tiistai 9. helmikuuta 2016

Osta minut kerran...


Mielenkiintoista...

Suora nettilainaus Helsingin Sanoista hiukan tuunattuna:

Osta minut kerran: Tämä nainen perusti verkkokaupan, joka myy vain koko eliniän kestäviä tuotteita

TOIMITUS<URL> nyt.fi/a1454901204112
Yhden naisen perustama verkkokauppa myy ainoastaan elinikäiseksi tarkoitettuja tavaroita ja yrittää näin taistella maailman kasvavia jätevuoria vastaan.
Buy Me Once (suom. Osta minut kerran) -verkkokaupan valikoimissa on pelkästään tuotteita, jotka on suunniteltu kestämään ikuisesti, ja joissa on ihmisen eliniän mittainen takuu, kertoo kestävään kehitykseen erikoistunut sivusto Mother Nature Network.
Tällä hetkellä Buy Me Once toimittaa tavaroita Yhdysvaltoihin ja Iso-Britanniaan.
Kaupasta löytyy esimerkiksi vaatteita, keittiövälineitä, leluja, sateenvarjoja, matkalaukkuja sekä kauneustuotteita, kuten hiusharjoja, pinsettejä ja parranajovälineitä. Valikoima on vaihteleva ja niin ovat takuutkin: Mukana oleva vaatevalmistaja esimerkiksi lupaa korjata rikkimenneet vaatteet maksutta.
”Löysin kerran ostettavat sukat. Jos kerran sukissa voi olla elinikäinen takuu, miksei missä tahansa?”, Tara Button kertoo kaupan perustamisideasta. Buttonin laaja haastattelu julkaistiin vuoden alussa brittiläisessä Telegraph-lehdessä.
Button irtisanoutui mainosalan työstään ja omistautui täysin verkkosivulleen. Uhkapeli kannatti, sillä kysyntä on ollut hurjaa.

Buttonin mukaan yksi sivuston tärkeä pointti on haastaa tuotteiden tekijät.

”Maailmassa, jossa rakennamme satelliitteja ja lähetämme ihmisiä avaruuteen, pystymme tekemään myös pannun, joka ei mene rikki kolmen vuoden jälkeen”, Button sanoo.

Suunniteltu vanheneminen (eng. planned obsolescence) tarkoittaa sitä, että laite on suunniteltu hajoamaan jonkun ajan kuluttua ja sitä ei voi korjata, kertoo HS:
Esimerkiksi akkua ei saa vaihtaa tai laite on hitsattu ja liimattu kokoon niin, ettei yksittäistä osaa pysty uusimaan. Näin korjaamisesta tulee liian kallista. Pikkuvika tekee laitteesta romun.

Aihe on vanha ja erittäin kuuma: niin kutsutun ”hehkulamppusalaliiton”mukaan varhaiset lampun kehittäjät Thomas Edison mukaan lukien keksivät jo vuosikymmeniä kestäviä hehkulamppuja, mutta niitä pidettiin huonona bisneksenä.

Samasta syystä kestävästä materiaalista tehtyjen sukkahousujen laatua heikennettiin kun huomattiin, etteivät kuluttajat palanneet kaupoille yhden parin ostettuaan.

Talouskasvua vauhdittaakseen amerikkalaiset teollisuusmuotoilijat markkinoivat ajatusta, jossa ihmiset jahtaavat uusimpia trendejä ja tämä saa heidät myös kuluttamaan lisää ja pitämään talouden pyörät pyörimässä.

Kestävään kehitykseen erikoistunut taloustieteilijä kysyi maaliskuussa 2015 Guardianissa, mikseivät kuluttajat yhdisty yhteen rintamaan ja vaadi, että nykylaitteiden suunnitellusta vanhenemisesta luovutaan.

Tara Buttonin ”ikuisiin” hyödykkeisiin panostava verkkokauppa on yksi yritys.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti