Julkaistu:
HINNOITTELU
Kansalaisten vaihtoautojen arvosta katoaa helposti yli neljännes vaihdon yhteydessä.
Käytettyjen autojen kauppiaat arvioivat vaihdokit usein nopealla vilkaisulla ja kylmän raa’asti. Ihan noin yksinkertaista se ei ole, sillä kauppiailla on apunaan ohjelma, jonka Ilta-Sanomat löysi.
Miksi omasta vaihtoautosta saa lähes aina autokauppiaalta niin masentavan alhaisen hyvitystarjouksen?
Miksi autokauppiaat harvoin tutustuvat vaihdokkiin kunnolla?
Ilta-Sanomat löysi autokauppiaiden työkalun, joka vaikuttaa vahvasti hinnoittelun taustalla.
Ilta-Sanomat tutustui kauppiaiden vaiettuun työkaluun. Useat suomalaiset autokauppiaat käyttävät myynti- ja ostotyönsä apuna Autovistan Vis Online -ohjelmaa, joka tekee auton hinnoittelusta kylmän viileää työtä, täysin ilman tunnetta.
Eikä siinä vielä kaikki. Käytetyn auton kauppias tekee samalla tavalla voittoa tietenkin myös myymistään autoista, eli ostettavasta kalliimmasta autosta on hyvitetty sen edelliselle omistajalla saman kaavan mukaisesti, paljon pyyntihintaa vähemmän. Ostaja häviää vaihdon yhteydessä hyvityksessä vain kerran, mutta kauppias ottaa hyödyn saman kaupan yhteydessä kahdesti.
Auton koeajo ja siihen tarkempi tutustuminen on vain yksi kolmesta mahdollisuudesta. Tämä saattaa viitata siihen, että kauppiaat eivät aina tee työtään kovinkaan tunnollisesti, vaan he siirtävät autossa mahdollisesti piilevät viat seuraavan omistajan harmiksi.
Ohjelman ”hinnoittelusäännöillä asetetaan myynti- ja pyyntihinnan välinen ero, tavoitekate sekä peruskorjauskustannukset, jotka automaattisesti vaikuttavat Vis Onlinen liikekohtaisen hinnaston hintoihin,” käyttöohjeessa todetaan.
Auton hinnoitteluun vaikuttaa siis myös se, että yksityishenkilöltä liikkeen omistukseen siirtyessään se palaa jälleen arvonlisäveron piiriin, koska yrityksen on lisättävä voittokatteeseensa arvonlisävero. Valtiokin tahtoo siis omansa käytetyn auton myyjän ahdingosta.
Ohjelman käyttöohjeissa todetaan muutakin mielenkiintoista. Suora lainaus:
”Hinnoittelusäännöillä voi tehdä hinnoitteluun myös merkki- ja mallikohtaisia sääntöjä.Esimerkiksi omien merkkien ajoneuvot voidaan hinnoitella keskimääräistä markkinahintaa korkeammalle – tai tietyn huonosti myyvän mallin hintaa voidaan laskea.
Kaupunkilegenda niin sanottujen merkkiliikkeiden omien merkkien suosimisesta näyttäisi siis pitävän paikkaansa.
Miksi omasta vaihtoautosta saa lähes aina autokauppiaalta niin masentavan alhaisen hyvitystarjouksen?
Miksi autokauppiaat harvoin tutustuvat vaihdokkiin kunnolla?
Ilta-Sanomat löysi autokauppiaiden työkalun, joka vaikuttaa vahvasti hinnoittelun taustalla.
Hinnat eri maailmoista
Auton vaihtaminen uudempaan tai muuten vain on stressaavaa puuhaa ainakin silloin, kun vanhasta vaihdokistaan pyrkii saamaan mahdollisimman hyvän hyvityksen autokauppiaalta. Usein hyvityshinta jääkin huomattavasti siitä, miksi oman auton käyvän arvon on itse arvioinut. Eikä kauppiaita useinkaan tunnu kiinnostavan, jos oma auto sattuukin olemaan erityisen hyvässä kunnossa ja säntillisesti huollettu.Ohjelma laskee kylmästi
Autokauppias katsoo asioita puhtaasti kaupalliselta kannalta – onhan kauppiasliike voiton tekoon pyrkivä yritys. Sillä on myös autokaupassa vastuita, joihin sen pitää varautua, jos jokin myydyssä autossa menee pieleen.Ilta-Sanomat tutustui kauppiaiden vaiettuun työkaluun. Useat suomalaiset autokauppiaat käyttävät myynti- ja ostotyönsä apuna Autovistan Vis Online -ohjelmaa, joka tekee auton hinnoittelusta kylmän viileää työtä, täysin ilman tunnetta.
Miksi arvo laskee?
Erityistä monitahoisen ohjelman toiminnassa on ostoauton hinnoittelun raakuus. Esimerkkilaskelmasta paljastuu, että noin 5 000 euron autosta hyvitetään autoaan vaihtavalle tavanomaisesti vajaat 3 600 euroa. Yli 1 400 euron, eli tässä tapauksessa yli neljänneksen arvo, siirtyy kaupassa kauppiaan eduksi.Eikä siinä vielä kaikki. Käytetyn auton kauppias tekee samalla tavalla voittoa tietenkin myös myymistään autoista, eli ostettavasta kalliimmasta autosta on hyvitetty sen edelliselle omistajalla saman kaavan mukaisesti, paljon pyyntihintaa vähemmän. Ostaja häviää vaihdon yhteydessä hyvityksessä vain kerran, mutta kauppias ottaa hyödyn saman kaupan yhteydessä kahdesti.
Kaavamaista toimintaa
Ohjelman käyttöohjeista selviää monia mielenkiintoisia seikkoja. Niitä ovat esimerkiksi se, että usein arvio sisään ostettavasta vaihtoautosta tehdään nähtynä tai jopa näkemättä – kaavamaisesti.Auton koeajo ja siihen tarkempi tutustuminen on vain yksi kolmesta mahdollisuudesta. Tämä saattaa viitata siihen, että kauppiaat eivät aina tee työtään kovinkaan tunnollisesti, vaan he siirtävät autossa mahdollisesti piilevät viat seuraavan omistajan harmiksi.
Ohjelman ”hinnoittelusäännöillä asetetaan myynti- ja pyyntihinnan välinen ero, tavoitekate sekä peruskorjauskustannukset, jotka automaattisesti vaikuttavat Vis Onlinen liikekohtaisen hinnaston hintoihin,” käyttöohjeessa todetaan.
Auton hinnoitteluun vaikuttaa siis myös se, että yksityishenkilöltä liikkeen omistukseen siirtyessään se palaa jälleen arvonlisäveron piiriin, koska yrityksen on lisättävä voittokatteeseensa arvonlisävero. Valtiokin tahtoo siis omansa käytetyn auton myyjän ahdingosta.
Ohjelman käyttöohjeissa todetaan muutakin mielenkiintoista. Suora lainaus:
”Hinnoittelusäännöillä voi tehdä hinnoitteluun myös merkki- ja mallikohtaisia sääntöjä.Esimerkiksi omien merkkien ajoneuvot voidaan hinnoitella keskimääräistä markkinahintaa korkeammalle – tai tietyn huonosti myyvän mallin hintaa voidaan laskea.
Kaupunkilegenda niin sanottujen merkkiliikkeiden omien merkkien suosimisesta näyttäisi siis pitävän paikkaansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti