perjantai 26. helmikuuta 2016

Nokian Renkaiden testihuijaus vai "testihuijaus"...

Olisi mielenkiintoista tarkalleen tietää, miten Nokian Renkaiden testihuijaus paljastui...

Suora nettilainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:

Tekniikan Maailman rengastestivastaava: Huijaus ei tullut yllätyksenä


Tekniikan Maailman rengastestivastaava: Huijaus ei tullut yllätyksenä
KUVA: LAURI OLANDER/KL
Nokian Renkaiden rengashuijausta paljastumista osattiin odottaa testejä julkaisevassa Tekniikan Maailmassa, kirjoittaa Tekniikka&Talous.
”Tämä ei tullut yllätyksenä. Continental jäi muutama vuosi sitten kiinni testien manipuloinnista ja tiedossa oli, että Nokian Renkaat pystyy samaan”, Tekniikan Maailman autoista ja liikenteestä vastaava toimituspäällikkö Velimatti Honkanen kertoo Tekniikka&Taloudelle.
Honkanen kertoo, että Tekniikan Maailman testeissä käyttämä alihankkijayhtiö Testworld ostaa testeissä käyttämänsä renkaat kaupasta – milloin se vain on mahdollista.
”Talvirengastestit julkaistaan syksyn numerossa ja testit tehdään keväällä. Ei näitä renkaita saa mistään kaupasta, ne tulevat valmistajalta.”
Honkasen mukaan vilpin mahdollisuutta eliminoidaan muun maussa jälkikäteen tehtävillä kontrolleilla. Renkaat ostetaan jälkikäteen myös kaupasta ja niiden tuloksia verrataan valmistajalta saatujen renkaiden ominaisuuksiin.
”Nokian Renkaiden kohdalla eroja ei ole havaittu testirenkaitten ja kaupasta saatujen välillä.”
Honkanen kehaisee Tekniikan Maailman olevan erikoisasemassa rengastestejä tekevien lehtien joukossa.
”Meillä on käytössä henkilökunta, joka työkseen testaa renkaita. Kaikilla näin ei ole.”

Honkasen mukaan rengastestien tuloksiin voidaan vaikuttaa muun muassa tavallisuudesta poikkeavalla kumiseoksella. Kuvioinnilla ei ole niin suurta merkitystä.
”Eräs tapa on poimia tuotannosta parhaita yksilöitä. Esimerkiksi nastarenkaiden ulkonema voi olla lähellä suurimpia sallittuja arvoja.”
Honkanen muistuttaa, että Nokian Renkaat on pieni rengasvalmistaja maailmalla. Muiltakin valmistajilta todennäköisesti paljastuu vastaavaa.
”Testeissä erot eri valmistajien välillä ovat äärimmäisen pienet, ja vain yksi voi olla testin paras. Mekään emme aina testaa kaikkia rengasmerkkejä samassa lämpötilassa ja samanlaisella lumella. Korostankin aina lukijoille, että parhaat renkaat ovat kaikki hyviä.”
Tekniikan Maailma itse paljasti takavuosina, että Konela oli vaihtanut Ladaan paremmat iskunvaimentimet.
Onko automaailmassa vielä odotettavissa kokonaan uusia huijauspaljastuksia päästömanipulointien ja rengashuijausten lisäksi?
”Kaikenlaista voidaan tehdä, jos vain viitseliäisyyttä on.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti