keskiviikko 23. heinäkuuta 2014

Boikotti


Suoraa nettilainausta:

Boikotti tarkoittaa ostamisesta, myymisestä tai muusta, usein taloudellisesta, kanssakäymisestä kieltäytymistä. Yleensä boikotin tarkoituksena on pakottaa kohde muuttamaan käyttäytymistään, esimerkiksi epämoraalisena tai epäoikeudenmukaisena pidettyä liiketoimintatapaansa.
Boikotti on yksi eettisen kuluttamisen kahdesta päämenetelmästä. Eettiseen kuluttamiseen liittyy olennaisesti myös liiallisen kuluttamisen välttäminen ja tuotteiden huolto, kierrätys tai uudelleenkäyttö.

Boikotti sai nimensä irlantilaisen Charles Boycottin mukaan. Tämä hääti tilaltaan maanvuokraajia vuonna 1880. Tällöin maatyöläiset julistivat hänet boikottiin, eikä mies saanut sadonkorjuuaikana palkattua työläisiä. Boikottia on kuitenkin käytetty jo ennen termin keksimistäkin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa monet orjuuden vastustajat boikotoivat orjatyövoimalla tuotettuja tuotteita ennen sisällissodan syttymistä.

Hyvin organisoidun boikotin avulla voidaan tuottaa suuria taloudellisia tappioita vastustajalle, oli se sitten ylikansallinen suuryhtiö tai kotimainen yritys…

Boikottia voidaan käyttää paitsi tarkoin määrättyjen tavoitteiden ajamiseen myös yleisemmin tietoisuuden herättämiseen. Boikotit ovat konkreettista toimintaa, joiden avulla kiinnitetään ihmisten huomiota tärkeisiin ongelmiin. Boikotit vaikuttavat kohteena olevaan yhtiöön lähinnä kahden mekanismin kautta.

Ensinnäkin yhtiölle tuottaa tietysti tappiota, jos suuret ihmisjoukot lopettavat boikotin takia sen tuotteiden ostamisen, ja siirtyvät käyttämään kilpailijoiden tuotteita.
Toiseksi, boikotit ovat erittäin kiusallisia yhtiön suhdetoiminnan kannalta. Sekä kansalliset että ylikansalliset yritykset myyvät tuotteitaan yhä enemmän nimellään, pyrkivät luomaan itsestään yleisölle mahdollisimman positiivisen ja luotettavan yrityskuvan. Boikotti, joka tahraa tätä myönteistä tuotekuvaa yleisön silmissä, voi merkitä yhtiölle vakavaa uhkaa (yhtiön yrityskuvaa voidaan toki vahingoittaa myös muunlaisten kampanjoiden kuin boikottien avulla).

Jos boikotilla pyritään ensisijaisesti vaikuttamaan yrityskuvan turmelemisen kautta, kannattaa etsiä yhtiön itsestään antaman kuvan ydintä, sitä symbolia tai asiaa, joka ihmisten mielissä liittyy kaikkein tiiveimmin juuri kyseiseen yhtiöön.

Tämä ydin on yhtiön arin paikka. Kun se yhdistetään negatiiviseen sanomaan, joka halutaan tuoda esille, yritys on hyvin nopeasti varpaillaan.
_________________________________________________________________________

Boikotti voi toimia myös siten, että yhtiölle ei toimiteta sen tuotannossa kipeästi tarvitsemia raaka-aineita, vettä, energiaa, jne. ...

Boikotti on aina kaksiteräinen miekka.

Tunnettu suomalainen "kansanviisaus" toteaa: Kun toiselle kumarrat, niin toiselle pyllistät! Näin se on aina ollut, on tälläkin hetkellä ja on varmasti myös tulevaisuudessa.

Olkoon edellä mainittu teksti, johdattelu superpitkä ns. aasinsilta itse asiaan: Onko Sinulla käynyt mielessä viime aikoina boikotoida jotakin tuotetta, tuoteryhmää, yritystä? Jos niin miksi et ole sitä tehnyt...




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti