sunnuntai 17. tammikuuta 2016

Periscope-lähetyksiä oppitunneilta! Jo on aikoihin eletty...




Ajattelin kirjoittaa otsikoksi - Perkeleen Periscope - mutta maltoin mieleni. Ettei kukaan pääse minua nimittelemään kehityksen jarruksi ja ns. vanhaksi pieruksi, sivistin itseäni em. Periscope-termistä tietotekniikassa - muutoin asia on kyllä tuttu.


Pätkä Wikipedistekstiä:

Periscope on Twitterin omistama sosiaalinen suoratoistopalvelu, joka julkaistiin iOS-laitteille maaliskuussa 2015 ja Android-laitteille toukokuussa. Periscopella voi lähettää puhelimellaan video-ohjelmaa. Ohjelma on reaaliaikaista ja sitä voi kommentoida. Vuorovaikutteisuus onkin yksi sovelluksen tunnusmerkkejä.

Mutta oppitunnilla! Eihän tässä ole enää mitään tolkkua...


Jos itse olisin opetustehtävissä, teetättäisin nimikkoluokkaani oven viereen, luokan sisäpuolelle jokaisen oppilaan nimellä varustetun lokerikon, johon oppilaat tunneilleni tullessaan latovat kaikki tietotekniikkavempaimet, joita ei opetuksessa välttämättä tarvita.


Ottavat lähtiessää mukaansa tunnin päätyttyä. 


Kuulen jo selkeästi muutaman opetustehtävissä olevan lukijani jupisevan:"Eihän niitä nimikkoluokkia ole, eihän kaikille oppilaille voi nimetä lokerikkoa, eihän oppilailta voi vaatia henkilökohtaisen omaisuuden väliaikaista "hyllyttämistä/lokeroittamista", eihän, eihän ja eihän, ...jne. !"
Seurasin ammatllisissa oppilaitoksissa ja vähin teknillisissäkin oppilaitoksissa tietotekniikan rynnimistä 1980-, 1990- ja 2000-luvulla - osittain opetukseenkin. Muistan erittäin hyvin, kuinka em. prosessi aiheutti monille opettajille harmaita hiuksia, vaikka meno oli nykyiseen verrattuna erittäin vaatimatonta. Meno taitaa olla nimenomaan peruskoulun, mahdollisesti lukionkin puolella villiä, osittain hallitsematonta. Siihen on pakko löytyä yhteisesti sovittavat, järkevät toimintatavat.


 
Suora nettilainaus Yle Uutiset-sivuilta hiukan tuunattuna:
Kotimaa 

Oppilaat tekevät salaa suoraa Periscope-lähetystä tunneilta – hämmentyneet opettajat kysyvät apua OAJ:lta

Uusi viestintäteknologia sovelluksineen on kiinteä osa nykyoppilaiden arkea ja näkyy myös uusissa opetussuunnitelmissa. Välillä ne aiheuttavat ongelmia: OAJ on saanut runsaasti huolestuneita yhteydenottoja opettajilta, kun tunnilta on tehty suuren osan tietämättä suoratoistoa Periscope-sovelluksella.





Koululainen näppäilee kännykkää.
Arkistokuva. Kuva: Mirva Korpela / Yle

Periscope on Twitterin omistama sovellus, jolla on helppo tehdä ja jakaa suoraa videolähetystä. Kännykällä kuvattavaa lähetystä voi katsoa kuka tahansa ympäri maailmaa.
Opetusalan ammattijärjestö OAJ alkoi saada erityisesti loppuvuodesta opettajilta runsaasti huolestuneita kysymyksiä sovelluksesta. Yhteydenottoja tuli eri puolilta Suomea, erityisesti yläkouluista.
Ei pitäisi joutua pelkäämään, että on tietämättään suorassa lähetyksessä ja luokassa käytävät keskustelut ovat kaikkien katsottavana.
– Monessa tapauksessa oli tullut jälkikäteen ilmi, että opetustilanteesta oli tehty suoratoistoa kenenkään tietämättä. Opettajat kysyivät, mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä, kertoo OAJ:n lakimies Sanna Haanpää.

Myös laki tulee vastaan

OAJ:n Haanpään mukaan tärkeintä olisi keskustella etukäteen, miten somepalveluita käytetään. Luottamuksellinen ilmapiiri on opetustilanteessa tärkeää.
– Ei pitäisi joutua pelkäämään, että on tietämättään suorassa lähetyksessä ja luokassa käytävät keskustelut ovat kaikkien katsottavana.
Juridisesti asiaan voidaan Haanpään mukaan puuttua tekijänoikeuksien ja henkilötietojen luovuttamisen kannalta. Hän kuitenkin korostaa ennaltaehkäisyä ja keskustelua.
– Opettajat voisivat jo etukäteen kertoa oppilaille, että opetustilanteen taltioiminen ja välittäminen nettiin ilman kaikkien osapuolien suostumusta on kiellettyä, koska se häiritsee opetusta.

"Some ei ole hyvä tai paha"

Uudet perusopetuksen opetussuunnitelmat kannustavat tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttöön, ja sosiaalinen media saattaa jatkossa olla yhä tiiviimpi osa oppimista.
Haanpää muistuttaa, että mikään sovellus tai väline ei ole itsessään hyvä tai paha.
– Koulumaailmassa niitä voidaan käyttää opetuksessa pedagogisesti perustellusti. Välillä niillä voidaan syyllistyä siihen, että opetusta häiritään.
Miten tämä yhtälö saadaan kouluissa ratkottua ja toimivat pelisäännöt luotua?
– Uuden opetussuunnitelmankin mukaan täytyy tuoda esiin vastuullista ja asianmukaista käyttöä ja käyttäytymistä. Mediakasvatuksella on tärkeä rooli. Myös opettajat tarvitsevat aiheeseen liittyvää täydennyskoulutusta, Haanpää sanoo.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti