Energia-alan konkari Mikko Kara suhtautuu kiinalaishankkeeseen skeptisesti.
”Hankkeessa on huikeat riskit niin teknologiassa, poliittisesti kuin öljyn hinnan osalta.”
Kara työskentelee nykyisin konsulttiyhtiö Gaiassa, mutta hän oli projektin johtajana Vapon suunnitellessa omaa jalostamoaan Kemiin. Vapo luopui hankkeesta, vaikka EU oli sitoutunut tukemaan sitä 90 miljoonalla eurolla.
Karan mukaan poliittinen riski liittyy puun käyttöön raaka-aineena. Biomassan tulevaisuus EU:n ilmastopolitiikassa on yhä epäselvä. EU:ssa ei myöskään ole sovittu sitovista tavoitteista uusiutuvalle energialle liikennepolttoaineissa.
Kiinalaisyritys luottaa Suomen hallituksen linjaukseen uusiutuvista polttoaineista.
Karan mielestä on vaikea nähdä, että Suomi voisi itsenäisesti saavuttaa EU-linjausta korkeamman tavoitteen.
”Valtion pitäisi laittaa tueksi valtava rahamäärä, että linjaus toteutuisi. Jotta raskaan liikenteen diesel-kulutuksesta vajaa puolet olisi biodieseliä, tarvitsisimme viisi tällaista tehdasta. Puuraaka-ainetta ei kaikkiin riitä mitenkään.”
Kolmas riski liittyy öljyn hintaan. Jotta biodiesel olisi kilpailukykyinen pumpulla, se tarvitsisi suuria tukia.
Riskiä on teknologiassakin.
Yritys on ilmoittanut käyttävänsä plasmakaasutusta ja Fischer-Tropsch-menetelmää.
”Pulma on kaasutus eli miten saada raakasynteesikaasua riittävän korkealla käytettävyydellä.”
Kiinalaisyritys aikoo parantaa teknologian kannattavuutta plasmakaasutuksella. Tuolloin prosessi toimii kuumemmalla lämpötilalla, jolloin hyötysuhde on parempi ja energiaa saa enemmän.
”Toivon, että hanke onnistuu. Minä en laittaisi hankkeeseen euron senttiä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti