahan siinä vielä olisi, mutta siinä olisi ”työtä pelkäämättömälle” tekijälle erinomainen projekti - edelleenkin.
Koko jutusta olisin valmis luopumaan sillä hinnalla, minkä olen siihen riihikuivaa rahaa pistänyt.
Työmaatahan siinä vielä olisi, mutta siinä olisi ”työtä pelkäämättömälle” tekijälle erinomainen projekti - edelleenkin.
Koko jutusta olisin valmis luopumaan sillä hinnalla, minkä olen siihen riihikuivaa rahaa pistänyt.
Arvoisa lukijani, jos asia Sinua kiinnostaa ja/tai tiedät asiasta kiinnostuneita,
voit kertoa lisäksi, että veneprojektista on aika paljon valokuvia kansiossa.
Ota yhteyttä ja kommentoi tekstiäni - kiitos.
Ota yhteyttä ja kommentoi tekstiäni - kiitos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti