Kirjoitin alla olevan artikkelin muutama vuosi sitten, taidettiinpa se julkaistakin jossakin talousalueemme lehdessä.
___________________________________________________________________
JÄHTI JÖKÖTTÄÄ TURHAN PANTTINA LAITURISSA…
___________________________________________________________________
JÄHTI JÖKÖTTÄÄ TURHAN PANTTINA LAITURISSA…
Kävin viime viikon lauantai-iltana vaimoni kanssa
Länsi-Pohjan Insinöörit L-PI ry:n järjestämällä pienristeilyllä
Katariina-laivalla. Risteily kesti kaiken kaikkiaan kolmisen tuntia laivan
kapteenin Olli Ahosen ansiokkaassa ja rennonletkeässä
ohjeistuksessa/komennossa.
Kemin lähisaarten, nimenomaan Laitakarin historiaa tuli
mukavasti kertailtua.
Olemme takavuosina käyneet Jähti-risteilyllä, joka sekin oli
miellyttävä kokemus.
Nyt Jähti-alus jököttää murheellisen ja alakuloisen näköisen
sille varta vasten rakennetussa laiturissa.
Kovalla kohulla ja kovilla tavoitteilla rakennettu
Jähti-alus toivottavasti liikkuu tulevaisuudessa lähivesillämme antaen oman
mausteensa kaupunkimme merelliseen ilmeeseen…
Risteily- ja pohdiskeluterveisin
Opetusalan eläkeläinen Kemistä
__________________________________________________________________________
Mikä ihmeen Jähti, todennäköisesti moni tämänkin artikkelin lukija ihmettelee?
Infoa lyhyen kaavan mukaan:
Perinelaiva Perämeren Jähti
Rakennettu vanhan 1800-luvun laivanrakennusperinteen mukaisesti, mutta nykyajan turvallisuusmääräykset tarkasti huomioiden.
Perämeren rannikolla kaljaasityyppisistä aluksista on käytetty nimitystä jähti. Nimitys tulee ruotsin sanasta jakt, jahti.
Rakentaja Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö.
Pituus 22 m ja leveys 5,3 m. Syväys 1,9 m ja uppouma 36 tonnia, matkanopeus 7, huippunopeus 12 solmua. Käyttövoimana on 250 hevosvoiman moottori ja tuulella 150 m2 purjeala.
Laiva laskettiin vesille 26. toukokuuta 2007.
Ja nyt sitten itse asiaan...
Vastikään Pohjolan Sanomissa oli Juhani Hiltusen artikkeli, jossa todetaan, että uusi omistaja aloittaa risteilykauden.
Viime vuodesta saakka myynnissä ollut perinnelaiva Perämeren Jähti pysyy Kemissä.
Laivan operatiivisesta toiminnasta vastaa Olli Ahonen, jolla kokemusta takavuosilta Jähdin kipparoinnista. Hän pyöritti Jähdin toimintaa vuonna 2011 keikkavuokralaisena ja vuonna 2012 kausivuokralaisena.
Jähdin ostajataho on JPHeikki Oy, jonka taustalla hääräilee Heikki Ikonen. Ahonen ja Ikonen ovat tutustuneet toisiinsa purjehtimisen kautta.
Markkinointia suunnataan erityisesti yrityksille ja suurehkoille ryhmille, mutta myös muutama avoin yleisöristeily järjestetään.
Kaksikon katseet ovat kuitenkin jo ensi vuodessa, jolloin pystytään järjestämään täysipainoinen kausi. Ahonen ja Ikonen uskovat Jähdille olevan tilausta.
Näin uskon minäkin! Onnea ja menestystä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti