maanantai 22. elokuuta 2016

Olli Rehn: Osaaminen on uuden työn tärkein raaka-aine - hmmmmm...

Olli Rehn irrottelee silloin tällöin "uusilla" käsitteillä. Tähän saakka raaka-aineeksi on mielletty esim. metallit, puu, kemikaalit, vesi, jne. ...

Osaamisen nimeäminen raaka-aineeksi on mielestäni hiukan kaukaa haettu ja ontuva. Itse nimeäisin sen edelleen henkiseksi pääomaksi.

Ilmeisesti Olli Rehn haluaa erityisesti painottaa tuon digitalisaation merkitystä ja siten uudistaa myös terminologiaa...

Suora nettilainaus Talouselämä-lehdestä hiukan tuunattuna:


Olli Rehn: Osaaminen on uuden työn tärkein raaka-aine

Olli Rehn: Osaaminen on uuden työn tärkein raaka-aine
ILMOITUSDigitalisaation haasteet kääntyvät mahdollisuudeksi osaamisen avulla, uskoo elinkeinoministeri Olli Rehn.
16.8.2016 03:16
DNA
Lisää suosikkeihin
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Suomalainen työelämä tulee muuttumaan arvaamattomalla tavalla seuraavan 10–20 vuoden kuluessa. Automaatio, robotit ja digitalisaatio luovat paljon uusia mahdollisuuksia ja haasteita.
”Meidän pitää kääntää muutos uhasta mahdollisuudeksi. Se asettaa melkoisia uudistuspaineita myös elinikäiseen oppimiseen niin, että ihmisten taidot päivittyvät jatkuvasti”, sanoo elinkeinoministeri Olli Rehn.
Olli Rehnin mielestä osaaminen on uuden työn tärkein raaka-aine. Katso Rehnin haastattelu.
Uudistumispaineet osuvat koko koulujärjestelmään koulutien alkutaipaleelta aikuiskoulutukseen asti. Peruskoulun tehtävä on antaa oppimisen eväät, joiden avulla ihminen voi uudistua koko työuransa aikana. Yksi hallituksen kärkihankkeista tähtää juuri tähän.
”Edistämme digitaalisen oppimisympäristön rakentamista kouluissa niin, että tuleville työntekijöille ja yrittäjille tulee eväät selviytyä digitaalisessa ympäristössä.”
Peruskoulutuksesta huolehtivat kunnat kulkevat toki digitaalisen oppimisympäristön rakentamisessa eri tahtia, koska kuntien resurssit ovat kovin erilaiset. Esimerkiksi Kauniainen on ollut yksi edelläkävijä, mutta myös hieman suuremmassa mittakaavassa toimiva Vantaa on rakentanut uutta hyvällä vauhdilla.
”Toivoisin että kunnat panostaisivat vahvasti digitaalisten oppimisympäristöjen rakentamiseen sen lisäksi, mitä valtio tekee kärkihankkeissaan.”
Digitaalisten menetelmien hyödyntämistä kouluissa vauhdittaa myös DNA:n tukema HundrED-hanke, jossa sata koulua sai tukea uusien oppimistapojen hyödyntämiseen.
Kuva: Sakari Piippo

Kuinka Suomen julkinen sektori on pysynyt digitalisaation vauhdissa? Lue koko juttu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti