Sampo oli oman aikansa innovaatio
Lähemmäs kolmekymmentä vuotta sitten Raimo Reiman alkoi puhua silloiselle Kemin kaupunginjohtaja Juhani Leinolle, että Perämerelle pitäisi saada alus, joka pystyy kulkemaan jäissä.
Kemin Ajoksessa kotisatamaa pitävä matkailujäänmurtaja Sampo on ehtinyt kyyditä lukuisia matkailijoita 25 toimintavuotensa aikana.
- Parhaimpina kausina on ollut noin 10 000 risteilijää talvessa, tietää satamajohtaja Reijo Viitala.
Viitala on yksi Sampon historiasta kertovaan kirjaan haastatelluista. "Sampo arctic icebreaker" -juhlakirja julkaistiin ystävänpäivänä.
Sampo on rautaa
Viitalan mukaan Sampoon on tehty viimeksi puolen miljoonan arvoinen peruskorjaus konehuoneen puolelle vuosina 2010-2011 ja sillä huoltamisella on tarkoitus porskuttaa kymmenisen vuotta eteenpäin.
- Se vaatii tietysti jatkuvaa kunnossapitoa ja huoltoa. Perusraudoiltaan tai -pelleiltään tämä on niin vankka, että ei tätä saa kulutettua puhki, Viitala vakuuttaa.
Hieno keksintö
Sammon tarinan yksiin kansiin koonnut Riitta Ahonen tunsi matkailujäänmurtajan vaiheita jo Kemissä vietetyiltä toimittajavuosiltaan.
- Se oli yllättävää, kuinka tiukka vääntö käytiin aikanaan Sampo-laivan ostamisesta ja sitten toiminnan jatkamisesta. Ei ollut ollenkaan itsestäänselvyys, että tähän päivään on päästy.
Ahonen kertoo tehneensä kirjaa varten kaikkiaan kaksikymmentä henkilöhaastattelua kahden kuukauden aikana. Historian kahlaaminen sai arvostamaan hanketta aiempaa enemmän.
- Se ihmetyttää, että miten meillä Kemissä on voitu näin hieno keksintö tehdä. Vastaavaa ei muualta löydy.
Idea syntyi hiihdellessä
Matkailujäänmurtajaidean esitti silloiselle kaupunginjohtaja Juhani Leinolle nykyään Lapin Ely-keskuksen yritystutkijana työskentelevä Raimo Reiman. Reiman kertoo idean muhineen Perämeren jäällä hiihdellessä.
Reiman visioi Perämerelle jotain matkustaja-alusta, joka pystyisi liikkumaan jäissä. Murtaja ei ollut miehellä ensimmäisenä mielessä.
- Ei niitä siihen aikaan ollut myynnissäkään, kun ajatusta ensimmäistä kertaa mietittiin. Sitten kun niitä tuli myyntiin, niin sehän ratkaisi asian.
Reimanin mukaan riskit jäänmurtajan hankinnassa olivat vähäiset, koska ostohinta oli miljoona markkaa ja tiedettiin, että se saataisiin helposti takaisin myytäessä.
- Toimintakustannukset tietysti olivat alussa kovat ja laitettiinhan esimerkiksi sisustus kuntoon, mutta kokonaiskustannukset olivat nykyrahaan verrattuna pienet, Reiman sanoo.
Sampo on 25 vuoden aikana antanut talvisen risteilyelämyksen noin 200 000 matkailijalle kaikkiaan 50 eri maasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti