perjantai 22. tammikuuta 2016

Kuolema on tehokas myyntitykki...


Tunnustan, että en ole David Bowien biisejä kuunnellut ja/tai katsellut hänen musiikkivideoitaan. Alla olevan myyntiartikkelin perusteella em. puute täytyy pikimmiten korjata esim. tutustumalla David Bowien Blackstar-albumiin You Tubessa heti kun tulee sopivaa, rauhallista "luppoaikaa"...
Suora nettllainaus Kauppalehdestä hiukan tuunattuna:
Pääoma: Antti Kotilainen

Kuolema on tehokas myyntitykki

Kuolema on tehokas myyntitykki
David Bowien Blackstar-albumi on Suomessakin listaykkönen. Kuolema tuo usein myyntipiikin, mutta äänitekauppa on muutenkin piristynyt, sanoo Ifpin toiminnanjohtaja Antti Kotilainen.
Mitä Ifpi eli Musiikkituottajat - Ifpi Finland tekee?
”Tehtävänä on varmistaa musiikkiteollisuuden toimintaedellytykset Suomessa. Olemme kansainvälisen järjestön Ifpin edustaja.”
Lisääkö tunnetun artistin kuolema selvästi äänitemyyntiä?
”Kyllä se näkyy sekä suoratoistopalveluissa että levymyynnissä. Jos artisti on suosittu ja tehnyt pitkän uran, poismeno saa ihmiset muistamaan musiikin ja sen merkityksen kuulijalle. Rock-sukupolvessa on nyt iäkkäämpää väkeä, jolla on ollut populaarikulttuurille merkitystä.”
Milloin oli edellinen vastaava myyntipiikki?
”Michael Jacksonin poismeno oli yllättävä. Se lisäsi paljon Jacksonin musiikin kulutusta.”
Miten nopeasti fyysisestä albumista saadaan lisäpainos?

”Levy-yhtiöt tietäisivät tämän paremmin, mutta jo logistiikka vie oman aikansa. Euroopassa on useita cd-levyprässäämöjä. Suomessa on enää yksi.”
Kuinka paljon ihmiset ostavat musiikkia eri tallenteina Suomessa?
”Näyttää siltä, että markkinoiden laskussa saavutettiin viime vuonna aallonpohja. Äänitemyynti oli toissa vuonna 35,9 miljoonaa euroa, ja melko samoille luvuille päädytään viime vuodelta.”
Kuinka kauan cd-levy pysyy hengissä?
”Puheet cd-levyn katoamisesta ovat ennenaikaisia. Se on hyvä ja toimiva konsepti, ei se katoa.”
Joko suoratoisto ja lataukset ovat menneet fyysisten albumien ohi?
”Arvioisin, että viime vuonna digitaalisen osuus on kasvanut 60 prosenttiin. Toissa vuonna fyysisten tallenteiden osuus oli 49 prosenttia, digitaalisten 51.”
Vinyylien suosio on kasvanut. Miten suurta niiden myynti on?
”Se on kansainvälinen trendi. Uskon, että vinyylit saavat pysyvän jalansijan, vaikka niiden osuus musiikin kokonaismyynnistä on pieni. Vinyylejä ostavat aktiiviset musiikin harrastajat.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti