Tänään Helsingissä aukeavilla golfmessuilla yksi puheenaihe on golfkenttien tulevaisuus.
Ruotsissa golfyhteisöjen jäsenkato on jo arkipäivää ja Suomessakin golfseurojen jäsenmäärien kasvu on hidastumassa. Ilman erityistoimenpiteitä alkaa alamäki.
Suomessa kentät ovat myös jakautumassa. Perinteisillä osakeomisteisilla kentillä pelaavat pääasiassa omistajat. Uusimmat kentät toimivat pay and play -periaatteella, joka perustuu vieraspelaajien tuomaan tuottoon. Mallien väliin sijoittuvia kenttiä edustaa Tarinagolf, joka ei peri hoitovastiketta osakkeenomistajiltaan.
Supergolfin pääomistaja ja Vantaan Golfpuiston puheenjohtaja Jari Koskiarvioi, ettei Suomeen rakenneta enää ainuttakaan perinteisellä mallilla rahoitettavaa ja osakeomistukseen perustuvaa uutta golfkenttää.
Hänen mielestään myös monet perinteiset kentät joutuvat jatkossa erikoistumaan yhä enemmän.
”Moni kenttä on levännyt tähän asti pulleasti laakereillaan. Tulevaisuutta ei ole tarvinut miettiä, kun maksajina on ollut varma osakaskunta vuodesta toiseen. Nyt kylmä todellisuus on iskenyt monelle kentälle.”
Suomalainen malli, jossa pelaajan täytyy omistaa golfkenttää, on vastatuulessa.
"Joillakin kentillä se toimii edelleen hyvin, mutta monet kentät ovat vaikeuksissa, kun osakkeenomistajat eivät halua maksaa vastikkeitaan hamaan tappiin. Siksi osakkeita on esimerkiksi myyty suuria määriä ulkomaille ja tahoille, joita ei tavoiteta ja joilla ei ole aikomustakaan maksaa vastikkeita. Tämä on kaikkien kannalta ikävä ilmiö”, Koski sanoo.
"Pelaajat rahoittamaan"
Uusi malli on Kosken mukaan se, että joku rakentaa kentät ja pelaajat rahoittavat sen kulut.
Yksi uuden mallin kentistä on Vantaan Petikkoon valmistuva Vantaan Golfpuisto, jossa Supergolf ja Koski ovat myös omistajina.
Ensimmäiset yhdeksän reikää valmistuvat tänä syksynä ja loput yhdeksän vuonna 2018. Osakkeita ei ole edes myytävänä, vaan pelaajat maksavat. Sesonkiaikoina kierroksen hinta alkaa 60 eurosta ja edullisimpina aikoina se voi olla 20 euron tuntumassa. Päivälippujen lisäksi tulee kausipelioikeuksia ja kaikkea mahdollista siltä väliltä.
”Hinnoittelumalli tasaa samalla pelaamista pitkin viikkoa”, Koski arvioi.
Supergolf omistaa useiden kenttien pelioikeuksia ja välittää ja myy kierroksia ja pelaajille myös muille kentille Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Ruotsissa ja Puolassa. Viime kaudella mukana oli liki sata kenttää. Lisäksi yhtiö järjestää pelimatkoja.
Toiminnassa alkaa 13. kesä, ja tänä vuonna uutena kenttänä on mukana muun muassa Tuusula.
”Parin muunkin kentän kanssa käydään vielä neuvotteluja. Suunta on selvästi se, että nykygolfarit haluavat pelata useilla kentillä”, Koski kertoo.
Supergolfin liikevaihto oli viime kaudella noin 1,2 miljoonaa euroa ja tulos oli voitollinen.
Tarinagolf ei peri hoitovastiketta osakkailtaan
Kuopion talousalueen johtava maakuntakenttä Tarinagolf edustaa niitä harvoja suomalaisia golfkenttiä, jotka eivät peri osakkeenomistajiltaan pakollisia hoitovastikkeita.
Jos osakas ilmoittaa huhtikuun loppuun mennessä, ettei käytä pelioikeuttaan, hänen ei tarvitse myöskään maksaa siitä ja oikeus voidaan vuokrata eteenpäin.
Pelaajat voivat taas valita kausipelimaksun tai erilaisia lippupaketteja. Pelikausimaksu on tänä vuonna 700 euroa.
”Tämä malli pitää toimijat virkeinä, koska asiakkaat on ansaittava joka vuosi uudestaan”, sanoo kenttää johtava Osmo Ruuska.
Ruuskan mukaan Tarinagolf on esimerkki erilaisesta kentästä myös siksi, että kentällä on selkeästi enemmän mainoksia kuin muilla kentillä. Parkkipaikan ohella niitä näkyy väylien varsilla.
Tuloja kertyy siitäkin, että osakkaat ovat innokkaita talkoolaisia kilpailujen järjestämiseen ja pieniin kunnostuksiin.
”Yhdessä tekeminen ja yhteisöllisyys on osa juttua. Vuosittain talkoista kertyy säästöä yli 10 000 euroa”, Ruuska kertoo.
Ruuska arvioi Kosken tavoin, että jatkossa eri kenttien on pakko erikoistua yhä enemmän.
”Osakkeiden omistaminen ja osakepohjaisuus on edelleen hyvinkin keskeistä. On kenttiä, joilla pelaavat pääasiassa osakkaat ja toisessa laidassa ovat esimerkiksi lomakeskusten kentät, jotka ovat muiden kuin pelaajien omistamia. Kentät joutuvat varmasti rakentamaan myös erilaisia pelipaketteja asiakkailleen.”
Ruuskan mielestä golf-osakkeet ovat joutuneet samantyyppiseen tilanteeseen kuin monet kesämökit: nuorempi sukupolvi ei niistä välttämättä innostu.
”Tähän saakka golf kasvanut vähän kuin itsestään, eikä kenttien ole tarvinnut markkinoida itseään tai miettiä erilaisia asiakaskokemuksia. Tämä malli on nyt tiensä päässä. Moni kenttä joutuu etsimään uusia markkinoita ja miettimään, miten osakkeille saadaan kiertoa. Vaihtoehtoina voi olla myös pelioikeuksien vuokraus.”
Tarinagolf hakee uusia asiakkaita esimerkiksi viikottain järjestettävillä tutustumiskursseilla ja edullisilla kokeilumaksuilla, joiden ansiosta lajia voi kokeilla muutamalla kympilla koko kuukauden.
Tänä vuonna kenttä järjestää myös työhyvinvointitapahtumia ja erikoiskohteena ovat lisäksi naiset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti