Mitäpä tuohon muuta sanomaan/kirjoittamaan...
Varmaan tarkkaavainen lukija muistaa artikkelini Ystävällinen pasilalaisnuoruikainen 1970-luvun puolesta välistä.
Suora nettilainaus Helsingin Sanomista hiukan tuunattuna:
Pasilassa alkaa jättimäinen rekkaralli: Miljoona tonnia maata kuljetetaan Vantaalle
Keski-Pasilassa sijaitsevalta Triplan työmaalta ajetaan maata pois vajaat 30 000 rekkalastillista.
KESKI-PASILA
Pasilan aseman vieressä on monttu, joka näyttää aikuisten miesten hiekkalaatikolta. Montussa pyörii piippausten, kolinan ja moottorinmurinan säestämiä kaivinkoneita ja kuorma-autoja.
Montussa on hyytävän kylmä, sillä maakasojen keskellä puhaltava tuuli saa pakkasen puremaan lähes 30 asteen voimalla.
Ihmiskehon lisäksi kylmyys tekee tuhojaan kuopassa hyöriville laitteille.
Tavallisesti Helsingin Rautatientorin kokoisella alueella pörräisi paljon erilaisia vempeleitä. Nyt monttuaukio on verrattain hiljainen, sillä osa koneista ei ole lähtenyt pakkasten takia käyntiin.
”Työtä ei voi tehdä tällaisella kelillä täydellä teholla”, harmittelee YIT:n vastaava työmaanjohtaja Esa Isokääntä.
Töitä Isokäännän johtamalla työmaalla riittää. Alueelle on tarkoitus kaivaa 20 metriä syvä kuoppa, johon saadaan tehtyä kauppakeskus Triplan parkkihalli. Autoja viisikerroksiseen halliin pitäisi saada mahtumaan noin 2 600.
”Täältä viedään noin miljoona tonnia maata pois”, Isokääntä kertoo.
Kuopasta kaivetun maan pitäisi olla muualla kesäkuun loppuun mennessä. Se tarkoittaa Pasilaan talveksi ja kevääksi valtaisaa rekkarallia.
Miljoona tonnia vastaa YIT:n mukaan noin 650 000 kuutiota maata. Rakennusyhtiön mukaan maata kuljetetaan pois 25–27 kuutiota kerrallaan vetävillä täysperävaunurekoilla.
Näin ollen maata joudutaan kuljettamaan jopa 26 000 kuormallista ennen kuin kuopasta syntyvä maa on saatu ajettua muualle.
Maata kuskataan aamusta iltaan kymmenien autojen voimalla.
”Pyrimme pitämään ajossa taukoa liikenteen ruuhka-aikoina. Veturitie on niin tukkoinen, ettei sinne tieten tahtoen ruuhka-aikaan lähdetä”, sanoo Tripla-hankkeen infratöiden työpäällikkö Juha Vunneli.
Pasilan aluerakentamista Helsingin puolelta johtava Niina Puumalainen vakuuttaa, etteivät maakuljetukset jumiuta Pasilan alueen liikennettä.
”Triplan työmaa hyödyntää vanhan Veturitien pohjaa, joten he pystyvät ohittamaan Länsi-Pasilan pahimman kohdan”, sanoo kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastolla työskentelevä Puumalainen.
”Rekkoja lähtee sieltä nyt tiheään, joten rekkaralli näkyy siellä. Tilanne olisi kuitenkin ollut vielä pahempi, jos emme olisi tehneet Pasilankadun järjestelyitä. Nyt Pasilan tiiviimmällä alueella normaali ajoneuvoliikenne saadaan pidettyä rekkaliikenteestä erillään”, Puumalainen jatkaa.
Helsinki levensi viime vuonna Triplan rakentamista varten Pasilankadun kaksikaistaiseksi kumpaankin suuntaan.
Suurin osa Triplan parkkiluolan tieltä kaivettavasta maasta ajetaan Vantaan Petikkoon, jonne rakennetaan paraikaa uutta golfkenttää.
Pilaantunutta maata puolestaan ajetaan pilaantuneen maan vastaanottopaikoille: Hyvinkäälle, Riihimäelle, Lahteen ja Forssaan.
Vantaan golfpuiston kannalta Triplan rakennustyöt osuivat hyvään aikaan.
Kentän ensimmäiset yhdeksän reikää on tarkoitus saada auki loppukesästä. Kesällä ei kuitenkaan pääse golfaamaan Keski-Pasilasta kuljetettavalla maalla, sillä pasilalaista savea käytetään vasta myöhemmin, vuonna 2018 avautuvien ratojen muokkaamiseen.
”Kyseinen alue on nyt tasainen, joten tarvitsemme sinne maata, jotta saamme luotua mielenkiintoisen golfkentän”, kertoo Vantaan golfpuisto -yhdistyksen puheenjohtaja Jari Koski.
Golfkentän kannalta tilanne on ihanteellinen myös siksi, että he saavat maan vastaanottamisesta YIT:ltä rahaa.
”Summan suuruus on liikesalaisuus, mutta onhan tämä meille win-win-tilanne: saamme maamassoja, jolla voimme rakentaa kenttää sekä siitä vielä rahaa”, Koski sanoo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti