torstai 11. helmikuuta 2016

Satasella kuukauden taksi-, juna- ja bussimatkat...

Mielenkiintoinen kokeilu, kukaties toimii suurtaajamissa.

Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:

Satasella kuukauden taksi-, juna- ja bussimatkat – suomalaisfirma haluaa mullistaa liikkumisen

Nuori suomalaisyritys rakentaa palvelua, jossa liikkumisesta maksettaisiin kiinteää hintaa.

TALOUS  
AKSELI VALMUNEN / HS
Toimitusjohtaja Sampo Hietanen Maas Finlandista haluaa yhdistää joukkoliikenteen, taksit ja autoilun.
Toimitusjohtaja Sampo Hietanen Maas Finlandista haluaa yhdistää joukkoliikenteen, taksit ja autoilun.

Sata euroa kuussa. Sillä hinnalla voisi matkustaa rajatta junissa sekä busseissa ja kulkea vielä jonkin verran taksilla sekä vuokra-autolla. Matkat hankittaisiin näppärästi älypuhelimen sovelluksen kautta.
Tällainen on suomalaisyritys Maas Finlandin näkemys liikenteen tulevaisuudesta. Visio on hurja, ja sitä toteuttaa tänä vuonna syntynyt yritys, jonka perustaja Sampo Hietanen on palkkaamassa vasta neljättä työntekijäänsä.
On pakko kysyä: onko Hietanen aivan tosissaan?
Vastaus kuuluu, että kyllä. Satasen hinta on vielä heitto, mutta Hietasen mukaan monesta eri kulkumuodosta voi maksaa tulevaisuudessa yhtä kiinteää kuukausimaksua.
Toimitusjohtaja Hietanen on pohtinut liikenteen tulevaisuutta jo pitkään. Hän työskenteli aiemmin väyläyhtiö Destiassa, ja ennen Maas Finlandia hän oli toiminnanjohtaja liikenteen kehittämisen yhteistyöfoorumissa ITS Finlandissa.
Maas Finlandin nimessä oleva ”maas” tulee englannin sanoista mobility as a service, liikenne palveluna. Liikenne on tietysti ollut aiemminkin palvelua, mutta maas-nimityksessä ideana on yhdistää eri liikennemuodot digitaalisuuden avulla. Esimerkiksi paikallisbussi-, juna- ja taksimatkan vaativan reissun voisi ostaa yhtenä pakettina.
”Onhan nytkin yhdistetty erilaisia liikennemuotoja, mutta siinä on paljon parantamista”, kertoo liikenneneuvos Seppo Öörni liikenne- ja viestintäministeriöstä. ”Kaikkea potentiaalia ei ole hyödynnetty.”
Liikennemuotojen paketointi alkaa olla mahdollista, koska lippujen hankinta ja esimerkiksi auton vuokraaminen tapahtuu verkon kautta.
Maas Finland kehittää muutamia eri palveluita. Yksinkertaisin on yhden luukun lipunvälitys, joka keräisi yhteen tarvittavat liput ja mahdolliset taksi- tai vuokra-automatkat. Paljon haastavampi on malli, jossa matkoja ostettaisiin kiinteään 50–1 000 euron kuukausihintaan. Joissain paketeissa otettaisiin huomioon oma auto, ja joitain matkoja voisi tehdä rajattomasti.
”Yksi ensimmäisiä laskuharjoituksia liikenteessä on, että tavallinen kaupunkilainen pystyisi ajamaan kaikki matkansa taksilla ja säästämään rahaa. Herää kysymys, miksei kukaan ole tehnyt siitä bisnestä”, Hietanen sanoo.
Maas Finlandin ideat eivät ole uusia, ja samantyyppisiä palveluita kehitetään Suomessa sekä maailmalla.

Sonera on mukana myös Ylläksellä hankkeessa, jossa yhdistetään paikallinen bussi- ja taksiliikenne. Infra-alan palveluyritys Sito puolestaan rakentaa Seinäjoella seudun liikennevälineet yhdistävää kokeilua.
Teleoperaattori Soneralla on Hämeenlinnassa Reissu-niminen kokeilu, jossa älypuhelimen sovelluksella voi tilata samalla kertaa junamatkan ja siihen liittyvän taksimatkan.
Maas Finlandin mittakaava on kertaluokkaa suurempi. Hietasen mukaan yhtiö haluaa avata rajoitetun kokeilun Suomessa ja kahdessa muussa maassa jo tämän vuoden lopulla.
Yritys on kerännyt 0,8 miljoonaa euroa yksityisiltä sijoittajilta, joihin kuuluvat ranskalainen joukkoliikenneyhtiö Transdev ja turkkilainen autojen sopimusvalmistaja Karsan. Lisäksi valtion innovaatiorahoituskeskus Tekes on myöntänyt yhtiölle lainaa 1,4 miljoonaa.
”Me lähdettiin siitä, että ei oteta liikaa rahaa alkuun. Jos me ei saada hommaa toimimaan, niin on parasta sanoa kaikille, että vielä ei ole aika.”
Hietasen mukaan hän on uskaltanut lähteä perustamaan yritystä, koska matkustajia kuljettavat yhtiöt ovat suhtautuneet suopeasti liikeideaan.
Taksiliiton yrityspalvelujen osastopäällikkö Jouni Mutanen pitää ideaa erinomaisena. Hänen mukaansa tällaiselle palvelulle on tilausta muun muassa siksi, että nuoret hankkivat aiempaa vähemmän ajokortteja.
”Henkilökohtainen mielipiteeni on, että menee vuosia ennen kuin tällaisesta tulee hittituote, mutta voin olla väärässäkin”, Mutanen sanoo.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti