Mahdollisesti muistat, että olen kirjoittanut autoasiasta aiemminkin mm. otsikolla Kahden auton loukussa - myönteisesti...
Meillä on ollut pitkään kesäauto ja talviauto. Kaksi vanhaa, luotettavaa palvelijaa.
Talviautomme on Land Rover Freelander vm. 2000, jolla on ajettu noin 137.000 km.
Olemme olleet tyytyväisiä maastoautoomme. Kuluvia osia siihen on vähin joutunut vaihdattamaan niin kuin kaikkiin iäkkäisiin autoihin... .
Kesäautomme VW Doppel TD vm. 1989, jolla on ajettu noin 300.000 km, se on tällä hetkellä varastorakennuksemme autotallissa odottamassa kevään 2015 käyttöön ottamista.
Se on toistaiseksi ainoa auto, joka on meille uutena ostettu. Se on osoittautunut erinomaiseksi hyötykäyttöautoksi.
Sillä ajaminen tällä hetkellä on ”lähes ilmaista”. Mahdollisesti museokatsastamme kyseisen auton aikanaan, kunhan se täyttää 30 vuotta…
Olemme jo vuosikausia pohtineet siirtyvämme "yhden auton taktiikkaan", joka olisi kukaties järkevintä.
Aina silloin tällöin minäkin uteliaisuuttani menen käväisemään autoliikkeessä lähinnä vaihtoautoja katselemassa, niin sanotusti "renkaita potkimassa". Tällä hetkellä autoliikkeet ovat täynnä hyviä ja vielä parempia käytettyjä autoja. Ja rahoituskuviot ovat kohtalaisen edullisia...
Mahdollisesti joku noin viiden vuoden ikäinen 4-vetoauto, bensiinikoneella ja automaattilaatikolla kohtuullisella välirahalla saattaisi olla seuraava autovaihtoehtomme.
Todettakoon, että ajamme nykyisin erittäin vähän – muutama tuhat kilometriä vuodessa lähinnä kaupunki- ja lähialueajoa.
Se on toistaiseksi ainoa auto, joka on meille uutena ostettu. Se on osoittautunut erinomaiseksi hyötykäyttöautoksi.
Sillä ajaminen tällä hetkellä on ”lähes ilmaista”. Mahdollisesti museokatsastamme kyseisen auton aikanaan, kunhan se täyttää 30 vuotta…
Alla olevaa artikkeliin liittyen meidän nykyisillä ajokilometrimäärillämme auton pitäminen ei ole kovin järkevää mutta...
Pitäisi olla hyvin toimiva julkinen liikenne, sitä meillä ei ole, joten oman auton pitäminen on lähes pakko.
Nettilainaus Helsingin Sanomista:
Auton hinnan päälle tulee iso kasa piilokustannuksia
Korot ja bensan hinta ovat alhaalla, joten autonosto voi houkuttaa. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä piilokustannukset.
Jose Riikonen
HANDOUT
Haluat ostaa auton. Nythän siihen olisi hyvä hetki: bensan hinta on alempana kuin aikoihin, ja korot ovat alhaalla myös autolainoissa.
Mutta onko siihen autoon sittenkään todellisuudessa varaa?
Vaikka auton varsinainen hinta mahdollisine käsirahoineen ja lainanlyhennyksineen vaikuttaisi täysin mahdolliselta, kannattaa muistaa niin sanotut piilokustannukset.
Ihan ensimmäisenä kannattaa miettiä, tarvitseeko autoa ollenkaan. Trafin mukaan harkintaa kannattaa harjoittaa etenkin silloin, jos vuosittaisia ajokilometrejä tulee enintään 5 000 – 10 000. Jos kulut per kilometri nousevat 1 – 1,5 euroon kilometriltä, auton osto ei ole järkevää.
Julkinen liikenne kulkee, ja jos se ei tunnu hyvältä, autoa on tarpeen mukaan mahdollisuus myös vuokrata. Se saattaa tulla alhaisilla kilometreillä halvemmaksi.
Uusi vai käytetty?
Päätät kuitenkin ostaa auton. Kannattaisiko sitten ostaa uusi vai käytetty auto?
Uudessa autossa on puolensa: siinä on takuuta ja todennäköisesti kymmeniätuhansia huolettomia kilometrejä. Käytettyä autoa saattaa joutua heti korjaamaan kalliilla rahalla, vaikka se on varsinaisen arvon pitämisen kannalta parempi vaihtoehto.
Uusi auto on nimittäin aina huono sijoitus. Auton kalleimmat kilometrit ovat niitä, jotka uusi omistaja ajaa autokaupasta kotiin.
HS:n selvityksen mukaan esimerkiksi E-sarjan Mercedes-Benz menettää arvoaan neljässä vuodessa keskimäärin 20 000 euroa, eli noin kolmanneksen sen ostohinnasta.
Nyrkkisääntö on: mitä kalliimpi auto, sitä enemmän se menettää arvoaan. Brittiläinen Top Gear -sivusto esimerkiksi listasi vuonna 2013 autot, jotka menettävät eniten arvoaan. Tulokset olivat hämmentäviä.
Kaikista järjettömin autosijoitus on Top Gearin mukaan Rolls-Royce Phantom Coupe: uutena auto maksaa Iso-Britanniassa 253 125 puntaa. Kolmen vuoden käytön jälkeen sen hinta on alentunut 166 668 punnalla.
Verot ja vakuutukset
Autosta pitää maksaa myös ajoneuvoveroa ja vakuutusmaksuja. Tässä toimii sama nyrkkisääntö kuin arvonalenemisessa. Kalliimmassa autossa kustannukset nousevat eksponentiaalisesti.
Halvimmillaan ajoneuvoverosta ja täyden turvan kasko-vakuutuksesta selviää satasilla vuodessa. Tällainen auto on niin kooltaan kuin moottoriltaankin pieni. Halvan vakuutuksen auto on jokin yleinen merkki, kuten Toyota, jota on suhteellisen halpaa ja helppoa korjata ja huoltaa.
Mutta jos päättääkin ostaa kalliin luksusmerkin, vakuutusmaksut pompsahtavat. Tehokkaan ja kalliin erikoismerkin, kuten vaikkapa Maseratin, vakuuttaminen ja ajoneuvoveron maksu saattaa syödä vuodessa jopa 10 000 euroa.
Vaikka alun perin siis näyttäisi, että kalliiseen ja harvinaiseen autoon on varaa sen hintaan ja lainanlyhennyksiin nähden, kannattaa muistaa, mitä sen ylläpito maksaa.
Muut pakolliset ja yllättävät menot
Autoa pitää luonnollisesti myös tankata. Jos ajaa bensiiniautolla vaikkapa 20 000 kilometriä vuodessa ja auton keskikulutus on 6 litraa sadalla kilometrillä, pelkkiin bensoihin menee vuodessa noin 1 800 euroa. Luonnollisesti kulutuksen kasvaessa bensakulutkin kasvavat.
Autoon täytyy myös vaihtaa renkaat aina silloin tällöin. Trafin laskurin mukaan rengaskulut ovat 20 000 vuosittaisella ajolla 300 euroa vuodessa.
Lisäksi autoa pitää pestä ja sen parkkeeraaminenkin tuppaa maksamaan ainakin kaupungeissa. Joskus saattaa tulla sakotkin. Pientä kulua tulee sieltä täältä jatkuvasti ja sitä enemmän, mitä vanhemmaksi auto käy.
Ennen kuin ostat auton, johon alun perin näyttäisi olevan varaa, muista siis piilokulut. Älä siis tee auto-ostosta tiukalla budjetilla, sillä se budjetti todennäköisemmin ylittyy kuin alittuu.
Suuntaa antavia lukemia valitsemasi auton todellisista kuluista antaa esimerkiksi Trafin sivuilla oleva laskuri. Myös autoliitolla on laskuri, jonka perusteella suuntaa-antavia kuluja voi laskea.
Järkeviä autokauppoja!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti