Monessa työpaikassa näkee paljon hätäilyä, hermoilua ja sitä kuinka kiire tarttuu. Jatkuvaa kiirettä voi kuitenkin kampittaa ja koettaa taltuttaa, sanoo valmentaja
Carita Nyberg Kollega.fi-lehdessä.
Nyberg on kehittänyt Tasapainon avaimet-menetelmän.
Jatkuva informaatiotulva, jonka nykyteknologia muun muassa tuo elämäämme, lisää paineita ja riittämättömyyden tunnetta itse kullakin töissä. Ajanhallinnan perusasiat ovat monelta unohtuneet. Tehokas suorittaminen on johtanut siihen, ettei aina ehdi pitää esimerkiksi riittävästi taukoja työpäivän aikana.
Kiireeseen voi kuitenkin vaikuttaa, mutta ensin taudin oireet on tunnistettava.
- Olet poissaoleva, levoton ja ärtynyt.
- Tekemättömien töiden määrä kasvaa ja se hermostuttaa sinua.
- Hätäilet ja vilkuilet kelloa.
- Teet virheitä ja sinun on vaikea keskittyä.
- Koet olevassa jatkuvasti jäljessä aikatauluistasi.
Miten kiirekierteen sitten saa poikki?
”Ensinnäkin: kiire on tunne, ei välttämättä todellinen tilasi. Kiire on usein näennäistä tehokkuutta. Se on monesti itse ohjelmoitu olotila, joka on tarttunut muilta. Jos sinulla ei ole hallinnan tunnetta, kiire ottaa helposti ohjakset”, Nyberg sanoo.
Kärsimättömyys on yksi seitsemästä kompastuskivestä. Muita ovat sabotointi, ahneus, itsensä aliarviointi, ylimielisyys, marttyyrius ja itsepäisyys.
”Kärsimättömyys eli kiiretauti luo tunteen, että aika hallitsee meitä ja olemme siksi sen talutusnuorassa.” Näin ei kuitenkaan tarvitse olla.
Pysähdy hetkeksi - ja suunnittele
Nyberg neuvoo tarkastelemaan, miten ihminen suhtautuu kiireeseen. Tähän asiaan jokainen voi itse vaikuttaa. Se, miten kiireeseen suhtautuu, on merkittävää ratkaisujen kannalta. Hän neuvoo tarkkailemaan omia tekemisiään, pohtimaan mitä voisi tehdä toisin tai jättää tekemättä, ja mitkä asiat puolestaan kaipaavat eniten huomioita.
Ratkaisut lähtevät asioiden suunnittelusta. Käyttämällä hetken suunnitteluun, teet palveluksen itsellesi ja edistät asioiden hoitoa.
Nybergin seitsemän suunnitteluneuvoa ovat tässä:
1. Suunnittele viikkosi/tehtäväsi. Tee tärkeimpien asioiden suhteen realistinen aikataulu.
2. Työstä asia kerrallaan keskittyneesti niin valmiiksi kuin mahdollista.
3. Pysähdy hetkeksi silloin, kun tuntuu että asiat vyöryvät päällesi.
4. Pidä pieni tauko siirtyessäsi palaverista tai tehtävästä toiseen.
5. Keskitä vaativimmat työt sellaiseen ajankohtaan, jolloin olet virkeä.
6. Siivoa pöytäsi ja sähköpostilaatikkosi, se tuo tilaa myös ajattelulle.
7. Vastaa sähköposteihin ja puheluihin vain ennalta päätettyinä ajankohtina, jos mahdollista.
”Kun otat vastuun elämästäsi, et enää reagoi kuin sätkynukke eri tilanteissa. Maailma ei tule valmiiksi, vaikka kuinka kiirehtisit. Tärkeintä on keskittyä olennaiseen. Jos et pidä jostakin, tee muutos. Jos et voi muuttaa tilannetta, voit muuttaa sitä, miten siihen suhtaudut.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti