keskiviikko 3. elokuuta 2016

Harmillinen tietokatkos...

Olen vähin autellut veljeäni viimeisen vajaan kahden vuoden aikana. Viimeksi maanantaina alkuviikosta hän soitti ja pyysi minua käyttämään häntä Kemin terveyskekuksessa. Kyseessä oli kotihoidon tukeen liittyvä prosessi, lääkärinlausunto, jota Kelalta saadun kirjeen perusteella vaadittiin.

Veljeni ja hänen naisystävänsä olivat taannoin täyttäneet ja lähettäneet eteenpäin heille toimittamani kotihoidon tukeen liittyvät lomakkeet. Kela vaati tuoretta lääkärintodistusta terveydentilasta. Ymmärsi saamastani selostuksesta, että kotisairaanhoidon yhteydessä lääkäri oli antanut asiasta jo aikaisemmin lausunnon.

Menimme tiistaina iltapäivällä Kemin terveyskeskukseen, otimme tuulikaapista varauslipukkeen ja pääsimme heti kohta palveltavaksi. Näytimme Kelalta tulleen kirjeen, jonka perusteella nuori sairaanhoitaja varasi lääkärille ajan keskiviikoksi klo 10.30. 

Kaikki sujui supersutjakkaasti. 

Saimme mukaamme vielä uudelleen täytettäviksi kotihoidon tukeen liittyvät lomakkeet - varmuuden vuoksi lääkärille esitettäviksi.

Olimme tänään terveyskeskuksessa paikalla kuin tatit klo 10.15. Tunnetusti odottavan aika on pitkä, niin meilläkin.
Noin tunnin kuluttua ajan varannut sairaanhoitaja tuli juttusillemme. Hän kertoi, että kotisairaanhoidon lääkäri oli jo aiemmin kirjoittanut C-todistuksen veljelleni liittyen em. kotihoidon tukeen heinäkuun loppupuolella.

Hän sanoi peruneensa ajan lääkärille. Luonnollisesti tiedustelin, missä kyseinen lausunto tällä hetkellä on...

Menimme kolmestaan selvittelemään asiaa erillishuoneeseen tietokoneen ääreen. Nuori sairaanhoitaja varmisti vielä asian soittamalla. 
Kyllä, lausunto oli lähetetty suoraan Kelaan Helsinkiin. Hän totesi lisäksi, että hänen olisi pitänyt katsoa tarkemmin asiakkaaseen liittyviä tietoja eilen, sillä sieltä olisi selvinnyt jo annettu lääkärinlausunto. Hän oli vilpittömästi pahoillaan harmillisesta tietokatkoksesta.

Summa summaarum: Lausunto ei ilmeisesti ollut saavuttanut Kelan tietojärjestelmää, vaan muutamaa päivää myöhemmin sieltä oli lähetetty asiakkaalle toivomus/pyyntö/vaatimus ajantasaisesta lääkärintodistuksesta terveydentilasta. Uudelleen täytetyt hakemusaineistot menivät paperisilppuriin.

Mitä tästä opimme? Ainakin sen, että asioilla on taipumus selvitä, järjestyä. Toisaalta myös sen, että iäkkäille asiakkaille on syytä tehdä "rautalankamalli", mitä on tehty ja mitä reittiä lausunnot kulkevat.

Veljeni jäi odottelemaan Kelan päätöksiä kotihoidon tuesta. Toivottavasti se on myönteinen.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti