sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

Kiinalaistutkijat kertovat kehittäneensä mullistavan akkuteknologian...


Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:
Ulkomaat  | 

Kiinalaistutkijat kertovat kehittäneensä mullistavan akkuteknologian

Uusi akku on halpa, ympäristöystävällinen, pienikokoinen ja paljon nykyisiä akkuja tehokkaampi, sanovat kiinalaisen instituutin tutkijat.

Auto kytkettynä sähköpistokkeeseen.
Kuva: Ian Langsdon / EPA
Kiinassa toimiva Shenzhen Institutes of Advanced Technology (SIAT) kertoo, että sen tutkijat ovat onnistuneet kehittämään teknologian, joka on pitkä edistysaskel niin kannettavan elektroniikan kuin sähköautojenkin yleistymiselle.
Kyseessä on uudenaikainen alumiini-grafiitti-duaali-ioniakku (AGDIB). Sen elektrodimateraali koostuu vain alumiinista ja grafiitista. Elektrolyyttinä käytetään litiumsuolaa ja karbonaattiliuosta.
Instituutin tiedotteen mukaan AGDIB-akku on selvästi kevyempi ja halvempi kuin yleisesti käytössä olevat litiumioniakut. Lisäksi sen energiatiheys on suurempi, eli siihen saadaan varastoitua enemmän sähköä.
Tutkijoiden mukaan AGDIB-akun valmistaminen maksaa noin puolet litiumioniakun hinnasta. AGDIB-akkujen hävittäminen on lisäksi vähemmän hankalaa, sillä litiumioniakuissa käytetään runsaasti myrkyllisiä aineita.
AGDIB-akun energiatiheydeksi mainitaan 560 wattituntia litrassa, joka lyö laudalta nykyiset akut. Esimerkiksi huipputehokkaaksi mainitun luksusauto Tesla Model S:n akun energiatiheys on "vain" 350 Wh/L.
Suuri energiatiheys parantaa esimerkiksi autojen ajomatkaa. 500 kiloa painava AGDIB-akku kyydittää tutkijoiden mukaan sähköautoa noin 550 kilometriä yhdellä latauksella. Suuri energiatiheys mahdollistaa myös akun koon pienentämisen.
SIAT-instituutti kertoo, että akkumalli on muunnettavissa moniin eri käyttötarkoituksiin kannettavista sähkölaitteista autoihin, samoin kuin hyödynnettäväksi uusiutuvan energian tuotannossa.
Nykyiset akut ovat painavia ja kalliiita, ja niihin ei saada ladattua tarpeeseen nähden riittävästi virtaa. Tämä on sähköauton yleistymisen suurin este. Lukuisat yhtiöt ja tutkimuslaitokset painiskelevat ongelman ratkaisemiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti