maanantai 17. marraskuuta 2014

Vakavaa iltapohdiskelua...

Olen katsellut televisiosta erilaisiin siviililentoturmiin liittyviä dokumentteja. Ne ovat pääsääntöisesti murheellista katsottavaa. Siellä ei ainakaan minun silmiini ole osunut lentoturmia, jotka olisivat tapahtuneet kriisi-/sotatilan vallitessa.

Alla oleva, vielä tällä hetkellä keskeneräinen tapaus sinne kukaties ilmestyy muutaman vuoden kuluttua. 

Malaysia Airlinesin alasammutun lennon MH17 Boeing 777 -koneen osien kerääminen maastosta on käynnistynyt Ukrainassa.

Hollannin onnettomuustutkintakeskus aloitti 16. marraskuuta työn kappaleiden kuljettamiseksi Hollantiin. Onnettomuustutkijat aikovat rekonstruoida osan lentokoneesta.
Osien keräämisoperaation odotetaan kestävän useita päiviä. Sen kestoon vaikuttavat mm. turvallisuustekijät, joita arvioidaan jatkuvasti. Alue on sotilaallisesti erittäin "syttymisherkkä" tällä hetkellä...
Koneen jäänteet kerätään turmapaikan lähistölle, josta ne kuljetetaan Harkovaan ja edelleen Hollantiin. Kuljetustapaa tai aikataulua ei ole vielä julkistettu.
Syyskuussa julkaistu väliraportti vahvisti, että  Malaysian Airlinesin lennon MH17 Boeing 777-200ER -koneen (9M-MRD) tuhosi koneen ulkopuolelta tullut isku. Kone ammuttiin alas 17. heinäkuuta.
Tutkinta jatkuu myös netissä
Venäjä ja Ukraina osoittelevat syyttävällä sormella toisiaan. Ukraina väittää venäläismielisten kapinallisten ampuneen koneen alas Buk M1 -ohjuksella ja Venäjä puolestaan sanoo ukrainalaishävittäjän ampuneen koneen alas.
Nettiyhteisö on tutkinut turmanaikaisia videoita ja valokuvia ja tehnyt niistä omia johtopäätöksiään.

Analysoidun materiaalin perusteella alueelle olisi siirretty BUK-ilmatorjuntakalustoa ja venäläismedian esittämät hävittäjäkuvat on todettu väärennetyiksi.
Satelliittikuvaksi väitetyssä otoksessa ei ole Malysia Airlinesin Boeing 777, vaan konevalmistajan lehdistömateriaalista lainattu kuva 767-koneesta.
Aiemmin myös ehdittiin väitettää, että MH17:n olisi ampunut alas Suhoi Su-25 -rynnäkkökone.
Satelliittikuvamanipulaatiossa on kuitenkin Su-27. Kuvan pilvet ovat yhteneväisiä Google Mapsista löytyvän alueen satelliittikuvan kanssa.
Ison työn kuvamateriaalin analysoimiseksi on tehnyt suomalainen kansalaisjournalisti ja asiantuntija Veli-Pekka Kivimäki.
Mikä on totuus?
Totuus lienee 99,99%:n varmuudella, että em.siviililentokone ammuttiin alas Buk-ohjuksella.
Ne ovat maasta laukaistavia ilmatorjuntaohjuksia, joiden maksimikantama korkeussuunnassa on 22 kilometriä, kirjoittaa  IHS Jane's-sotilaslehden ohjus- ja rakettiasiantuntija Doug Richardson. Kantama olisi riittänyt helposti malesialaiskoneen pudottamiseen, sillä sen on kerrottu lentäneen noin 10 kilometrin korkeudessa.
Lehtitietojen mukaan kapinallisten joukossa on ollut Neuvostoliiton ja Ukrainan armeijoiden veteraaneja, myös entisiä ilmatorjuntayksiköiden sotilaita.

Ohjuksia on molemmilla osapuolilla.

Ukrainan hallituksen joukoilla ja Venäjällä tiedetään varmasti olevan Buk-ilmatorjuntaohjuksia.
Ukrainan hallitus on syyttänyt Venäjää aseiden luovuttamisesta separatisteille, ja lisäksi separatistit ovat siepanneet aseita ukrainalaisjoukoilta.
Lisäksi Donetskin alueen kapinalliset julkaisivat Twitterissä kuvan väitetysti haltuunsa saamastaan Buk-ohjusvaunusta.
Sittemmin kuva on poistettu. Kapinallisten tiedetään kehuneen perättömillä saavutuksilla, eikä puolueettomista lähteistä ole voitu varmistaa, onko heillä todella Buk-ohjuksia.
Normaalisti Buk-ohjuksia ammutaan yksiköstä, johon kuuluu ohjusvaunun lisäksi ainakin maalinosoitus- ja ohjauskeskusvaunut. Tällöin ohjauskeskuksen miehistöllä on yleensä hyvä käsitys lähialueiden ilmaliikenteestä, kirjoittaa IHS Jane'sin Richardson.
Ohjusvaunut voivat toimia myös itsenäisesti, koska niissä on oma tutka. Richardsonin mukaan ohjusvaunun tutkassa on sisäänrakennettu järjestelmä, joka tunnistaa omien sotilaskoneet – mutta se ei varoita, jos kohteeksi valitaan esimerkiksi matkustajakone.

Yksittäisen ohjusvaunun käyttäminen on helpompaa kuin kokonaisen yksikön operointi, mutta esimerkiksi maalin valitseminen on silloin tehtävä vähemmin tiedoin.

Malesialaiskoneen tapauksessa kyseessä voisi olla vahinko-osuma siinä mielessä, että iskun tekijä on luullut matkustajakonetta sotilaskoneeksi.
Ohjuksen harhautuminen kohteesta ei ole todennäköistä.
Ohjus ei mene toisesta maalista ohi ja ohjaudu toiseen. Se ohjautuu siihen maaliin, johon se on ohjuksen käyttäjän toimesta suunnattu ja ammuttu.
Yhdysvaltain mukaan satelliittikuvista pystyy päättelemään, että malesialaiskone ammuttiin alas maasta laukaistavalla ilmatorjuntaohjuksella, joka olisi todennäköisesti tyypiltään joko Buk tai tai SA-20. Molemmat ovat venäläisvalmisteisia ohjuksia.
Buk-ilmatorjuntajärjestelmä on käytössä Suomessakin. Norjalais-amerikkalaisen Nasams-ohjusmallin on määrä korvata se lähivuosina.
Edellä mainitussa turmakoneessa kuoli 298 ihmistä, suurin osa hollantilaisia..
___________________________________________________________________

Usein tutkimuksissa todetaan, että kysymyksessä on inhimillinen tekijä, virhe, erehdys. Todennäköisesti tässäkin traagisessa, epäselvässä tapahtumasarjassa. Vahinko-osuma = harhalaukaus.
Separatistit luulivat ampuvansa alas sotilaskoneen Itä-Ukrainan rajan yli, lainaksi ajetulla Buk-ilmatorjuntayksiköllä...

Tuskin kukaan haluaisi olla niiden separatistien sarkahousuissa, jotka ovat teosta, 298 ihmisen kuolemasta vastuussa. Mielestäni vähin, mitä he voisivat edes tehdä, on pyytää anteeksi järjetöntä tekoaan uhrien omaisilta - maailmalta.

Usein sanotaan: Kaikki me olemme syyllisiä! Niin olemmekin, koska annamme tällaista tapahtua.

Voiko tällaisessa tilanteessa meitä edes lohduttaa maailmankuulun huippuartistin, Elton Johnin upea sävelmä: Sorry Seems To Be The Hardest Word...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti