perjantai 10. lokakuuta 2014

Täysin odotettu mielipidekyselyn tulos...



Mielipidekysely: Ukrainan kriisi romahdutti suomalaisten käsitykset Venäjästä

Informaatiosotaan perehtynyt professori arvioi, että uudenlainen mediaympäristö synnyttää myös uudenlaista virtuaalista levottomuutta.



Miten käsityksesi Venäjästä on muuttunut?
Kuva: Yle


Tutkija Risto Sinkko sanoo, että kyselyn tuloksissa heijastuu yleisemminkin ajan epävarmuus.
Maanpuolustuskorkeakoulun professori Aki-Mauri Huhtinen arvioi, että suuri mielipiteiden muutos johtuu muun muassa ihmisten hämmennyksestä median murroksessa.
– Luulen, että ihmiset vielä opettelevat luovimaan erilaisten lausuntojen, uutisten ja mielipiteiden ristiaallokossa, jotka liikkuvat niin perinteisessä kuin sosiaalisessakin mediassa.
– Osa meistä liikkuu jo ketterästi esimerkiksi Twitterissä, mutta monille on vielä uutta esimerkiksi se, miten uutiset liikkuvat sosiaalisen median ja perinteisen median välillä.
– Suomalaiset ovat havahtuneet turvallisuusympäristön muutokseen. Myös taloudellinen epävarmuus on kasvanut, Sinkko sanoo.  

"Informaatiohässäkkä" hämmentää

Professori Aki-Mauri Huhtinen puhuu informaatiohässäkästä, joka hämmentää kansalaisia.
– 20–30 vuotta sitten oli muutama valtalehti ja muutama televisiokanava. Ihmiset pystyivät silloin paljon helpommin näkemään, kuka puhuu ja mistä näkökulmasta.
– Idut Venäjän muutoksesta ovat olleet nähtävissä jo pitkään. Vasta Ukrainan kriisi on aiheuttanut kansalaisissa uudenlaista virtuaalista levottomuutta, jolla ei välttämättä ole kovinkaan paljon tekemistä tosiasioiden kanssa.

Huoli maailmanpolitiikan tilanteesta kasvanut

TNS Gallup kysyi tuhannelta suomalaiselta myös mielipidettä maailmanpolitiikan tilanteesta. Joka toinen vastaaja oli sitä mieltä, että suomalaisten on syytä olla aikaisempaa huolestuneempia maailman tapahtumista.
–  Ihmisten turvallisuuden tunne – korostan sanaa tunne – on sekin heikentynyt nopeasti vasta viime aikoina, vaikka huolen aiheet ovat olleet olemassa jo pitkään, kuittaa Huhtinen.
– Yksi huolestuttava piirre on myös se, että osa mediasta myös lietsoo huolta ja pelkoa. Pelko myy hyvin ja siitä saa isoja lööppejä.
TNS Gallupin toteuttaman mielipidetutkimuksen tilasivat Poliisiammattikorkeakoulu, Kadettikunta, Suomen Reserviupseeriliitto ja Maanpuolustuskorkeakoulu. Tutkimusaineisto kerättiin 19.–24.9.2014 ja tutkimusta varten haastateltiin 1 006 15–74-vuotiasta ihmistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti