Katselin Suomen TV 1:n iltauutisista tänään sunnuntaina 03.01.2016 pätkän Lada-tehtaasta.
Ladasta vilahti ajatuksissani edesmenneen rakennusmiehemme kanssa käymäni keskustelut kevättalvella vuonna 2011 Kemin Selkäsaaressa auraamattoman metsäautotien päässä.
Niin kuin olen aikaisemminkin kirjoittanut, olemme rakentaneet Selkäsaareen pääsääntöisesti vuosina 2011-2013 merihenkisen torpan/kesämökin ja pienen varastorakennuksen.
Em. projektin sysäsi liikkeelle Stora Enson hakkuut Selkäsaaressa vuodenvaihteessa 2010-2011.
Toisin sanoen mahdollisuus rakennustarvikkeiden kuljettamiseen avautui hakkuiden myötä.
Saareen oli rakennettu Ajoksen Puidenpuuttumasta jäätie ja sitten saaritie aivan pohjoispäätyyn saakka. Sen jälkeen kun 8.000 k-m3 puuta oli ajettu rekka-autoilla pois, em. tiet olivat hetken aikaa kenen tahansa käytössä - omalla vastuulla...
Ennen rakentamisprojektin alkua kävin em. henkilön kanssa Selkäsaaressa Land Rover - maastoautollamme. Ajoimme hiukan yli 3 kilometrin pituista jäätietä ja sen jälkeen saaressa erkani pohjoiseen saaritie.
Muutaman päivän aikana oli satanut jonkin verran lunta ja saaritiessä oli vain moottorikelkan jäljet. Pysäytin auton ja jäin mietiskelemään, uskaltaako edessä olevaa, mutkittelevaa noin 3,5 kilometrin tieuraa lähteä ajamaan.
Edesmennyt rakennusmiehemme totesi rempseästi: "Me kuule ajeltiin isännän kanssa metsästyreissuilla keväthangilla Ladalla! Ei ollut mitään hätää! Kyllä kai tällä maastoautolla uskaltaa tuonne ajaa, eihän siellä ole kuin höttöstä lunta kovan tiepohjan päällä!"
Niinpä! Pistin varmuuden vuoksi maastovaihteen päälle ja niin lähdettiin menemään.
Kävimme katselemassa rakentamispaikkaa Selkäsaaren poispäädyssä. Käveltävää matkaa motouraa pitkin rinteeseen jäi ainoastaan noin 200 metriä.
Sivumennen sanoen Veljekset Kinnunen - ammattimiehet kävivät samaa reittiä pitkin ajamassa myöhemmin - kauhakuormaajalla ja kumipyöräkaivinkoneella. He kävivät tekemässä/tasoittamassa rakennusten pohjat. Se oli aivan viimeisiä hetkiä ajaa jäätiellä. Olivat ajelleet illan hämärissä takaisin varmuuden vuoksi ohjaamoiden ovet auki, sillä vettä oli jo nousstu jään pinnalle...
Erinomainen reissu kaiken kaikkiaan. Kuukauden kuluttua alkoi rakentaminen pienen varastorakennuksen teolla...
Em. projektin sysäsi liikkeelle Stora Enson hakkuut Selkäsaaressa vuodenvaihteessa 2010-2011.
Toisin sanoen mahdollisuus rakennustarvikkeiden kuljettamiseen avautui hakkuiden myötä.
Saareen oli rakennettu Ajoksen Puidenpuuttumasta jäätie ja sitten saaritie aivan pohjoispäätyyn saakka. Sen jälkeen kun 8.000 k-m3 puuta oli ajettu rekka-autoilla pois, em. tiet olivat hetken aikaa kenen tahansa käytössä - omalla vastuulla...
Ennen rakentamisprojektin alkua kävin em. henkilön kanssa Selkäsaaressa Land Rover - maastoautollamme. Ajoimme hiukan yli 3 kilometrin pituista jäätietä ja sen jälkeen saaressa erkani pohjoiseen saaritie.
Muutaman päivän aikana oli satanut jonkin verran lunta ja saaritiessä oli vain moottorikelkan jäljet. Pysäytin auton ja jäin mietiskelemään, uskaltaako edessä olevaa, mutkittelevaa noin 3,5 kilometrin tieuraa lähteä ajamaan.
Edesmennyt rakennusmiehemme totesi rempseästi: "Me kuule ajeltiin isännän kanssa metsästyreissuilla keväthangilla Ladalla! Ei ollut mitään hätää! Kyllä kai tällä maastoautolla uskaltaa tuonne ajaa, eihän siellä ole kuin höttöstä lunta kovan tiepohjan päällä!"
Niinpä! Pistin varmuuden vuoksi maastovaihteen päälle ja niin lähdettiin menemään.
Kävimme katselemassa rakentamispaikkaa Selkäsaaren poispäädyssä. Käveltävää matkaa motouraa pitkin rinteeseen jäi ainoastaan noin 200 metriä.
Sivumennen sanoen Veljekset Kinnunen - ammattimiehet kävivät samaa reittiä pitkin ajamassa myöhemmin - kauhakuormaajalla ja kumipyöräkaivinkoneella. He kävivät tekemässä/tasoittamassa rakennusten pohjat. Se oli aivan viimeisiä hetkiä ajaa jäätiellä. Olivat ajelleet illan hämärissä takaisin varmuuden vuoksi ohjaamoiden ovet auki, sillä vettä oli jo nousstu jään pinnalle...
Erinomainen reissu kaiken kaikkiaan. Kuukauden kuluttua alkoi rakentaminen pienen varastorakennuksen teolla...
Moskovan Yle-kirjeenvaihtajan, Kerstin Kronvallin lainatekstiä Lada-kaupunki Toljatista:
Näkymä Volgalle on häikäisevän kaunis ja voi hyvin kuvitella, miltä alue on näyttänyt ennen tehtaiden tuloa. Ensimmäinen kaupunki perustettiin tänne 1737 nimellä Stavropol-na-Volge. Se eli hiljaiseloa aina 1950-luvulle asti.
Sitten Neuvostoliitto rakensi valtavan padon ja vesivoimalaitoksen, ja tuli aika rakentaa myös teollisuutta tänne litteälle arolle. Kaupunki jäi veden alle ja lähelle nousi uusi, joka sai nimensä italialaisen kommunistijohtajan Palmiro Togliatin mukaan. Venäjäksi kaupungin nimi on Толья́тти eli Toljatti.
Tehdas ja auto
Volgan autotehdas aloitti toimintansa 1970, silloin yhteistyössä italialaisen Fiatin kanssa. Uudelle autolle piti keksiä nimi, ja siksi tehdas järjesti nimikilpailun. Tuli tuhansia ehdotuksia, moni niistä liittyi Leniniin ja avaruuteen. Kaikkein eniten ihmiset ehdottivat nimiä, jotka liittyivät läheisiin Zhiguli-vuoriin, ja niin auton nimeksi tuli Zhiguli.
Pari vuotta myöhemmin tehtaan johto päätti muuttaa nimeä Ladaksi, koska tämä sopi paremmin kansainvälisille markkinoille.
Lada on vanha venäläinen naisnimi. Kerrotaan, että Lada olisi ollut tehtaan silloisen johtajan nuoruuden rakastetun nimi, mutta siitä ei ole todisteita.
Lada on vanha venäläinen naisnimi. Kerrotaan, että Lada olisi ollut tehtaan silloisen johtajan nuoruuden rakastetun nimi, mutta siitä ei ole todisteita.
Tehdas kukoisti ja oli hyvin tärkeä Neuvostoliitolle: joinakin vuosina se tuotti valtion budjettiin lähes neljänneksen tuloista. Suurimmillaan tehdas työllisti 123 000 ihmistä ja valmisti 660 000 autoa vuodessa.
Tänä päivänä tehdas on paljon pienempi ja henkilökuntaakin on enää vajaat 50 000. Lada on edelleen kysytyin automerkki Venäjän markkinoilla, mutta myynti on romahtanut tänä vuonna talouskriisistä johtuen.
Tehdas pyrkii nyt takaisin sekä kotimaan markkinoille että kansainvälisille. Onnistuakseen se on aloittanut kahden uuden Lada-mallin valmistuksen, niiden suunnittelija on britti Steve Mattin.
Tehdas pyrkii nyt takaisin sekä kotimaan markkinoille että kansainvälisille. Onnistuakseen se on aloittanut kahden uuden Lada-mallin valmistuksen, niiden suunnittelija on britti Steve Mattin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti