sunnuntai 24. tammikuuta 2016

Venäjä ei halua pysäyttää ihmissalakuljettajien bisnestä itärajalla...

Sen jälkeen kun "polkupyöräpataljoonat" Norjan Kirkenesiin Muurmanskin kautta loppuivat turvapaikkahakijoiden osalta, alkoi Suomen Rajajoosepin ja Sallan raja-asemille ilmaantua "motorosoituja autokaravaaneja", joita ilmeisesti ja todennäköisesti viranomaisten taholta säännöstellään. Säännöstellään, että ehditään kunnolla rahastaa ja etteivät Suomen rajaviranomaiset hermostu ja pistä itärajaa kiinni.

Tuo viimeksi mainittu tilanne ei ilmeisesti ole enää turvapaikanhakijoiden osalta enää kaukana, mikäli ulkoministeri Timo Soinin sanomisia rivien välistä lukee. Asiantuntija-arvioiden mukaan Venäjä testaa Suomen viranomaisten kärsivällisyyttä.

Kyllä täytyy olla aika lailla varakkaita turvapaikanhakijoita, jos monivaiheisen venäläisen, korruptoituneen lahjontakuvion läpi käytyään kykenee vielä Muurmanskista ostamaan autonromun, jolla pääsee Venäjän ja Suomen väliselle rajalle. Kysymys on, niin kuin alla olevassa artikkelissa todetaan, ihmissalakuljetuksesta.


Aamulehti uutisoi lauantaina venäläisen rajavartijan kertoneen STT:lle, että Venäjän turvallisuuspalvelu FSB organisoi yhdessä Muurmanskin alueella Kantalahden piirihallinnon ja Venäjän rajavartiolaitoksen kanssa turvapaikanhakijoiden pääsyä Suomen rajalle.
Rajavartijan mukaan FSB on mukana päättämässä, mikä auto lähtee milloinkin liikkeelle ja pääsee etenemään rajalle. Järjestelijät priorisoivat hänen mukaansa lapsiperheitä.

Jo aiemmin on esitetty arvioita, että turvapaikanhakijoiden kulku Venäjältä Suomeen on järjestettyä, tähän viittasivat muun muassa europarlamentaarikot Jussi Halla-aho (ps.) ja Petri Sarvamaa (kok.) Suomen lauantain aamu-tv:n lähetyksessä. He uskovat Venäjän käyttävän suurta maahanmuuttajajoukkoa oman ulkopolitiikkansa vipuvartena.


Suora nettilainaus Helsingin Samonista hiukan tuunattuna:

Professori Kangaspuro: Venäjä ei halua pysäyttää ihmissalakuljettajien bisnestä itärajalla

KOTIMAA 

Venäjän johto ei masinoi aiempaa suurempia määriä turvapaikanhakijoita Suomen itärajalle, mutta sillä ei ole motivaatioita pysäyttää ihmissalakuljettajien organisoimaa bisnestä, arvioi tutkimusjohtaja, professori Markku KangaspuroHelsingin yliopiston Aleksanteri-instituutista.
Kangaspuron mukaan tilanteessa on kysymys siitä, että ihmissalakuljettajat ovat löytäneet pohjoisen reitin, jota pitkin turvapaikanhakijat suuntaavat Eurooppaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti